Waarom de Renault Twingo diesel mijn eerste auto werd + tips

Waarom de Renault Twingo diesel mijn eerste auto werd + tips

De Renault Twingo schuin van voren

Bijna vijf jaar geleden, reed ik met mijn eerste auto vanuit Tilburg naar huis. Die eerste auto, een Renault Twingo diesel, staat nog steeds voor de deur.

Tegenwoordig kopen steeds minder mensen een diesel. Maar vijf jaar geleden was dit stadsautootje de perfecte kandidaat. 

In dit artikel neem ik je mee terug in de tijd. Ik vertel je precies waarom ik destijds koos voor deze auto in plaats van een andere. 

Nieuwe baan = tijd voor een auto

Tot februari 2016 werkte ik in Deventer. Slechts een kwartiertje met de trein vanaf mijn woonplaats. Van deur tot deur was ik ongeveer 45 minuten kwijt. Maar toen kreeg ik een baan in Barneveld. Een heel stuk verder weg van huis.

De reis van deur tot deur zou met een uur verlengd worden. Dat vond ik toch iets te gek worden. En eerlijk gezegd was ik dat treinreizen ondertussen goed zat. Je bent altijd gebonden aan die vertrektijden. 

Daar kan ik persoonlijk niet zo goed tegen. Ik wil gewoon kunnen vertrekken wanneer het mij uitkomt. Om nog maar te zwijgen over ongemakken zoals een lekke band, doorweekte kleding en de diefstal van mijn stationsfiets.

Bijkomend voordeel van een auto: mijn vrouw en ik konden gewoon de auto pakken wanneer we een dagje of weekendje weg wilden. Een eigen auto zorgt gewoon voor een hoop vrijheid. Een vrijheid die ik niet snel weer op zou geven.

Eisen voor onze eerste auto

Goed, tijd om de zoektocht naar de ideale auto te starten. Alleen al het afstruinen van occasionsites is een heerlijke bezigheid. Soms met een realistisch budget en soms met een iets minder realistisch budget ;).

Voordat we gingen zoeken, hebben we een aantal eisen opgesteld:

  • Budget: € 6.000,-
  • Type auto: hatchback uit het a-segment (kleinste formaat)
  • Brandstof: diesel
  • Opties: airco & abs

Meer eisen hadden we eigenlijk niet. Alle andere opties waren mooi meegenomen. Waarom deze eisen? Daar zat een duidelijke gedachte achter. 

De Renault Twingo van achter

30.000 km per jaar

Door mijn nieuwe baan zouden we uitkomen op zo’n 30.000 km per jaar. Het was daarom financieel aantrekkelijk om een diesel te rijden. Maar aan de andere kant hadden we niet het budget voor een grote auto. 

Het moest dus een kleine auto op diesel worden. En dan is de keuze direct behoorlijk beperkt. We konden op dat moment maar twee auto’s vinden die in het plaatje pasten:

  • Toyota Aygo
  • Renault Twingo

Eerst de Toyota Aygo. Die viel eigenlijk vrij snel af door het beperkte vermogen. Nou waren we niet op zoek naar een scheurijzer, maar een beetje fatsoenlijk invoegen op de snelweg leek mij wel prettig. 

De Aygo beschikt over slechts 54 pk. De acceleratie van 0 naar 100 neemt daardoor ruim 14 seconden in beslag. Prima voor in de binnenstad, maar niet voor inhaalacties op de snelweg. 

Dan de Twingo. Op het gebied van vermogen een flinke stap vooruit. De 1.5 dCi levert namelijk 86 pk en is daarmee drie hele seconden sneller op de 100 km/u dan de Aygo.

Maar de Twingo beschikt ook over een mogelijk nadeel. Hij is alleen geleverd als driedeurs. Niet handig als je (kleine) kinderen moet vervoeren. Voor ons was het geen probleem.  

Het werd al snel duidelijk dat we op zoek moesten naar een Renault Twingo diesel. 

Keuze gemaakt. Op zoek naar de juiste Twingo diesel

Tijd om de occasionsites af te struinen (doe ik nog steeds regelmatig. Zonder koopintentie trouwens ;)). Binnen ons budget vond ik zowel de facelift-versie, als de pre-facelift. Onze voorkeur ging uit naar de facelift. Die ziet er net wat moderner uit. 

Eerlijk gezegd vond ik het lastig om een keuze te maken. Bijvoorbeeld over de hoogte van de tellerstand. Wat is verstandig? Het liefst had ik er eentje met een tellerstand onder een ton. Dat is een soort psychologische grens. Maar dat werd lastig binnen ons budget. 

Toen attendeerde een collega mij op een witte Renault Twingo. Het was een diesel en hij paste netjes binnen het budget. Alleen die tellerstand…. de Twingo had ondertussen 121.000 km ervaring opgedaan. 

Maar volgens mijn collega’s (autospecialisten) moest ik mij daar niet druk om maken. Belangrijker is hoe de auto gebruikt is en of het onderhoud periodiek is uitgevoerd. Tijd om ‘m eens in het echt te gaan bekijken. Op naar Tilburg.

Eerste indruk en proefrit

De eerste indruk was goed. Hij stond er netjes bij. Ook het interieur zag er verzorgd uit. Eens kijken hoe dat rijdt. Toen ik wegreed, dacht ik meteen “Zit ik in een Twingo? Het voelt meer als een Clio”. Ik had echt het idee dat ik in een grotere auto reed. 

Dat komt grotendeels door de motor. Renault heeft ervoor gekozen om hun bekende 1.5-liter grote 4-cilinder onder de kleine motorkap te plaatsen.

Een blok die je ook terugvind in de grotere modellen van Renault, en in aangepaste vorm zelfs in de Mercedes A-Klasse. De meeste auto’s uit het a-segment worden uitgerust met een 1-liter kleine 3-cilindermotor.

