De Smart #3 is het gestroomlijnde broertje van de #1. Hij is langer, breder en lager, maar onderhuids zijn ze grotendeels gelijk. De #1 testte ik eerder al eens. In deze review zoek ik uit hoe de #3 rijdt en hoe hij zich verhoudt tot zijn vierkante broer. Welke van de twee moet je hebben?
Specificaties Smart #3 zoals getest
Merk | Smart |
Model | #3 |
Uitvoering | Premium |
Kleur | Digital White Metallic |
Prijs | € 46.055,- |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Achterwielen |
Accucapaciteit bruto/netto | 66/62 kWh |
Snelladen DC | 150 kW |
Laadsnelheid AC | 22 kW |
Actieradius WLTP | 455 km |
Vermogen | 200 kW/272 pk |
Koppel | 343 Nm |
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 5,8 sec |
Topsnelheid | 180 km/h |
Sterke basis
Waar Smart erg goed in is, is een sterke basis neerzetten. Zo beschikt elke uitvoering van de #3 over minimaal 272 pk die volledig worden losgelaten op de achterwielen. Alleen de Brabus-versie heeft dankzij een tweede motor een bak extra vermogen. Dankzij die 272 pk accelereer je in 5,8 seconden naar 100 km/h.
De geteste Premium-uitvoering zit qua uitrusting in het midden van het gamma, met de voordeligere Pro en Pro+ eronder en de duurdere Brabus erboven. De Premium-uitvoering maakt zijn naam wat mij betreft helemaal waar met opties zoals een audiosysteem van Beats, head-up display, een combinatie van echt en kunstleer, en uitgebreide sfeerverlichting.
Eerste meters
Bij het instappen valt mij als eerste op dat je ook in de #3 best hoog zit. Gezien het gestrekte uiterlijk van de auto verwachtte ik een stuk dichter bij het asfalt te zitten. Dankzij de hoge middentunnel heb je toch het gevoel dat je echt ín de auto zit, in plaats van op de spreekwoordelijke bok.
De #3 zou een sportiever afgesteld onderstel moeten hebben dan de #1, maar eerlijk gezegd merk ik daar niets van. Misschien moet je ze direct na elkaar rijden om het verschil te merken. Rijden doet ‘ie trouwens echt fijn. Het voordeel van een compacte elektrische auto, is dat het gewicht binnen de perken blijft. De #3 heeft ook geen enorm accupakket (66 kWh), waardoor het leeggewicht uitkomt op 1810 kg.
En dat merk je tijdens het rijden. De vering kan goed overweg met het gewicht van de auto. Ook tijdens het nemen van drempels. Dat is weleens anders bij elektrische auto’s die ver over de 2000 kg gaan.
Hij rijdt trouwens niet alleen fijn, maar ook leuk. Zoals gezegd wordt het vermogen van 272 pk losgelaten op alleen de achterwielen. Vooral op nat asfalt is het leuk om de achterwielen hun grip te laten verliezen. Dit geeft een extra dimensie aan de rijervaring.
Stiller dan de #1
Omdat je bij een elektrische auto het geluid van een brandstofmotor mist, vallen andere geluiden extra goed op. In de #1 hoorde ik rond een snelheid van 80 km/h een vervelende brom. Alsof er in de verte een klein brandstofmotortje draaide. Dat wil je nou net niet in een stille EV. Maar bij de #3 is die brom nergens te bekennen. Het is lekker stil in het interieur. Totdat je de speakers van Beats aan het werk zet. Klinkt gewoon heel goed. Zeker in vergelijking met het standaard audiosysteem in de voordeligere uitvoeringen.
Binnenruimte
Gezien de aflopende daklijn verwacht je misschien een beperkte ruimte op de achterbank. Niets is minder waar. Hij doet zelfs maar weinig onder voor de meer vierkante #1. Met mijn 1.83 meter heb ik meer dan genoeg ruimte voor mijn knieën en mijn hoofd. Dat laatste wordt mede mogelijk gemaakt door het ontbreken van een zonnescherm voor het panoramadak. Tijdens de testperiode was het boven de 25 graden maar toch bleef het lekker koel binnen.
