De tijd dat Chinese automerken vooral een goedkoop alternatief voor de duurdere Europese merken waren, zijn definitief voorbij. Ook wie meer te besteden heeft, kan tegenwoordig prima terecht bij de Chinezen. Dat lieten Nio en Zeekr de afgelopen tijd al zien, en nu is het de beurt aan Voyah.
Maakt dit merk écht kans om verkopen van de Duitse Drie af te snoepen, of is het de zoveelste valse belofte? Deze test met hun eerste model, de Free, geeft antwoord op deze vraag.
Specificaties Voyah Free zoals getest
Merk | Voyah |
Model | Free |
Uitvoering | Premium |
Kleur | Metallic Star Night |
Prijs | € 74.150,-* |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Accucapaciteit bruto/netto | 106/100 kWh |
Laadsnelheid DC | 100 kW |
Laadsnelheid AC | 11 kW |
Actieradius WLTP | 500 km |
Vermogen | 360 kW/490 pk |
Koppel | 720 Nm |
Trekgewicht geremd | 2000 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 4,4 sec |
Topsnelheid | 200 km/h |
Wat is de Voyah Free voor auto?
De Voyah Free is een SUV van het formaat BMW iX, Audi Q8 e-tron en de Mercedes EQE SUV. Dat zijn niet geheel toevallig ook de beoogde concurrenten van de Free. Vooral die laatste is interessant, want de verkoop van Voyah in Nederland loopt via enkele Mercedes-dealers. Voor nu gaat het om twee vestigingen van Gomes, en eentje van ASV. Het is de bedoeling dat daar steeds meer dealers bijkomen. Dat zijn ook meteen de locaties waar je terecht kunt voor onderhoud aan de Voyah.
Goed, even terug naar de Free. Zoals je hierboven heb gelezen, zijn de beoogde concurrenten allemaal volledig elektrisch. De Voyah Free wordt in zijn thuisland ook als plug-in hybride verkocht, maar hier wordt hij alleen met een volledig elektrische aandrijflijn aangeboden.
106 kWh en 490 pk
Je krijgt altijd een accupakket van 106 kWh. Die is gekoppeld aan twee elektromotoren. Op de achteras een met een vermogen van 272 pk, en op de vooras een met 218 pk. 490 pk in totaal dus. Daarmee accelereert de Voyah Free in 4,4 seconden vanuit stilstand naar 100 km/h. Niet gek voor een auto met een rijklaar gewicht van 2415 kg.
Laden gaat met een snelheid van maximaal 100 kW, wat aan de lage kant is. Zeker in dit prijssegment. De eerder genoemde concurrenten hebben een laadsnelheid van 150 kW of meer. Maar de Free ondersteunt dan weer bidirectioneel laden. Je kunt dus stroom onttrekken aan je accu. Bijvoorbeeld als je ergens zonder stroompunt staat, en toch de elektra in je caravan wilt gebruiken. Caravan? Jazeker, want de Free heeft een geremd trekgewicht van maximaal 2000 kg.
Prijs & standaarduitrusting Voyah Free
Voordat ik je daadwerkelijk vertel hoe de Free bevalt, wil ik je eerst even de prijs vertellen. Dan weet je ook in welk licht je mijn oordeel moet zien.
De Voyah Free kost € 74.150,-. Niet meer en niet minder. Je hebt namelijk geen keuze in uitvoeringen of aandrijflijnen. Alles wat erop zit, is standaard aanwezig. Denk aan luchtvering, massagestoelen, nachtzicht, een audiosysteem van Dynaudio en alle rijhulpsystemen die je verwacht in deze prijsklasse. En je hebt dus altijd 490 pk en 720 Nm koppel tot je beschikking.
Zelfs de verschillende kleuren voor binnen en buiten zijn zonder meerprijs aan te vinken. Alleen zaken als een trekhaak en een dakkoffer zijn niet bij de prijs inbegrepen.
Eerste indruk in levende lijve
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het merk Voyah nog niet kende. Tot ik er tijdens de EV Experience tegenaan liep. Imposant maar ingetogen. Dat zijn de woorden die mij te binnen schoten toen ik de Free zag staan. De auto is met zorg ontworpen. Kan ook niet anders als je daarbij geholpen bent door het legendarische Italdesign-Giugiaro.
Nergens kom je onnodige lijnen of vouwen tegen. Een hele verademing als je het mij vraagt. De achterkant doet me trouwens een beetje denken aan de Range Rover Velar. Ik ben benieuwd of je dat met mij eens bent.
Prachtige details
En dan is het tijd om het interieur eens wat beter te bekijken. Want als je je wilt meten met de Duitse luxemerken, dan leg je de lat wel hoog. Nou, wát een prestatie heeft Voyah hier neergezet.
De stoelen zijn prachtig vormgegeven, de deurpanelen zijn voorzien van mooie stiksels en zacht leer, en de bedieningselementen zien er duur uit en voelen ook zo aan. Een beetje Mercedes-achtig zelfs.
