Waarom verkoopt Mitsubishi Renault-modellen met een ander logo?

Waarom verkoopt Mitsubishi Renault-modellen met een ander logo?

de mitsubishi asx

Loop een Mitsubishi-dealer binnen, en je denkt even dat je per ongeluk bij Renault bent beland. Mitsubishi verkoopt sinds een paar jaar enkele Renault-modellen met een Mitsubishi-logo. Zijn ze helemaal de weg kwijt, of zit er wel degelijk een doordacht plan achter? En wat heeft het Mitsubishi tot nu toe gebracht?

In 2020 kwam het nieuws naar buiten: Mitsubishi zou zich als automerk terugtrekken uit Europa. Die keuze was gemaakt omdat de Europese automarkt steeds uitdagender werd. Daarmee werd vooral gedoeld op de strenge emissie-eisen en het feit dat je zonder elektrisch model echt niet meer mee zou tellen. Later bleek dit allemaal wat genuanceerder te liggen. 

Mitsubishi was er als de kippen bij…

Ondanks dat Mitsubishi de eerste was met een in serie geproduceerde EV (de i-MiEV), hebben ze die voorsprong niet vast weten te houden. Kortom: Europa was niet meer interessant (lees winstgevend) voor Mitsubishi Motors. 

rijtje met mitsubishi-modellen
Dat donkerrode autootje is de Mitsubishi i-MiEV.

Totdat het hoofdkantoor in Japan zich ermee ging bemoeien. “Terugtrekken uit Europa? Niets daarvan!” Mitsubishi bleef toch actief op de Europese markt. Maar wat ga je dan verkopen? Want in de voorgaande jaren waren afdelingen zoals R&D al afgeschaald. 

Even een nieuw model ontwikkelen gaat niet. En dus werd, als tussenoplossing, de hulp ingeroepen van de Fransen. 

Ook een uitkomst voor Renault

Mitsubishi heeft al jarenlang een samenwerking met Nissan en Renault. Die samenwerking bestaat onder andere uit het uitwisselen van onderdelen. Zo vind je in de Outlander PHEV, wat wel een echte Mitsubishi is, hetzelfde digitale schermen als in de Nissan Qashqai (review).  

Mitsubishi besloot aan te kloppen bij Renault. En zo kwamen ze tot de overeenstemming om Renault’s te gaan verkopen als Mitsubishi’s. De Clio werd omgedoopt tot de nieuwe Mitsubishi Colt, en de Captur kwam in de showroom te staan als de nieuwe ASX.

En nee, dit was niet alleen een mooie tussenoplossing voor Mitsubishi. Want Renault zat destijds met een overcapaciteit van de Clio en Captur. Ze bouwden er simpelweg meer dan ze verkochten. Dankzij Mitsubishi verdween die overcapaciteit als sneeuw voor de zon. 

Mitsubishi in Scandinavische landen

Daarnaast zat er nog een voordeel in voor Renault. Met marktaandeel van de Fransen in Scandinavië is bijzonder klein. Geen enkel Scandinavisch land staat in de top 15 grootste markten van het merk.

En precies daar is Mitsubishi wel goed vertegenwoordigd. Mitsubishi staat onder andere bekend om hun auto’s met vierwielaandrijving. Iets wat bijzonder handig is in dat deel van Europa.

Dat wil niet zeggen dat iedereen daar een 4×4 koopt, maar het zorgt er wel voor dat Mitsubishi een vertrouwd merk in het straatbeeld is, in tegenstelling tot Renault. Ze kopen daar dus eerder een Colt of ASX, dan een Clio of Captur.

mitsubishis in de sneeuw in scandinavie

Waarom zou je een Mitsubishi kopen?

Goede vraag. Waarom zou je niet gewoon een Renault kopen, als het toch dezelfde auto is? Mitsubishi heeft een hele belangrijke troef in handen. Ze bieden namelijk 8 jaar fabrieksgarantie op al hun modellen. Het enige dat je daarvoor hoeft de doen, is de auto te laten onderhouden bij een Mitsubishi-dealer. Doe je dat niet, dan heb je 5 jaar garantie. 

