Het eerste halfjaar van 2024 is voorbij. Een mooi moment om eens te kijken hoe het met de verkoopcijfers van de nieuwe automerken gaat. Door al die Chinese nieuwkomers, zou je bijna vergeten dat er ook niet-Chinese nieuwe merken zijn. Daarom in dit overzicht alle nieuwkomers en hun verkoopaantallen bij elkaar. Inclusief mijn verwachting voor de rest van het jaar.
Verkopen 1 januari t/m 30 juni 2024
Merk | Aantal verkochte auto’s |
Voyah | 12 |
Smart | 364 |
Lucid | 28 |
Nio | 137 |
Xpeng | 466 |
Fisker | 68 |
Lotus | 106 |
Zeekr | 386 |
Hongqi | 32 |
Verkoopcijfers zijn eigenlijk registratiecijfers
De term ‘verkoopcijfers’ klopt eigenlijk niet helemaal. We houden in Nederland namelijk geen daadwerkelijke verkopen bij, maar kentekenregistraties. Dus op het moment dat jouw nieuw bestelde auto het land binnenkomt en op kenteken wordt gezet, geldt dat als een nieuwe registratie.
Auto’s die door de dealers voor proefritten worden gebruikt, staan ook op kenteken. Ook deze auto’s worden dus meegenomen in de verkoopaantallen. Maakt dat veel uit? Nou, wel als de aantallen nog erg laag zijn zoals bij Voyah. Van dat merk zijn dit jaar tot nu toe 12 auto’s op kenteken gezet. Een deel van die 12 zijn niet verkocht, maar worden door de dealers gebruikt als demo.
Voyah – 12
Bij Voyah lijken ze niet echt haast te hebben met de verkoop van hun modellen. Ik schreef daar al eerder over, en er lijkt nog weinig veranderd te zijn. Het is Mercedes-dealer Gomes die Voyah naar de Benelux heeft gehaald. Tijdens de verbouwing van hun vestiging in Alkmaar, kreeg Voyah zelfs een eigen ingang. Er wordt dus wel degelijk groots uitgepakt.
Met 12 registraties (11x Free en 1x Dream) dit jaar schiet het niet bepaald op. Dat is inclusief demo’s. Wat misschien ook niet helpt is de beperkte laadsnelheid. De Free laadt met maximaal 100 kW. Het duurt dan ook 45 minuten om het 100 kW grote accupakket van 20 naar 80% op te laden. In China wordt de Free ook als plug-in hybride verkocht. Misschien een goede zet om die naar Nederland te halen. Daarnaast komt ook de Dongfeng Box (Voyah is een merk van Dongfeng) naar Nederland.
Smart – 364
Smart lijkt met 364 verkochte auto’s aardig op weg. Vorig jaar verkochten ze er 189 in totaal. Niet bepaald indrukwekkend. Dat had alles te maken met de vertraagde levering van de #1. Nu dat op orde is, en ook de #3 verkocht wordt, gaat het de goede kant op. Ze zitten al bijna op een verdubbeling van 2023, en dat in een half jaar. Ik verwacht daarom een prima jaar voor Smart. Bedenk je dat Smart nog maar een klein merk is. Niet alleen in het aantal modellen, maar ook in personeel. De kosten zijn dus relatief laag.
Lucid – 28
Lucid doet het niet bepaald geweldig. Vorig jaar verkochten ze 31 auto’s. Procentueel gezien maken ze dus een enorme groei door, maar het stelt alsnog weinig voor. Ze hebben maar één model, maar ik betwijfel of dat de reden is. Xpeng verkoopt ook bijna uitsluitend de G9, en die doen het toch een stuk beter. De prijs dan misschien?
De Lucid Air komt qua afmetingen overeen met auto’s zoals de BMW i5 en Mercedes EQE. Beide auto’s hebben een lagere vanafprijs dan de Lucid. En dan hebben we natuurlijk nog de Tesla Model S. Ook Amerikaans, het zij met een hogere vanafprijs. Maar die vliegt ook niet bepaald over de toonbank. Dit jaar zijn er tot nu toe slechts 50 van verkocht. Ik verwacht dan ook eerlijk gezegd niet zoveel van Lucid in Nederland.
Nio – 137
Ook van de verkoopcijfers van Nio ben ik niet onder de indruk. Tot nu toe hebben ze er 137 verkocht. Als ze zo doorgaan, verkopen ze maar 22 auto’s meer dan vorig jaar (252 stuks). Aan de levertijd ligt het ook niet, want op het moment van schrijven heeft Nio 57 snel beschikbare auto’s op voorraad staan. Dat is toch echt wel een teken dat er iets niet klopt. Ik denk dat het probleem van Nio alles met de prijzen te maken heeft.