Het is wel duidelijk dat Dongfeng (het moederbedrijf van Voyah) ondertussen heel goed weet wat de kritische Westerse klant verwacht van een luxe auto. Nu is de volgende vraag of dat ook geldt voor de rijervaring.
Rijden met de Voyah Free
Wanneer je de Free start, word je direct op een verrassing getrakteerd. Het complete dashboard (met drie schermen!) komt een stuk omhoog geschoven. Echt nuttig is dat niet, maar het zorgt wel voor een glimlach op het gezicht van je passagiers.
Stilte…
Bij elektrische auto’s is de bouwkwaliteit nóg belangrijker dan bij auto’s op fossiele brandstof. Want door de stilte aan boord hoor je elk rammeltje en kraakje. Maar in de Free blijft het erg stil. Geen onaangename geluiden die uit het dashboard komen. En ook vanbuiten komt weinig geluid naar binnen dankzij de geluidswerende ramen.
In combinatie met de luchtvering wordt het wel heel comfortabel in de Free. Niet zo comfortabel als in een (daar heb je ze weer) Mercedes, maar de luchtvering is minstens zo goed als die van Nio.
Ook leuk: het standaard aanwezige panoramadak verandert met een druk op de knop in een ondoorzichtig geheel. Na nog een druk op de knop is het dak weer transparant. De Porsche Taycan heeft een vergelijkbaar panoramadak. Cool toch?
Software kan beter
Iets minder cool is de software op dit moment. Apple Carplay en Android Auto zijn aanwezig, maar niet goed geïntegreerd in het systeem van de auto. Het koppelen gaat wat omslachtig, en ik kan de aanwijzingen van Google Maps niet laten weergeven op het display achter het stuur.
Dat kan dan weer wel met de standaard ingebouwde navigatie van Voyah. Een woordvoerder van het merk liet mij weten dat een software-update dit probleem op korte termijn oplost.
Ook als je gaat laden ben je aangewezen op de ietwat onhandige software. Want je moet de laadklep openen via een snelmenu op het display. Het zou handiger zijn als je die kunt openen via een knop op de sleutel, of door simpelweg op de laadklep te drukken.
Grote frunk
De laadkabel kun je trouwens prima kwijt in de frunk. Die is groot genoeg voor een tas met boodschappen. Enige nadeel is dat het hendeltje voor het openen van de frunk verstopt zit onder het dashboard. Ford bewijst met de Mach-E dat het ook makkelijker kan. Die heeft daar gewoon een knopje voor op de sleutel. Twee keer klikken en de frunk ontgrendelt.
Wil je dat gedoe niet, dan kun je de laadkabel uiteraard ook gewoon in de kofferbak kwijt. Maar dan wel gewoon in de kofferbak, en niet onder de laadvloer, want daar zit geen opbergruimte. De kofferbak zelf is met 550 liter bagageruimte lekker ruim.
Conclusie review Voyah Free
Eerlijk gezegd ben ik behoorlijk onder de indruk van de Voyah Free. Het design zit vol met mooie details, en het interieur zit echt goed in elkaar. Het leer, de schermen, de sfeerverlichting, de bedieningselementen, alles ziet er mooi uit en voelt duur aan.
Ook tijdens het rijden valt de Free niet tegen. De combinatie van luchtvering en geluidswerend glas maken het tot een aangenaam geheel. Wil je je even uitleven, zet dan het volume van de Dynaudio geluidsinstallatie wat hoger en geniet van het prachtige geluid.
Natuurlijk zijn er ook zaken die minder goed zijn. Zo is de laadsnelheid aan de lage kant, en kan de software stukken beter. Verder zijn het vooral kleine kritiekpunten, zoals de goedkoop aanvoelende en uitziende sleutel.
Interessante prijsstelling
Maar misschien nog wel belangrijker is de prijsstelling. Want uiteindelijk gaat het om de verhouding tussen wat je betaalt, en wat je daarvoor terugkrijgt. Kijken we naar de concurrentie, dan zit dat bij de Voyah Free wel goed. Want de EQE SUV en iX hebben een vanafprijs die ruim 10.000 euro hoger ligt. Daarvoor krijg je een auto met beduidend minder vermogen en een minder rijke uitrusting.
De vanafprijs van de Q8 e-tron ligt iets lager dan bij de Free, maar vink een uitrustingsniveau hoger aan en de prijs schiet die van de Free voorbij. Ga je echt los op de optielijst, dan vallen alle drie de concurrenten tienduizenden euro’s duurder uit.
Valse belofte?
Een valse belofte? Absoluut niet. Een hele knappe prestatie als je ziet wat Voyah in een paar jaar tijd heeft neergezet. Het feit dat uitgerekend enkele Mercedes-dealers het merk naar Nederland halen, zegt misschien al genoeg.
Voor- en nadelen (+video)
Voordelen | Nadelen |
+ Prachtige afwerking en materialen | – Laadsnelheid aan de lage kant |
+ Ingetogen uiterlijk | – Onlogische software |
+ Stil en comfortabel | – Goedkoop aandoende sleutel |