Dat zorgt er ook voor dat de Twingo diesel 116 kg zwaarder is dan de Twingo op benzine. 955 km tegenover 839 kg. Dat geeft je het gevoel dat je met ‘meer’ auto onderweg bent.

Toen was het tijd om die 86 pk’s aan het werk te zetten. Hup de snelweg op. Nou, ging dat even soepel! Met de Twingo diesel hoef je niet bang te zijn dat je met een slakkentempo moet invoegen.

Inhalen ging ook zonder problemen. Kortom: die 32 extra pk’s (ten opzichte van de Aygo) bewezen meteen hun toegevoegde waarde.

Op het gebied van uitrusting bleken er ook een aantal meevallers te zijn.

Luxe Dynamique-uitvoering

‘Mijn’ Twingo verliet de fabriek als Dynamique-uitvoering. Na de Initiale Paris de meest luxe uitvoering. Hij beschikt over zaken als climate control (automatische airco), cruise control, elektrisch verstelbare en verwarmde buitenspiegels en twee afzonderlijke achterstoelen.

De Twingo in Dynamique-uitvoering beschikt over automatische airco

Zoals gezegd waren dat geen eisen voor ons, maar het was wel mooi meegenomen. Zeker de afzonderlijke achterstoelen bleken erg ideaal. 

Fijn idee: een aankoopkeuring

Even samenvattend: de Twingo viel binnen het budget, zag er netjes uit én reed lekker. Het enige wat dan nog overblijft, is de technische staat. Iets wat ik zelf niet kan beoordelen. Daarom heb ik ‘m tijdens de proefrit door een professional na laten kijken.

Die heeft niet alleen een proefrit gemaakt, maar heeft de auto ook op de brug gehad en de computers uitgelezen. Op een paar kleine aandachtspunten na, kwam de Twingo goed door de keuring. 

Het enige wat nog moest gebeuren was het onderhandelen. Helaas zat er geen beweging meer in de prijs. Op zich ook niet zo gek, want hij stond al behoorlijk scherp geprijsd. 

Onze eerste auto was een feit

Een week later haalde ik de auto op. Nadat de betaling was gedaan en de auto op mijn naam was gezet, was het tijd om ‘m mee naar huis te nemen. De 120 kilometer lange terugweg gaf meteen de gelegenheid om de Twingo eens goed uit te proberen. 

Nu zijn we ondertussen bijna vijf jaar verder, en de Twingo diesel wordt nog steeds gebruikt. In deze periode hebben we ongeveer 109.000 kilometer gereden. Minder dan we in eerste instantie hadden gedacht. Ben je op zoek naar een soortgelijke auto? 

Lees dan zeker mijn ervaring met de Renault Twingo diesel. Ik hou ook een overzicht bij van alle kosten en problemen. Die geeft een goed beeld van de betrouwbaarheid van de auto. 

6 tips voor jouw eerste auto

Dit was het dan over mijn eerste auto. Hieronder heb ik 6 tips voor je verzameld voor jouw eerste auto. 

Tip 1: Bepaal vooraf je budget

Vooraf je budget bepalen is om twee redenen handig. Ten eerste voorkom je daarmee dat je ongemerkt naar steeds duurdere auto’s gaat kijken. Want geloof mij, dat is verleidelijk.

Je komt vanzelf een net iets mooiere auto tegen, voor net iets meer geld. En daarna zie je wéér een mooiere, die nóg weer duurder is. Dan is het einde zoek. 

Daarnaast maakt een budget de zoektocht een stuk gemakkelijker. Want er vallen direct een hoop auto’s (en dus keuzes) af. 

Tip 2: Kies de juiste carrosserievorm 

Onze eerste auto was klein en had maar drie deuren (de achterklep wordt meegerekend). Verwacht je op korte termijn kinderen, dan adviseer ik je om in ieder geval naar een vijfdeurs auto te kijken. Neem je vaak veel spullen mee, dan is een sedan of stationwagon misschien wel zo handig. 

Tip 3: Staar je niet blind op de kilometerstand

Soms is een hogere kilometerstand beter dan een lage kilometerstand. Dat klinkt misschien onlogisch, maar toch is het zo. Het is bijvoorbeeld beter voor een auto om lange afstanden op constante snelheid te rijden, dan allemaal kleine stukjes in de binnenstad. 

In dat laatste geval krijgen bijna alle onderdelen het zwaar te verduren. Ook de motor, want die komt bijna nooit op bedrijfstemperatuur.

Tip 4: Informeer naar kosten op de korte termijn

Veel auto’s worden verkocht vlak voordat ze een grote onderhoudsbeurt nodig hebben. Zonde als je daar achteraf achterkomt. Vraag er daarom naar en neem het eventueel mee tijdens de onderhandelingen. 

Denk daarnaast ook aan kosten die niet vaak voorkomen, zoals het vervangen van de distributieriem. Bij de Twingo diesel moest die bijvoorbeeld bij 160.000 km of na 6 jaar. 

Tip 5: Maak altijd een proefrit

Klinkt logisch. En toch slaan veel autokopers deze stap over. Meestal omdat de auto er zo mooi uitzag, of omdat de verkoper aandrong op een deal.

Laat je niet gek maken. Er staan genoeg auto’s te koop. Neem daarom de tijd om de auto zo goed mogelijk te beoordelen. Oh, en laat je niet overhalen om een aanbetaling te doen voor een proefrit. Als de verkoper dat van je vraagt, moet je vooral hard wegrennen.

Dat was het dan. Alles over mijn eerste auto en de belangrijkste tips voor jouw eerste auto. 

Heb je vragen? Laat een reactie achter. Ik help je graag verder.

Written by
Robert van Heerde