Het jaar is voorbij. Hoog tijd om eens te kijken hoe de nieuwe automerken op de Nederlandse markt hebben gepresteerd. Hebben de verkoopcijfers doorgezet, of komt het merk maar niet van de grond? En hoe zit het met mijn voorspellingen die ik een half jaar geleden deed? Laten we eens kijken.
Omdat Fisker al en tijdje failliet is, heb ik die uit het overzicht gehaald. Ik heb daarentegen drie nieuwe merken toegevoegd: Dongfeng, Vinfast en KGM.
Verkoopaantallen 2024
Merk | Aantal verkochte auto’s |
Voyah | 24 |
Dongfeng | 100 |
Smart | 957 |
Lucid | 48 |
Nio | 263 |
Xpeng | 1302 |
Lotus | 155 |
Zeekr | 955 |
Hongqi | 50 |
Vinfast | 25 |
KGM | 49 |
Voyah – 24
Voyah zat halverwege dit jaar op 12 verkochte exemplaren. En zoals je ziet is het de rest van het jaar niet veel beter gegaan. Ondanks dat de Voyah Free (review) ondertussen duizenden euro’s goedkoper is geworden. Nou zijn de modellen van Voyah tot nu toe ook niet echt onderscheidend. En op het gebied van laadtijden lopen ze eerder achter dan voor. Moedermerk Dongfeng doet het trouwens wel goed.
Dongfeng – 100
Eindelijk zijn ze hier dan echt: de ‘goedkope’ elektrische auto’s. De een na de ander wordt geïntroduceerd. Klaar om verkopen af te snoepen van de Dacia Spring. En dat lijkt Dongfeng met de Box aardig te lukken. De Box combineert een rijke uitrusting en 310 km range met een vanafprijs van iets meer dan 23.000 euro (SEPP niet meegerekend). Tot nu toe verkochten ze er 100, en dat terwijl de levering pas enkele maanden geleden is begonnen.
Smart – 957
Smart is goed op weg. Halverwege het jaar zaten ze nog op 364 exemplaren, en ze zijn het jaar geëindigd met 957 verkochte auto’s. Van de twee modellen kozen 547 kopers voor de #1 (review). Maar ook de #3 (review) deed het met 410 exemplaren helemaal niet verkeerd.
Lucid – 48
Lucid doet het nog steeds niet geweldig met hun Air. Ondanks dat het merk voorop loopt op het gebied van elektrische aandrijflijnen. Want voor zover ik weet is er geen andere elektrische auto die zo’n actieradius haalt: 960 km. Ja echt. bijna 1.000 km. Helaas komt dat ook met een prijs. Die begint bij de Air bij 88.000 euro en loopt op tot een wel erg forse 255.000 euro. Naast de verkoopaantallen in een heel jaar, kijk ik ook naar het verschil tussen de eerste en tweede helft. Halverwege het jaar zat Lucid op 28 exemplaren. Het totaal van 48 in heel 2024 laat zien dat er ook geen groei in zit. Toch jammer.
Nio – 263
En ook bij Nio zit er vrijwel geen groei in de tweede helft van het jaar. Ze verkochten in 2024 in totaal 263 auto’s, wat nog geen verdubbeling is ten opzichte van het eerste half jaar. Terwijl Nio misschien wel het meeste geld pompt in hun marketing. Zo waren ze aanwezig tijdens de EV Experience, op de Fleet Expo en ook online zie ik constant advertenties van ze voorbijkomen.
Zoals ik al eerder zei: naar mijn idee zijn de auto’s van Nio te duur. De prijs lijkt misschien laag, maar dat komt omdat daar de accu niet bij in zit. Die huur je vervolgens voor een flink bedrag per maand. Wil je de accu gewoon bij de auto kopen? Dat kan. Maar dan gaat de prijs flink omhoog (en je kunt je accu niet meer wisselen), waardoor je ook een nette i5 of EQE kunt bestellen. Wel opvallend trouwens dat de ET7 (review), een van de duurdere modellen, ook de populairste was.
Xpeng – 1302
Xpeng deed al goede zaken met hun G9, en daar is een tweede succesnummer bijgekomen: de G6. Een auto in het segment van de Tesla Model Y. Ik voorspelde dat Xpeng, mits de levering van de G6 op tijd op gang zou komen, ze wel eens over de 1.000 exemplaren konden komen. En dat is ruimschoots gelukt. De teller staat op 1302. Daarvan kwamen 481 voor rekening van de G6, die pas in de tweede helft van het jaar geleverd werd. Toch bleef de G9 (review) met 759 exemplaren de absolute topper. De P7 (sedan) blijft geen hardloper met slechts 62 exemplaren.
Lotus – 155
Het gaat niet goed bij Lotus. Wereldwijd hadden ze als doel om 26.000 auto’s te verkopen. Maar rond de zomer werd dat aantal naar beneden bijgesteld naar 12.000 stuks. Ook in Nederland loopt het niet van een leien dakje. Sterker nog, het aantal verkopen nam in de tweede helft van het jaar flink af. Halverwege zaten ze nog op 106 exemplaren, maar over het hele jaar gezien bleef de teller steken op 155 stuks.
Zeekr – 955
Naast Smart en Xpeng, doet ook Zeekr het goed in Nederland. Het totaal kwam uit op 955 stuks. De 001 neemt met 575 stuks de leiding. De X, die onderhuids gelijk is aan de Smart #1 en Volvo EX30, bleef steken op 380 stuks. Het is nu wachten op uitbreiding van het modellengamma met de 7X. Een SUV die qua afmetingen tussen de Audi Q6 en Q8 e-tron in zit.
Hongqi – 50
Hongqi deed het in 2024 zelfs nog slechter dan een jaar eerder. Het totaal voor 2024 kwam uit op slechts 50 stuks. Ze hebben dan ook maar een model in de showroom staan: de enorme E-HS9. Gelukkig is er versterking onderweg in de vorm van een kleinere SUV (EHS7) en een sedan (EH7). Beide nieuwkomers moeten in februari in de showroom staan. Misschien dat de verkoopcijfers dan toch de weg omhoog vinden.
Vinfast – 25
Vinfast is voor de verandering geen Chinees merk, maar Vietnamees. In 2024 was alleen de VF8 leverbaar, en het merk wist er daarvan 25 aan de man te brengen. Niet bepaald een vliegende start dus, als je bedenkt dat die VF8 bijna heel 2024 leverbaar is geweest. Op korte termijn moeten er nog drie modellen bijkomen. Eentje boven de VF8, en twee kleinere modellen. Ik ben dan ook erg benieuwd wat 2025 voor het merk gaat betekenen.
KGM – 49
Stiekem is KGM helemaal geen nieuw merk. Het is de nieuwe naam van SsangYong. Die laatste doet vast nog wel een belletje rinkelen. In Nederland verkocht het merk onder andere de Rexton en Rodius. KGM is onderdeel van het Zuid-Koreaanse KG Group. Een bedrijf dat onder andere actief is in de staal- en chemische industrie. De eerste nieuwe auto van het merk is de Torres EVX. Een elektrische SUV van het formaat Volvo XC60. Daarnaast staat ook de Rexton in de configurator. Dit werkpaard is op dit moment alleen leverbaar met dieselmotor en een maximaal geremd trekgewicht van 3.500 kg. De verkopen van de Torres EVX begonnen in 2024 en in dat eerste jaar hebben ze er 49 weten te verkopen.
Later dit jaar duik ik uiteraard weer in de verkoopcijfers om te zien of de huidige verkooptrends doorzetten. Check in de tussentijd mijn laatste reviews.