Na twee dagen met een Toyota C-HR, was het nu de beurt aan de Ford Puma om over het eiland Mallorca te touren. De C-HR bleek hier erg geschikt voor te zijn. Een hele comfortabele auto. De vraag is nu: kan ik dat na een dag rijden ook van de Puma zeggen? Hieronder deel ik mijn ervaring met je.
Specificaties Ford Puma zoals getest
Locatie | Mallorca |
Merk | Ford |
Model | Puma |
Uitvoering | ST-Line X |
Prijs | € 34.075,- |
Aandrijflijn | Mild hybride |
Aangedreven wielen | Voorwielen |
Vermogen | 114 kW/155 pk |
Koppel | 240 Nm |
Trekgewicht geremd | 1100 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 9 sec |
Topsnelheid | 205 km/h |
Rondje om de auto
Na de sleutel opgehaald te hebben, was het tijd om ‘onze’ Puma op het parkeerterrein op te zoeken. Parkeerplaats 118 moesten we hebben. De kleur viel me direct in positieve zin op. Solar Silver. Een hele mooie kleur en zeker in het echt heel anders dan standaard zilvergrijs.

Verder zag de Puma er ook lekker dik uit. Dat komt vooral door de luxe uitvoering. Onze huur-Puma was uitgerust als ST-Line X. Je krijgt dan sportieve bumpers rondom, 18″ velgen die de wielkasten mooi opvullen, en nog een hele rij andere extra’s.
Alles bij elkaar een mooie verschijning.
De eerste kilometers
En toen was het tijd om in te stappen en weg te rijden van het terrein van de verhuurder. Dat was even wennen. De Puma is kleiner dan de C-HR, en valt in een lagere prijscategorie. Logischerwijs merk je dat.
Want waar de C-HR over een viercilinder beschikt, doet de Puma het met een driecilinder. En die staan bekend om hun wat rauwe karakter. Ze maken meer geluid, en zorgen (door de onbalans) voor meer trillingen door de auto heen. Ondanks die kennis viel die aandrijflijn in eerste instantie toch tegen…

Aandrijflijn
Onze eigen Ford Focus en de huidige generatie Focus beschikken namelijk óók over de bekende 1.0 driecilinder EcoBoost. Maar die rijden juist heerlijk soepel en het motorgeluid blijft netjes op de achtergrond (behalve bij accelereren met een koude motor). Juist door die ervaring valt het geluid en de trillingen tegen.
Ford Nederland legde me precies uit hoe dat zit. De Focus is een auto uit een duurder segment dan de Puma. Bij de Focus is simpelweg meer geld gestoken in het verminderen van het geluid en de trillingen (wat erg goed gelukt is!).
Daarnaast bleek uit klantonderzoek van Ford, dat kopers van een Puma andere zaken belangrijker vinden dan het motorgeluid. Bijvoorbeeld extra opbergruimte in de achterbak.
De 1.0 van de Puma is in Nederland uitsluitend leverbaar met 125 pk. In Spanje hebben ze ook een versie met 155 pk. Ik vermoed dat wij die laatste hadden. Bij voluit accelereren voelde de Puma lekker vlot aan. De automaat schakelde elke keer weer soepel.
Onderstel
Het rauwe gevoel van de auto wordt versterkt door de manier waarop deze Puma is uitgerust. De ST-Line X is zoals gezegd uitgerust met 18″ velgen, en daarnaast met een sportonderstel. Zelf zou ik daar nooit voor kiezen als ik elke dag met de Puma op en neer naar mijn werk zou moeten rijden. Ik vond het best oncomfortabel.

De bergweggetjes van Mallorca
Maar eerlijk is eerlijk. Dat onconfortabele verandert in iets leuks als je de Puma ST-Line X over de kronkelende bergwegen van Mallorca stuurt. De Puma voelt dan meer aan als een klein scheurijzertje dan een compacte crossover.
De motor reageert snel op het gas, en in de bochten blijft de Puma plat op de weg liggen. Hij nodigt uit om ‘m even lekker op z’n staart te trappen. De Toyota C-HR kon me daartoe niet verleiden.

Het interieur
Bij sportief rijden horen goede stoelen. De stoelen van de Puma bieden precies wat je wil. Ze zijn comfortabel en geven veel steun. Wat ook helpt is dat ze er mooi uitzien. Door de lage middentunnel heb je het idee dat je een stuk hoger zit dan in bijvoorbeeld een Toyota C-HR.
De digitale cockpit voor je ziet er mooi (blauw) uit en de informatie wordt duidelijk weergegeven. Wat ook opvalt aan het dashboard, is de centraal geplaatste speaker. Onderdeel van het audiosysteem van B&O, met in totaal 10 speakers! Klinkt goed én ziet er goed uit.
Conclusie review Ford Puma 1.0 ST-Line X
Na een dag over het prachtige Mallorca te hebben gereden, was het tijd om de Puma weer in te leveren en de balans op te maken. Dit is mijn eindconclusie:
De Ford Puma ST-Line X is vooral een goede auto als je van een wat meer sportieve rijstijl houdt. Maar dan doe je wel een flinke concessie op het gebied van comfort.

Wil je gewoon een comfortabele auto om naar je werk te rijden? Dan zou ik voor een Puma in de Titanium-uitvoering gaan. Je hebt dan geen sportonderstel, en de velgen zijn een maat kleiner. Daardoor heb je een bak meer comfort.
Het rauwe karakter van de 1.0 driecilinder is iets wat je zelf moet ervaren. Misschien vind je het niks, en misschien stoor je je er helemaal niet aan.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Mooie digitale cockpit | – Rauwe aandrijflijn |
+ Fijne stoelen en zitpositie | – Hard onderstel |
+ Lekker vlot met 155 pk | – Klimaatbediening iets te laag |