Ken je Landwind nog? Het Chinese merk werd in 2005 naar de Nederlandse markt gehaald. Maar echt serieus werd het merk niet genomen. We namen Chinese auto’s in zijn geheel niet serieus in die tijd. De kwaliteit was gewoon stukken lager dan bij Europese merken. Hoe anders is het anno 2024. De Xpeng G9 laat goed zien hoe ver de Chinezen ondertussen zijn gekomen. In deze review vertel ik je waarom ik denk dat Xpeng een blijvertje is.
Specificaties Xpeng G9 zoals getest
Merk | Xpeng |
Model | G9 |
Uitvoering | Performance |
Kleur | Silver Frost |
Prijs | € 81.468,- |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Accucapaciteit netto | 93,1 kWh |
Snelladen DC | 300 kW |
Laadsnelheid AC | 11 kW |
Actieradius WLTP | 520 km |
Vermogen | 405 kW/551 pk |
Koppel | 717 Nm |
Trekgewicht geremd | 1500 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,9 sec |
Topsnelheid | 200 km/h |
De uitvoeringen
Ten eerste heb je de RWD Standard Range, met een accupakket van 75,8 kWh en een actieradius van 460 km. Snelladen gaat met maximaal 260 kW en het vermogen komt uit op 313 pk.
Dan heb je de RWD Long Range (die ik zou kiezen), met een accupakket van 93,1 kWh en een actieradius van maximaal 570 km. Snelladen gaat met maximaal 300 kW. Ook deze schopt het tot 313 pk.
En als laatste hebben we de AWD Performance zoals in deze review. Het accupakket en de laadsnelheid zijn gelijk aan die van de RWD Long Range (93,1 kWh, 300 kW snelladen). Het verschil zit ‘m in de motoren.
De AWD Performance heeft er twee, en brengt het vermogen daarmee op 551 pk. De actieradius komt daardoor (en door de 21″ velgen) iets lager uit dan op de RWD Long Range, namelijk op 520 km.
Bijna alle opties standaard
Bij de Xpeng G9 heb je geen uitrustingsniveaus. Bijna alles is standaard aanwezig op alle drie de versies, zoals luchtvering, een panoramadak, voorstoelen met verwarming én koeling en Xpilot, de verzamelnaam voor de ellenlange lijst aan rijhulpsystemen van het merk.
Gelukkig valt er nog wel iets te kiezen. Zo zijn er naast de bij de prijs inbegrepen witte lak, nog drie andere lakkleuren met een meerprijs van € 1.000,-. De matgroene kleur Kaitoke Green Matte is alleen op de AWD Performance beschikbaar, en heeft een meerprijs van € 1.500,-.
Er zijn ook drie verschillende kleuren kunstleer, allemaal bij de prijs inbegrepen. Je kunt kiezen uit zwart, zadelbruin en lichtgrijs. Verder kun je bij alle drie de versies een elektrisch uitklapbare trekhaak (€ 1290,-), en het Premium Comfort & Audio Pack (€ 3.990,-) aanvinken. Bij die laatste krijg je meer verstelmogelijkheden voor de stoelen en achterbank, massagefunctie op de vier buitenste zitplaatsen en een audiosysteem van Dynaudio.
Serieus nemen
Het gevoel van kwaliteit begint al bij het dichtslaan van de deur. Voelt gewoon heel degelijk en solide aan. Ook de stijlloze ramen voelen degelijk aan. Dat was bij de Smart #1 wel anders. Andere prijsklasse, ik weet het. Maar doe het goed, of doe niet denk ik dan.
Ook het interieur zelf is van goede kwaliteit. Je neemt plaats is mooi gevormde stoelen. Ze zien er comfortabel uit, en zo zitten ze ook. Je kijkt uit op maar liefst drie schermen. Recht voor je een klein exemplaar met de belangrijkste informatie. En dan een groot centraal scherm waarmee je zo’n beetje alles in de auto bedient. Heeft niet mijn voorkeur, maar je ziet het in zoveel nieuwe (elektrische) auto’s. Daar ga ik dus niet bij elke review een punt van maken.
Drie schermen
En dan hebben we nog een derde scherm. Deze is speciaal voor de bijrijder. Die kan ook zijn oordopjes of koptelefoon aan dat scherm koppelen, en zo ongestoord een serie kijken. De overige passagiers luisteren tegelijkertijd naar hun eigen muziek via het audiosysteem.
Lijkt misschien overdreven, maar tijdens lange ritten kan het wel degelijk handig zijn. Ook handig: vanaf de bestuurdersstoel kun je het scherm niet zien. Je kijkt gewoon naar een zwart vlak, zodat je niet stiekem kan meekijken tijdens het rijden. Tenzij het donker is, want dan zie je het scherm wel.
Wat dan weer ontbreekt is een head-up display. Dit testexemplaar beschikt over alle mogelijke opties, dus het is er echt niet.
Maar waar je ook kijkt, alles ziet er netjes en verzorgd uit. En bijna alles voelt ook zo aan. Bijna inderdaad, want het zwarte plastic op de middenconsole voelt wat goedkoop aan, en kraakt ook een beetje als je het vastpakt. Geen hard kritiekpunt, gewoon een observatie.
Gewicht voel je
Tijd om te gaan rijden. De transmissiehendel van de Xpeng G9 zit achter het stuur, net als bij Mercedes. Sterker nog, volgens mij is het exact dezelfde. Ik ben er fan van. De G9 is uitgerust met luchtvering (standaard op elke uitvoering). Dat zorgt voor extra comfort, en toch kan ook de G9 zijn gewicht niet maskeren. Je merkt duidelijk dat je met een zware jongen (2435 kg massa rijklaar) onderweg bent. Bijvoorbeeld bij het nemen van een drempel.
