De configurator: mijn ideale Xpeng G9 samenstellen

De configurator: mijn ideale Xpeng G9 samenstellen

de xpeng g9 in de configurator

In “De configurator” duik ik in de configurator van een auto die ik recent heb getest. In deze editie staat de Xpeng G9 centraal. Hieronder lees en zie je hoe ik mijn ideale Xpeng G9 heb samengesteld.

Aandrijflijn: RWD Long Range

De uitvoeringen van de Xpeng G9 zitten iets anders in elkaar dan je wellicht gewend bent. Ze zeggen namelijk niets over de aanwezige opties zoals een panoramadak of draadloze telefoonlader. Nee, bij Xpeng hebben de uitvoeringen alleen betrekking op de aandrijflijnen. Bijna alle opties zijn namelijk standaard aanwezig. 

De G9 is uit te voeren met drie aandrijflijnen: RWD Standard Range, RWD Long Range en AWD Performance. Hieronder even kort de verschillen:

UitvoeringVermogenRangeSnelladenVanafprijs
RWD Standard Range313 pk460 km260 kW€ 61.990
RWD Long Range313 pk570 km300 kW€ 65.990
AWD Performance551 pk520 km300 kW€ 75.990

De G9 die ik testte was uitgevoerd als AWD Performance. Op zich is 551 pk natuurlijk leuk, maar misschien ook een beetje overkill. Zeker als je kijkt naar het prijsverschil met de RWD Long Range: 10.000 euro. Daarom ga ik voor die laatstgenoemde met een lekker ruime range van 570 km. Dankzij het vermogen van 313 pk accelereer je alsnog in 6,4 seconden naar 100 km/h. Snel zat toch?

de xpeng g9 schuin van achter
De AWD Performance zoals eerder getest

Een greep uit de standaarduitrusting

  • Frameloze deuren met softclose
  • Elektrische achterklep
  • Panoramadak (gesloten)
  • Verwarmde voor- en achterruiten
  • Kunstlederen bekleding
  • Stuurverwarming
  • Verwarmde en geventileerde voorstoelen
  • Verwarmde achterbank
  • Draadloze telefoonlader
  • Zo’n beetje alle veiligheidssystemen

Kleur: Midnight Black

Als je echt van kleur houdt, dan zit je bij de G9 niet helemaal goed. Je kunt kiezen uit wit, lichtgrijs, donkergrijs en zwart. Wit is gratis, voor de andere kleuren betaal je 1.000 euro. Tenzij je voor de AWD Performance gaat, want dan heb je nog de keuze uit het mooie matgroen met de naam Kaitoke Green voor 1.500 euro.

Wit vind ik persoonlijk bijna nooit geschikt voor een auto, en grijs vind ik best wel saai. Daarom betaal ik 1.000 euro voor de kleur Midnight Black. Zwart is ook niet heel spannend, maar wat mij betreft altijd nog stijlvol. 

de xpeng g9 in de configurator

Opties: geen

Zoals ik hierboven al aangaf, is bijna alles standaard aanwezig op de Xpeng G9. Er zijn dan ook maar twee beschikbare opties: een elektrisch uitklapbare trekhaak voor 1.290 euro, en het Premium Comfort & Audio Pack voor 3.990 euro. 

Met die laatste wordt je G9 uitgerust met massagefunctie op de vier buitenste zitplaatsen, meer verstelmogelijkheden van de stoelen en een audiosysteem van Dynaudio (dat erg goed klinkt). Allemaal fijne zaken, maar toch vink ik ze niet aan. 

Interieur: Grijs kunstleer

De G9 wordt standaard geleverd met kunstleer. Je mag, zonder meerprijs, kiezen uit de kleuren zwart, zadelbruin en grijs (bijna wit). Ik ga voor de kleur grijs. Een mooi contrast met de zwarte buitenkant. 

Een groot nadeel

Er zit wel een groot nadeel aan de door mij samengestelde Xpeng: de velgen. Het gaat om de zogenaamde “Aero-wielen”. Ik vind ze niet bepaald mooi. Die van de AWD Performance (zie hieronder) staan ‘m een stuk beter. In de configurator kun je die niet als optie selecteren, maar misschien dat je ze achteraf alsnog kunt laten monteren.

de xpeng g9 performance deels van achter

Prijs zoals samengesteld

  • Vanafprijs Xpeng G9 RWD Long Range: € 65.990,-
  • Exterieur Midnight Black: € 1.000,-
  • Interieur Grijs kunstleer: inbegrepen
  • Totaal: € 66.990,-

Written by
Robert van Heerde