Ter vergelijking: Renault biedt standaard slechts twee jaar fabrieksgarantie. Je krijgt dus dezelfde auto, maar dan met jaren extra garantie. Dat is vooral interessant omdat het overgrote deel van de Mitsubishi-rijders de auto particulier aanschaft. 

mitsubishi biedt 8 jaar garantie op al hun modellen
Mitsubishi biedt standaard 8 jaar garantie.

Een andere reden ligt bij de Mitsubishi-dealers zelf. Dit zijn vaak kleinschalige, lokale bedrijven die een goede naam hebben opgebouwd bij hun klanten. Die klanten vinden het prettig om bij deze bedrijven hun volgende auto te kopen.

Dat het een Renault met een ander logo is, blijkt dan van ondergeschikt belang. Die hechten meer waarde aan de garage waar ze al jaren komen, en uiteraard geeft de lange garantie nog een extra stimulans om voor de Mitsubishi te gaan. 

Het blijkt een succes

Leuke theorie zou je denken, maar het werkt ook echt. Mitsubishi verkocht vorig jaar alleen al in Nederland 30% meer auto’s, en die stijging was vooral te danken aan de Colt en ASX. En ook dit jaar ziet er veelbelovend uit. In de eerste vier maanden van het jaar werden 1678 Mitsubishi’s verkocht. Het marktaandeel staat nu op 1,41%, tegenover 1,07 in 2014 (bron).

Het zou mij alleen niet verbazen als dat marktaandeel dit jaar even door een dipje gaat. De Space Star, vorig jaar goed voor 35% van de totale verkoop, is alleen nog maar uit voorraad leverbaar. Een opvolger komt er niet. Het hangt er dus even vanaf hoe snel de nieuwe Grandis en Eclipse Cross leverbaar worden (zie hieronder). En of de verkopen van de Outlander PHEV doorzetten. Hier vind je mijn review van de Outlander PHEV, inclusief video.

Dit jaar nog twee nieuwe Mitsubishi’s op Renault-basis

Het succes van de Colt en ASX smaakt naar meer. Daarom volgen dit jaar nog twee nieuwe Renault-modellen met Mitsubishi-logo’s in de showrooms. 

de naam grandis keert terug bij mitsubishi

De eerste is de nieuwe Grandis. Die ken je misschien nog wel als die enorme MPV. De nieuwe Grandis wordt wel een maatje kleiner, in de vorm van de Renault Symbioz. De Symbioz kun je het beste zien als een verlengde Captur met een grotere bagageruimte (tot 144 liter extra).

De nieuwe Grandis wordt op 1 juli officieel onthuld. 

Het tweede nieuwe model dit jaar wordt de opvolger van de Eclipse Cross. Deze nieuwe generatie wordt niet zoals de uitgaande generatie een PHEV, maar een volledig elektrisch model. Hij wordt namelijk gebaseerd op de Renault Scenic. 

Waar de Colt en ASX voor 99% hetzelfde zijn als de Clio en Captur, lijkt de Eclipse Cross zich meer te gaan onderscheiden van de Scenic. Kijk maar eens goed naar de onderstaande foto die Mitsubishi eerder deelde. De verlichting in het front ziet er wel degelijk anders uit dan bij de Scenic. 

Later dit jaar wordt het doek van de nieuwe Eclipse Cross getrokken. Ik ben benieuwd in hoeverre het design afwijkt van de Scenic.

de mitsubishi eclipse cross 2025
De Mitsubishi Eclipse Cross wordt gebaseerd op de Renault Scenic.
de renault scenic
De Renault Scenic heeft duidelijk andere koplampen dan de Mitsubishi erboven.

“Vanaf 2027-2028 weer echte Mitsubishi’s”

Wat blijft er nog over van het merk Mitsubishi kun je je afvragen. Nou, zoals ik aan het begin al aangaf, is deze strategie een soort tussenoplossing. Op de achtergrond wordt er hard gewerkt aan ‘echte’ Mitsubishi-modellen voor de Europese markt. 

Tijdens de perstrip voor de Outlander PHEV sprak ik met de product manager van Mitsubishi Motors Europe. Hij gaf aan dat er rond 2027-2028 ook weer door Mitsubishi zelf ontwikkelde modellen naar Europa komen. Wat voor modellen dat worden kon hij helaas nog niet zeggen.

Written by
Robert van Heerde