Kijken we naar de achterbak, dan heb je daar een ruimte van 370 liter. Op zich een prima formaat voor de wekelijkse boodschappen of een weekendje weg. Door de aflopende daklijn wordt je wel beperkt in het vervoeren van wat grotere of vierkante spullen. En een frunk (front trunk)? Jazeker, die is aanwezig, maar je laadkabel past daar niet in. Toch een misser.
Software…
Die fijne rijervaring wordt grotendeels de kop ingedrukt door de software van de auto. Want die is bij de #3 absoluut niet op orde. Zo blijft Lane Keep Assist waarschuwen bij het wisselen van rijbaan op de snelweg, ondanks het gebruik van de richtingaanwijzer. Ook wanneer je het systeem uitgeschakeld denkt te hebben, blijft hij piepen.
Een bocht nemen wordt ook afgestraft met een vervelende pieptoon, omdat je met je arm de sensor blokkeert die in de gaten houdt of je wel op zit te letten (Driver Monitoring System).
Een ander softwareprobleem zit in de parkeersensoren. Die geven de ene keer wel een waarschuwingstoon, en de andere keer weer niet. Daar kun je dus niet op vertrouwen.
Het is ronduit irritant. Vooral omdat de Smart #3 verder zo’n goede auto is. Het goede nieuws is dat softwareproblemen relatief eenvoudig opgelost kunnen worden middels OTA-updates (over-the-air). Alleen de vraag is wanneer dat gebeurt. Ga je een auto kopen en dan maar hopen dat ze snel met een update komen, of wacht je met kopen totdat de bugs zijn opgelost?
#1 of #3. Welke moet je hebben?
De vanafprijzen van de twee auto’s liggen een behoorlijk eind uit elkaar. Dat heeft een duidelijke reden: de voordeligste uitvoeringen van de #1 zijn niet leverbaar op de #3. Ben je van plan om voor de Premium-uitvoering te gaan, dan blijkt de #3 maar € 655 duurder te zijn. Naast het uiterlijk, verschillen beide auto’s op de volgende punten.
Zicht rondom
Door de vierkante vorm van de #1 heb je een bijzonder goed zicht rondom. Ook schuin naar achteren. Dat is bij de #3 wel anders. Die heeft behoorlijk brede c-stijlen, en daardoor een beperkt zicht naar achteren.
Bagageruimte
De #3 heeft met 370 liter een grotere bagageruimte dan de #1 (313 liter). De #1 heeft alleen iets wat de #3 niet heeft: een verschuifbare achterbank. Schuif je die naar voren, dan heb je ongeveer even veel liters tot je beschikking, wat dan wel ten koste gaat van de beenruimte achterin.
Been- en hoofdruimte
In de #3 heb je van beide wat minder dan in de #1 met de achterbank in de achterste positie. Ondanks dat kom ik met mijn 1.83 meter helemaal niets te kort achterin de #3.
Persoonlijk zou ik voor de #3 gaan. Dat vind ik verreweg de best uitziende auto van de twee. Het minder goede zicht naar achter neem ik voor lief. En dankzij de standaard aanwezige parkeersensoren en een achteruitrijcamera, zie je toch alles wat rondom de auto gebeurt.
Conclusie review Smart #3
Smart weet ook met de #3 een hele complete elektrische auto neer te zetten. Als je ook maar iets om muziek geeft, dan ben je eigenlijk ‘verplicht’ om voor de Premium-uitvoering met audio van Beats te gaan. Zo niet, dan stap je voor duizenden euro’s minder al weg bij de dealer.
Waar je niet over na hoeft te denken is het vermogen. Met minimaal 272 pk zit dat helemaal goed. En dankzij de achterwielaandrijving tovert de #3 op nat wegdek gemakkelijk een glimlach op je gezicht. Tenminste, als de software je voor de verandering met rust laat. Want zolang de bugs nog niet zijn verholpen, drukt dat een negatieve stempel op een verder goede rijervaring.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Achterwielaandrijving | – Softwarebugs |
+ Complete uitrusting | – Slecht zicht naar achter |
+ Ruimte achterbank | – Onhandig gevormde bagageruimte |