Wettelijke garantie in de praktijk

Wettelijke garantie in de praktijk

Het dashboard van een Ford Focus

Je hoopt dat het niet gebeurt, maar toch gebeurt het regelmatig. Bij meer dan 20% van de verkochte occasions, blijkt er een verborgen gebrek aanwezig te zijn. Niet leuk, maar dat is het risico van een tweedehands product. En dat geldt net zo goed voor tweedehands auto’s. 

Wat veel mensen niet weten, is dat je in veel gevallen recht hebt op kosteloze reparatie van het mankement. Hieronder beschrijf ik een voorbeeld uit de praktijk, want mijn ‘nieuwe’ auto behoort helaas tot die 20%.

Het was ongeveer twee maanden na de aanschaf. Ik trok de deur open, en mijn blik werd meteen naar een vlek in de stoel getrokken. Een vlek die er de vorige keer nog niet zat. Erg zuur. Vooral omdat dat één van de voordelen was van deze occasion. Het interieur zag er heel goed uit voor een auto van 7 jaar oud. 

Ai, waar komt die vlek vandaan?

Eerst dacht ik dat ik tijdens het rijden geknoeid had met een flesje water. Gelukkig heb ik de vlek weg kunnen poetsen. Maar even later, na een paar flinke regenbuien, zat er weer een vlek in de stoel. Nog groter dan de vorige. 

Vlekken in bekleding auto

Hoe kan dat nou? Die vlek zat precies ter hoogte van de scheiding tussen de voorruit en het dak. Het zou toch niet? Helaas bleek de auto last te hebben van lekkage.

Wat nu? Zelf maar de ruit vervangen? Of toch terug naar de verkoper? Gelukkig ben ik aardig op de hoogte van de wettelijke bescherming die je als koper hebt. Want ja, je hebt bij een tweedehands auto recht op wettelijke garantie.

Wettelijke garantie to the rescue

Maar garantie hebben, betekent niet dat je die ook krijgt. Gelukkig heb ik de auto gekocht bij een betrouwbare garage. Toen ik contact met ze opnam om de lekkage te bespreken, werden er ook geen vragen gesteld. Ik heb een afspraak gemaakt en ze hebben het lek verholpen. 

Eind goed, al goed dus. Maar ik weet ook dat niet elke garage zo meewerkend is. Wat je daaraan kunt doen vertel ik verderop. Eerst zoom ik wat dieper in op die wettelijke garantie. 

Hoe werkt dat met die wettelijke garantie?

Wanneer je als consument een product koopt, dan mag je ervan verwachten dat het product doet wat het moet doen. Dat geldt voor alle soorten producten. Van een staafmixer tot een (tweedehands) auto. 

Bij de aankoop ga je in principe een overeenkomst aan. Jij betaalt een bepaald bedrag, en daar staat een tegenprestatie tegenover. In mijn geval was die tegenprestatie een tweedehands Ford Focus Wagon (die verder goed bevalt). 

Ford Focus Wagon van voren

En ja, ook van een gebruikte auto mag je dus een bepaalde ‘prestatie’ verwachten. Een lekkage past daar niet bij. De auto bleek niet conform de afspraak. Er is dus sprake van non-conformiteit zoals dat zo mooi genoemd wordt. 

In zo’n geval moet de verkoper het probleem kosteloos voor je herstellen. Tot voor kort gold dit voor gebreken die binnen 6 maanden na aanschaf naar voren kwamen. Afgelopen april is die termijn verlengd naar 12 maanden. 

Goed nieuws dus voor jou als autokoper. Is de autoverkoper het er niet mee eens, en beweert hij dat het gebrek pas na aanschaf is ontstaan? Dan is het aan hem om dat te bewijzen. 

Zitten er ook haken en ogen aan?

Ja, die zijn er ook. Want bij wettelijke garantie gaat het om de redelijke verwachting die je van de auto mag hebben.

Koop je op Marktplaats een auto voor 400 euro? Dan mag je daar ook niet al te veel van verwachten. Maar het gaat niet puur en alleen om het lage bedrag ansich.

Auto's voor maar 400 euro

Koop je een auto voor 12.000 euro, terwijl alle vergelijkbare occasions 15.000 euro kosten? Ook dan moet je je verwachtingen bijstellen. Blijken er achteraf gebreken te zijn die je 2.000 euro kosten, dan is de kans groot dat een rechter oordeelt dat er geen sprake was van non-conformiteit. 

Je had namelijk al een voordeel van 3.000 euro. Dus na de kostenpost van 2.000 euro, heb je nog steeds een voordeel van 1.000 euro ten opzichte van vergelijkbare occasions. Dat klinkt misschien gek, maar eigenlijk klopt het wel. 

Want als koper had je door moeten hebben dat de vraagprijs onrealistisch laag was. Geen enkele verkoper gaat 3.000 euro minder vragen voor zijn auto. Tenzij er iets mis mee is. 

Conclusie

Wettelijke garantie biedt een mooie bescherming bij de aanschaf van een tweedehands auto. Maar je moet wel goed blijven opletten. Hoe meer je je best hebt gedaan om de auto te onderzoeken, hoe sterker je staat als het tot een zaak komt. 

Dat doe je bijvoorbeeld door een proefrit te maken, een aankoopkeuring uit te laten voeren, en de verkoper vooraf te vertellen wat je van de auto verwacht en hoe je de auto gaat gebruiken.  

Krijg je toch te maken met gebreken? Dan is de eerste stap om contact op te nemen de verkoper. Probeer er in goed overleg uit te komen. Lukt dat niet, informeer dan bij een advocaat wat je opties zijn.

Written by
Robert van Heerde