Een rondje over het circuit van Zandvoort rijden. Wie wil dat nou niet? Dat was voor mij een van de redenen om afgelopen zaterdag naar de 4e editie van de EV Experience te gaan. Voor mij de eerste keer, en waarschijnlijk niet de laatste keer. Het is de perfecte plek om de nieuwste elektrische auto’s van dichtbij te bekijken. Hieronder enkele van mijn hoogtepunten.
Ford Explorer
Op dit moment biedt Ford alleen de Mustang Mach-E aan als volledig elektrische model. De Explorer brengt daar verandering in. Bij de naam ‘Explorer’ denk je misschien aan de enorme Amerikaanse SUV die tot voor kort ook in Nederland verkocht werd.
Maar daar heeft de elektrische Explorer niets mee te maken. Dit nieuwe model is uitsluitend voor de Europese markt ontwikkeld. Hij is dan ook een stuk kleiner dan zijn Amerikaanse naamgenoot. Sterker nog, hij is zelfs 25 cm korter dan de Mustang Mach-E.
Onderhuids gebruikt Ford het MEB-platform van Volkswagen. De aandrijflijn wordt leverbaar met 170 pk (125 kW), 286 pk (210 kW) en 340 pk (250 kW). In eerste instantie zou de nieuwe Explorer dit jaar nog naar Nederland komen, maar dat is verschoven naar de zomer van 2024.
Update: dit zijn de prijzen van de Ford Explorer.
Ford Mustang Mach-E Rally
Offroad in een elektrische SUV? Wel als het aan Ford ligt. Zie hier de Mustang Mach-E Rally. De lijst met aanpassingen aan de auto laat wel zien hoe serieus Ford is.
Zoals: een aangepaste versie van de aandrijflijn uit de Mach-E GT, 20 mm meer bodemvrijheid, MagneRide-schokdempers, spatlappen, een flinke achterspoiler, witte 19 inch velgen van OZ met speciale banden, sportstoelen en een rijmodus met de naam RallySport Drive Mode.
Interesse? Begin volgend jaar is de Mach-E Rally te bestellen.
Zeekr 001
Het is een van de vele nieuwe Chinese merken die ons land binnenkomen. Of moet ik zeggen Zweeds? Zeekr is namelijk een merk van Geely, het bedrijf achter Volvo, Polestar, Lynk & Co en Lotus. Volgens Geely is er ruimte voor nóg een merk. Maar wel eentje die het net weer anders doet.
Zeekr staat in het teken van luxe en mooie materialen. En daar is geen woord aan gelogen kan ik je vertellen. Ik was echt onder de indruk van het interieur van de 001. Mooie materialen, unieke sfeerverlichting en de koperkleurige details geven een hoogwaardig gevoel.
Met de 001 reed ik mijn eerste rondje over het circuit. Met 272 pk is het geen extreem krachtige ev, maar wel genoeg om de achterkant in de bochten een stukje uit te laten breken :). Zelf over het circuit rijden is echt een unieke ervaring. Wat een stalen zenuwen moet je hebben om daar vol gas overheen te rijden in (bijvoorbeeld) een F1-auto. Ik kan alleen maar respect hebben voor de mannen en vrouwen die dat aandurven.
Voyah Free
Het komt niet vaak voor dat ik een merk tegenkom waar ik nog nooit van heb gehoord. Maar tijdens de EV Experience gebeurde het toch echt. Ik liep langs de stand van Voyah en had echt geen idee van het bestaan van dit merk.
Voyah is een nieuw merk waar je nog maar weinig van hoort en ziet in Nederland. Maar ik weet zeker dat daar verandering in komt. Want het is misschien nog een klein merk, er zit wel een hele grote speler achter: het Chinese Dongfeng Motor Corporation. Voor de meeste Nederlanders een onbekende naam, maar ze verkochten vorig jaar bijna 2,5 miljoen auto’s. Ter vergelijking: dat is ongeveer net zoveel als BMW.
De Free is het eerste model die je nu daadwerkelijk kunt kopen. De elektrische SUV beschikt altijd over een 106 kWh accu met een WLTP-bereik van 500 km. Dankzij een vermogen van 490 pk accelereert de auto in 4,4 seconden naar 100 km/h.
Je kunt natuurlijk van alles vinden van de zoveelste elektrische SUV, maar ik vind het design van de Free echt heel geslaagd. Eerlijk? Ik vind het een van de beter uitziende SUV’s op de markt. Een hele verademing tussen de vele drukke designs van tegenwoordig.
Mijn Voyah Free review staat inmiddels online.
Hyundai IONIQ 5 N
Dit blijft wat mij betreft toch wel een van de gaafste elektrische auto’s van dit moment. Ik zag ‘m voor het eerst tijdens Goodwood Festival of Speed eerder dit jaar. Nu zag ik de Hyundai IONIQ 5 voor de tweede keer en ik was nog steeds net zo onder de indruk. Je hoeft niemand te vertellen dat je hier te maken hebt met een speciale versie.
En dat had ik eigenlijk helemaal niet verwacht toen Hyundai ‘m aankondigde. Want de IONIQ 5 is onderhuids gelijk aan de Kia EV6. De sportieve versie van die auto, de EV6 GT, lijkt wel heel erg op de reguliere versie. Alleen een echte kenner ziet het verschil.
Daarom was ik nóg enthousiaster toen ik de IONIQ 5 N voor het eerst zag. Die blauwe kleur helpt natuurlijk ook een handje. Is het alleen uiterlijk vertoon? Nee, zeker niet. De IONIQ 5 N beschikt over een vermogen van 609 pk. In overboost wordt dat tijdelijk verhoogd naar 650 pk.
