Afgelopen zaterdag konden inwoners van Zutphen fysiek kennismaken met elektrisch rijden tijdens de Elektrische Mobiliteitsdag in Zutphen. Op het parkeerterrein van FC Zutphen stonden 40 verschillende elektrische auto’s opgesteld. Klaar voor een proefrit. Als autogek én inwoner van Zutphen moest ik hier natuurlijk bij zijn.
Vereniging Elektrische Rijders, ZutphenEnergie en Aventus helpen de inwoners graag bij de stap naar elektrisch rijden. Voorafgaand aan deze dag, werden twee informatieavonden gehouden, waar bezoekers al hun vragen over elektrisch rijden konden stellen.
En afgelopen zaterdag was het tijd om elektrisch rijden in de praktijk te ervaren. Verschillende dealers uit de omgeving waren vertegenwoordigd met verschillende merken en modellen. Studenten van Aventus stonden de testrijders te woord en voorzagen ze van informatie over de auto’s.
Vooraf waren 100 testritten ingepland. Maar ook op locatie kon een testrit nog ingepland worden. In totaal zijn er 200 testritten verzorgd, waaronder twee voor mij :).
Rijden met de Renault Mégane E-Tech 100% electric
De eerste auto waar ik een rondje in reed was de Renault Mégane E-Tech 100% electric. Dat vind ik sowieso al een mooie auto, maar het interieur had ik nog nooit goed bekeken. Ik kan je zeggen dat het interieur echt dik in orde is.
Vooral de twee schermen zien er mooi uit. Eén scherm recht voor je, en een tweede scherm in het midden van het dashboard. Verticaal geplaatst en naar de bestuurder gedraaid. Beide schermen hebben een mooi formaat, zonder te overdrijven.
Rijden gaat, zoals in de meeste elektrische auto’s, lekker vloeien. Opvallend vond ik hoe de Mégane E-Tech 100% electric op het ‘stroompedaal’ reageert. Je verwacht een hele directe respons, maar bij deze auto heeft Renault dat kunstmatig afgevlakt. Daardoor is het pedaal goed doseerbaar.
Zet je de Mégane in de sportstand, dan reageert de auto wél lekker direct op het pedaal.
Natuurlijk was deze testrit te kort voor een duidelijke conclusie, maar vergeet niet hoe belangrijk een eerste indruk is. En die eerste indruk was erg goed.
Rijden met de Mercedes-Benz EQS 450+
De Mercedes-Benz EQS was de ster (haha) van de dag. Ik vermoed dat deze auto de meeste testritten voor zijn rekening heeft genomen deze dag. En ik vermoed ook dat het percentage serieus geïnteresseerden het laagste was van alle aanwezige auto’s. Geen wonder, gezien de vanafprijs van € 109.090,-.
Maar een leuke ervaring is het wel, rijden in zo’n luxe slagschip. Al zou je tijdens het rijden niet zeggen dat je met een 5,2 meter lange auto onderweg bent. Dat komt door de meesturende achterwielen. Daardoor is de EQS een stuk wendbaarder dan andere auto’s van hetzelfde formaat.
Je merkt het bij het vooral bij scherpe bochten, zoals op een rotonde. En natuurlijk bij het inparkeren. Net wanneer je denkt dat je het niet gaat redden, zoef je zo het parkeervak in.
Die meesturende achterwielen zijn trouwens niet helemaal uniek. Onder andere BMW en Renault bieden het al jaren aan. Wat wél uniek is bij de EQS, is hoeveel ze meesturen: tot 10 graden. En dat is echt veel.
Verder was het rijden natuurlijk één grote comfortabele ervaring. Afremmen voor drempels hoeft bijna niet meer, want je voelt ze gewoon niet. Al moet ik zeggen dat het rempedaal totaal niet goed te doseren is. Je moet het pedaal echt flink intrappen als je wilt dat er iets gebeurt. Dat vind ik eerlijk gezegd niet helemaal passen bij een auto als de EQS.
Wat ik trouwens wel heel gaaf vind, is hoe je de buitenspiegels verstelt. Bij de meeste auto’s geef je met een knopje aan of je de linker of de rechter spiegel wilt verstellen. Bij de EQS is dat niet nodig. Je kijkt gewoon naar de spiegel die je wil verstellen, en de auto snapt wat je wilt. Cool toch?
Nadat ik de EQS weer heb geparkeerd, blijf ik er nog even naar kijken. Leuk, zoveel luxe en oog voor detail. En toch…. toch zou ik het geld er nooit voor over hebben. Voor veel minder geld heb je ook al zoveel comfortabele, luxe auto’s.
Alle organisatoren bedankt voor deze leuke en interessante middag.