Zodra de achterbanden van de drempel afrijden, voel je een soort van duw in je rug. Alsof de inhoud van de brandstoftank (die heeft hij niet, ik weet het) ineens naar voren klotst. Het is niet enorm storend. Meer iets waar je aan moet wennen. Buiten de drempels om is het heerlijk comfortabel rijden in de G9.
Verboden te gapen
Wat wel storend is, zijn de veiligheidssystemen. Vooral de vermoeidheidsdetectie. Elke gaap wordt afgestraft met een harde ping, inclusief een melding op het scherm dat je op moet letten. Volgens Xpeng was dit verbeterd, maar in de minst gevoelige instelling gaat het nog steeds mis. Hetzelfde geldt voor het systeem dat controleert of je je handen wel aan het stuur hebt. Regelmatig gaat de G9 zenuwachtig lopen piepen en stuurcorrecties uitvoeren.
Moet je hierom de G9 laten staan? Absoluut niet. Het mooie is dat dit soort problemen vrij snel opgelost worden door middel van OTA-updates (over-the-air).
Die luchtvering is trouwens wel erg handig. Open de achterklep en de luchtvering op de achteras verlaagt de auto naar de laagste stand, zodat je een lagere tildrempel hebt. Ook kun je instellen dat de luchtvering automatisch naar de laagste stand gaat wanneer je de G9 in de P-stand zet, om de in- en uitstap makkelijker te maken.
Concurrentie
Als het om concurrentie gaat, kijken we al snel naar de Audi Q8 e-tron, Mercedes EQE SUV en de BMW iX. Is de G9 net zo verfijnd als deze beoogde concurrenten? Nee, maar het verschil wordt wel klein. En vergeet niet dat de prijs van de geteste G9 op € 81.468,- ligt. Duurder kan hij ook niet, want alles zit er al op (tenzij je voor de matgroene lak gaat, dan komt er nog € 500,- bij). Daarvoor krijg je twee elektromotoren met een totaal vermogen van 551 pk, een actieradius van 520 km en snelladen gaat met maximaal 300 kW. Van 10 naar 80% laden duurt daardoor slechts 20 minuten.
Ter vergelijking: de Duitse concurrenten beginnen ongeveer rond die prijs. Voor een vergelijkbare uitvoering ga je gemakkelijk over een ton. Is die prijs een argument om over te stappen naar de G9? Ja, want het gebeurt al. Iemand die toe is aan een nieuwe leaseauto, zal die moeten leasen tegen een hoger bijtellingstarief. En dan wordt zo’n Q8 e-tron ineens een stuk duurder. Een Xpeng G9 is dan met zijn lagere prijs een goed alternatief.
Niet alleen uit Duitsland
En laten we de concurrentie vanuit eigen land niet vergeten. Want ook de Chinezen concurreren met elkaar. Ik reed al eens met de Voyah Free, en je hebt ook nog de Nio EL7. De Voyah Free is iets goedkoper, maar heeft als grootste nadeel de beperkte laadsnelheid van maximaal 100 kW. De Nio EL7 doet het met 125 kW niet veel beter, maar geeft je de optie om je accu in een paar minuten om te wisselen voor een volle. Mits je de accu huurt, anders ben je alsnog op die 125 kW aangewezen. Daarnaast is een vergelijkbare EL7 zo’n € 17.000,- duurder dan de G9.
Waarom Xpeng een blijvertje is
Al die nieuwe merken kunnen onmogelijk allemaal een succes worden in Nederland. Maar ik ben er vrij zeker van dat Xpeng het gaat redden. Deze review geeft je waarschijnlijk al wel een idee waarom. Als EV-bouwer doet Xpeng mee aan de top, en het kwaliteitsgevoel zit wel goed. Combineer dat met een scherpe prijs, en je hebt een ijzersterk verhaal.
En ik ben niet de enige die er zo over denkt. Want Xpeng verkocht in het eerste halfjaar van 2024 al 466 auto’s, waarvan 434 G9’s. Voor zo’n onbekend merk vind ik dat een hele prestatie. Zeker als je bedenkt dat de G9 geen voordelig volumemodel is. Die rol is weggelegd voor de recent onthulde G6, waarvan de levering nog moet beginnen.
Conclusie review Xpeng G9 Performance
Het is indrukwekkend wat Xpeng met de G9 heeft neergezet. Zoals bij meer nieuwkomers, is de software een aandachtspunt. Het scherm kan net wat logischer en de veiligheidssystemen zijn te alert. Maar het goede nieuws is dat de software regelmatig bijgewerkt wordt, en dat gebeurt allemaal op afstand.
Persoonlijk blijf ik het hoge gewicht een nadeel van een dergelijke auto vinden. Vooral bij drempels merk je dat de vering alle zeilen bij moet zetten om het gewicht in toom te houden. Ben je enorm gehecht aan een head-up display, dan is dat wellicht een dealbreaker voor je, want die is niet leverbaar op de G9.
Maar verder valt er weinig aan te merken op deze mastodont. Hij zit degelijk in elkaar. Dat merk je bijvoorbeeld als je het portier dichtgooit. Het interieur steekt mooi in elkaar, met mooie materialen en een afwerking met oog voor detail. En op het gebied van aandrijflijn en laadsnelheid blijft er al helemaal niets te wensen over. Hopelijk hou je van hete koffie, want je bent zo weer weg bij het snellaadstation.
De Xpeng G9 is dan ook een goed alternatief voor zijn Duitse en Chinese concurrenten. Kortom: the game is on.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Bouwkwaliteit | – Overgevoelige veiligheidssystemen |
+ Snelladen met 300 kW | – Vering soms moeite met gewicht |
+ Scherpe prijs | – Geen head-up display |