Vind je deze snelle IONIQ 5 wel wat, maar mis je het geluid van een brandstofmotor? Daar heeft Hyundai iets op bedacht. Met N Active Sound+ wordt het geluid van een brandstofmotor nagebootst. Wanneer je deze optie inschakelt, verschijnt er zelfs een toerenteller op het scherm voor je.
Tijdens de EV Experience kon ik deze optie stilstaand uitproberen. Maar als ik eerlijk ben viel het geluid nogal tegen. Het klinkt gewoon niet mooi. Gelukkig is er nog een ander motorgeluid beschikbaar dat minder slecht klinkt. Oh, en hij kan ook nog het geluid van een straaljager nadoen…. Gelukkig kun je de optie ook gewoon uitschakelen.
Nio ET5 Touring
Wie op zoek is naar een elektrische stationwagon, kan er weer eentje op hun verlanglijstje zetten. Nio was tijdens de EV Experience onder andere aanwezig met de ET5 Touring. Deze strak gelijnde station is verkrijgbaar met 75 en 100 kWh aan batterijcapaciteit. Daarmee komt de ET5 Touring 445 of 560 km ver.
Nio EL7
Nio had ook nog twee andere modellen bij zich, waaronder de EL7. Een vrij grote SUV (te herkennen aan de ‘L’ in de naam). Met de EL7 reed ik mijn tweede rondje over het circuit. Die gaat natuurlijk wat minder strak door de bocht, aangezien het een flinke SUV is. Maar dankzij de 653 pk ga je op het rechte stuk wel heel snel heel hard. En dat blijft toch wel heel leuk aan al die elektrische auto’s.
Nio ET7
Tot slot was ook de ET7 van de partij. Een sedan met een lengte van 5.10 meter. Daarmee valt hij precies tussen de Mercedes E-Klasse en S-Klasse in. Wat mij vooral aanspreekt aan de ET7 is het lijnenspel. Geen onnodig drukke vormen en hoeken, maar gewoon strakke lijnen. Lekker simpel. Er staat een rijtest met de ET7 gepland, dus binnenkort kan ik je alles over deze auto vertellen.
Op het gebied van batterijcapaciteit heb je bij elk model van Nio de keuze uit 75 kWh en 100 kWh. Die kun je gewoon opladen aan de laadpaal, of wisselen….
Nio onderscheidt zich van andere merken met hun Power Swap Stations. Je rijdt je Nio achteruit naar binnen, en binnen vijf minuten wisselt het PSS je lege batterijpakket om voor een vol exemplaar. Er zijn ondertussen 27 van deze stations in Europa, waarvan 8 in Nederland.
Wil je hier gebruik van maken, dan moet je een zogenaamde Nio Subscription afsluiten. Je betaalt dan een maandelijks bedrag voor je batterij, waardoor de aanschafprijs van de auto omlaag gaat. Met zo’n lidmaatschap kun je dan in heel Europa gebruikmaken van de wisselstations. Maak je liever gebruik van laadpalen, dan schaf je gewoon de auto inclusief batterij aan.
Mijn Nio ET7 review staat inmiddels online.
Smart #3
Bij het merk Smart denk je misschien nog aan dat hele kleine stadsautootje; de ForTwo. Later kwam ook de ForFour. Maar die tijd is voorbij. De #1 is het eerste model van het nieuwe Smart en is nu via pre-order te bestellen. Volgend jaar wordt de line-up uitgebreid met de #3. Die is een maatje groter, en heeft een coupé-achtige daklijn.
Tijdens de EV Experience konden de bezoekers alvast kennismaken met de #3. En dat is bijzonder, want het is het enige pre-productiemodel in heel Europa. Zowel vanbinnen als vanbuiten doet de Smart #3 je wellicht denken aan Mercedes. En dat is niet zonder reden.
Smart ontstond oorspronkelijk uit een samenwerking tussen horlogemaker Swatch en Mercedes. De naam Smart heeft dan ook niets met slimmigheid te maken, maar is de afkorting van Swatch Mercedes ART. Swatch stapte al snel uit dit project, en sinds 2018 is het merk niet alleen in handen van Mercedes, maar ook van het Chinese Geely.
Alles wat je ziet en aanraakt is van Mercedes, en alles wat onderhuids zit is van Geely. Dat zou betekenen dat het met de afwerking in het interieur wel goed moet zitten. Dat ga ik in de toekomst ondervinden tijdens een rijtest ;).
Voor lange levertijden hoef je volgens het merk niet bang te zijn. De auto’s zijn zo compleet uitgerust, dat er bijna geen losse opties beschikbaar zijn. En daardoor kunnen ze de auto’s al produceren voordat ze besteld worden.
Mijn Smart #1 review staat inmiddels online.
Was het de moeite waard?
Ja, absoluut. Ten eerste omdat ik twee keer een rondje over het circuit heb mogen rijden. Dat is echt een unieke ervaring.
Daarnaast bezocht ik de EV Experience ook om te netwerken. Want Altijdauto.nl moet groeien. En daarom wil ik in contact komen met zoveel mogelijk merken, zodat ik hun auto’s kan testen. En dat is waar het wat mij betreft allemaal om draait. Nieuwe auto’s testen en mijn ervaringen delen met jou.
En ook op dat vlak was de EV Experience 2023 een persoonlijk succes, want de eerste twee rijtesten staan inmiddels ingepland. Binnenkort ontdek je uiteraart alles over deze auto’s op Altijdauto.nl.
Weten wanneer mijn reviews online staan? Volg me via mijn YouTube-kanaal.