Walkaround: Mulberry Red staat de Volvo ES90 erg goed

Walkaround: Mulberry Red staat de Volvo ES90 erg goed

de volvo es90 in de kleur mulberry red

Tijdens mijn bezoek aan World of Volvo, stond daar ook een splinternieuwe ES90. Wat mij betreft een prachtige auto. Al helemaal in deze vrij nieuwe kleur Mulberry Red. In onderstaande video laat ik je de ES90 vanbinnen en -buiten zien.

ES90 vervangt twee auto’s

Zeg je Volvo, dan zeg je stationwagen. Of zoals Volvo ze noemt, Estate. Helaas hebben de Zweden slecht nieuws voor iedereen die uitkijkt naar een ES90 Estate. Die komt er namelijk niet. Wie toch een grote Estate wil, kan nu nog een V90 Estate bestellen. Maar wees snel, want het model verdwijnt, net als de S90, binnenkort uit de showrooms. In Nederland tenminste. In andere landen wordt de S90 nog wel even verkocht.

de bagageruimte van de volvo es90 bedraagt 424 liter
Achterin de Volvo ES90 kun je 424 liter aan bagage kwijt.

Liftback

Gelukkig laat Volvo hun Estate-fans niet helemaal in de kou staan. De ES90 ziet er misschien uit als een sedan, het is een liftback. Dat betekent dat de achterklep boven de achterruit scharniert. Daardoor is de bagageruimte een stuk beter te bereiken dan bij een echte sedan. Zeker als je grote spullen wil vervoeren.

De bagageruimte is met 424 liter wel een stuk kleiner dan die van de BMW i5 (490 liter) en Audi A6 e-tron (502). Een frunk is aanwezig, al is die met een volume van 27 liter aan de kleine kant. Het maakt trouwens niet uit of je een ES90 met RWD of AWD kiest, de frunk is altijd even groot.

de frunk van de volvo es90 is 27 liter groot
De Volvo ES90 beschikt over een frunk van 27 liter. Ook de versies met vierwielaandrijving.

Wat zit je laag…. én hoog

Stap in de ES90 en je hebt direct door dat je in een Volvo zit. Net zo minimalistisch als veel andere intereurs tegenwoordig, maar toch herkenbaar. Gelukkig zit er, in tegenstellling tot de EX30, gewoon een scherm achter het stuur. Verspreid door het interieur vind je mooie sierstrips die je bijvoorbeeld ook aan de achterkant van de voorstoelen vindt.

het interieur van de volvo es90

Over die voorstoelen gesproken: die kunnen wel érg ver omlaag. In de laagste stand kon ik met mijn 1.83 meter nog net over het deurpaneel heen kijken. Ik geloof niet dat ik eerder zo laag in een elektrische auto heb gezeten.

Achterin zit je dan weer opvallend hoog. Je kijkt bijna neer op de bestuurder en passagier. Heel apart. Dat heeft als voordeel dat je niet enorm met opgetrokken knieën zit. Je merkt nog steeds dat er een accupakket in de bodem zit, maar het kan zeker slechter.

Minimaal 650 km actieradius

Welke aandrijflijn en uitvoering je ook kiest, de ES90 komt altijd minimaal 650 kilometer ver met een 88 kWh (netto) accu. Dat geldt voor de basis-aandrijflijn met de naam Single Motor Extended Range. Bij deze ES90 worden de achterwielen aangedreven door een elektromotor met 333 pk. De acceleratie naar 100 km/h is daarmee in 6,9 seconden achter de rug. Snelladen doet hij met 300 kW.

de volvo es90 in de kleur mulberry red

De andere twee aandrijflijnen beschikken beiden over twee elektromotoren, en hebben dan ook vierwielaandrijving. De zogenaamde Twin Motor levert een vermogen van 449 pk en laat de ES90 in 5,5 seconden naar 100 km/h acceleren. Voor wie dat nog niet genoeg vindt, heeft Volvo de Twin Motor Performance. Dankzij 680 pk accelereer je dan in slechts 4 seconden naar 100 km/h. Beide versies komen dankzij een groter accupakket van 102 kWh (netto) maximaal 700 km ver. Snelladen gaat met 350 kW.

De Volvo ES90 is leverbaar in drie normale uitvoeringen, en twee Launch Editions. Prijzen beginnen bij € 69.995.

World of Volvo in 51 seconden

Written by
Robert van Heerde