Ten eerste vind ik de prijzen veel te hoog voor de geboden kwaliteit. De ET7 bijvoorbeeld, kost minimaal € 72.900. Maar, en daar komt het tweede probleem om de hoek kijken, dat is exclusief het accupakket. Voor het 75 kWh accupakket betaal je een bedrag van € 169,- per maand. Voor het accupakket van 100 kWh betaal je € 289,- per maand. Je hebt ook de keuze om het accupakket erbij te kopen. Dan betaal je respectievelijk € 12.000 of € 21.000 extra. Daarmee komt de prijs van die ET7 uit op € 84.900 of € 93.900.
Voor dat geld kan je ook een hele mooie i5 of EQE samenstellen. Oh, en als je het accupakket van je Nio koopt, mag je geen gebruikmaken van de wisselstations. Kortom: ik heb het sterke vermoeden dat Nio het moet hebben van hun recent gelanceerde budgetmerk Onvo.
Xpeng – 466
Ik moet je eerlijk zeggen dat ik Xpeng in eerste instantie niet als een blijvertje zag. Onder andere door die naam. Dat klinkt een stuk minder Europees dan iets als Nio of Zeekr. Gezien de verkoopcijfers had ik het mis. Xpeng is een van de merken die het naar mijn idee absoluut gaan redden. Het merk verkocht dit jaar al 466 auto’s. En dat zijn bijna allemaal G9’s. Een auto met een prijs van rond de € 60.000 tot € 80.000.
Naast de G9 hebben ze ook nog een sedan, de P7. Die slaat nog niet echt aan in Nederland. Maar het grote nieuws zit ‘m in de recent onthulde G6. Dat is een rechtstreekse concurrent voor de Tesla Model Y, met een vanafprijs van € 44.188,-. Als ze het nieuwe model een beetje snel kunnen leveren, zouden ze maar zo op 1.000 verkochte auto’s uit kunnen komen dit jaar.
Fisker – 68
Het mag geen verrassing zijn dat Fisker twee weken geleden failliet ging. De problemen stapelden zich op de laatste tijd. De levering van de Ocean kwam moeizaam op gang, en gebruikers waren niet bepaald positief over de auto. Vervolgens kregen ze ook nog te maken met drie terugroepacties in een maand tijd. Toch zijn er nog nieuwe Fisker Oceans op kenteken gezet, want het totaal voor dit jaar staat nu op 68 stuks. Een maand geleden waren dat er nog een stuk of 40. Daar zullen er niet veel meer bijkomen gok ik zo.
Lotus – 106
Met 106 verkochte auto’s kun je ook bij Lotus zo je vraagtekens zetten. Maar aan de andere kant, is het ook het duurste merk uit dit lijstje. De Eletre begint bij net geen ton, en de Emeya zit daar nog boven. En dan hebben we de Emira nog, maar de markt voor dat soort sportwagens is sowieso erg klein. De vraag is dan ook hoeveel auto’s Lotus in Nederland moet verkopen om het een succes te laten zijn. Misschien zijn een paar duizend stuks wel genoeg.
Kijk ik naar de verschillende reviews van de Eletre, dan zijn de journalisten het over een ding eens: Lotus heeft de boel goed voor elkaar. De materialen en afwerking zijn prachtig, en de auto gaat ongekend goed door een bocht voor zo’n zware auto. Lotus was altijd al een niche-merk, en dat lijkt het voorlopig ook te blijven.
Zeekr – 386
Keurige cijfers voor Zeekr als je het mij vraagt. Zeekr lijkt de prijs-kwaliteitverhouding bijzonder goed voor elkaar te hebben. Misschien wel als een van de beste. Tijdens de EV Experience vorig jaar reed ik een rondje over het circuit in de 001, en ik was echt onder de indruk van het interieur. Mooie materialen en prachtige vormgeving. Het mooiste interieur dat ik tot nu toe in een nieuw merk ben tegengekomen. De toekomst hangt denk ik vooral af van of de 007 naar Nederland komt. Dat kan wel eens een volumemodel worden.
Hongqi – 32
Pijnlijke cijfers voor Hongqi. Het merk heeft tot nu toe 32 exemplaren van de e-HS9 verkocht. Een enorme SUV. Kijken we naar vorig jaar, dan kwamen ze uit op 63 stuks. Er is dus nog geen sprake van een stijging. Later dit jaar komt ook de EH7 naar Nederland. Een elektrische sedan met een lengte van net geen 5 meter. Als je het mij vraagt is de kans klein dat Hongqi een blijvertje is. De prijs van de e-HS9 begint bij € 69.995. Wil je een range van minimaal 500 km, dan moet je voor de duurste versie gaan, met een vanafprijs van € 102.995.
Uiteraard kijk ik over een half jaar opnieuw naar de verkoopcijfers. Ik ben erg benieuwd hoe de nieuwe merken er dan voorstaan.