De #1 markeert de start van het nieuwe Smart. Een volledig elektrische mini-SUV die onderhuids gelijk is aan de Zeekr X en de Volvo EX30. Op papier is de #1 een goede aanbieding. Maar wat blijft daar in de praktijk van over? In deze review van de Smart #1 zoek ik dat uit.
Specificaties Smart #1 zoals getest
Merk | Smart |
Model | #1 |
Uitvoering | Pro+ |
Kleur | Future Green Metallic |
Prijs | € 42.395,- |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Achterwielen |
Accucapaciteit bruto/netto | 66/62 kWh |
Snelladen DC | 150 kW |
Laadsnelheid AC | 22 kW |
Actieradius WLTP | 420 km |
Vermogen | 200 kW/272 pk |
Koppel | 384 Nm |
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 6,7 sec |
Topsnelheid | 180 km/h |
Geely en Mercedes: op papier een perfecte combi
Smart was oorspronkelijk een idee van horlogemaker Swatch. Samen met Mercedes begonnen ze aan de ontwikkeling van het extreem kleine stadsautootje. Swatch stapte alweer snel uit het project, en Mercedes kon er niet echt een succes van maken. Maar dat gaat nu veranderen.
Tenminste, dat is het idee. En op papier lijkt de kans op succes groot. Sinds enkele jaren is Smart namelijk voor 50% in handen van het Chinese Geely. Precies, de eigenaar van Volvo, Polestar, Lynk & Co, Zeekr en Lotus. De andere 50% van de aandelen is in handen van Mercedes.
Op het gebied van ontwikkeling hebben ze de boel ook mooi verdeeld. De basis (onderstel en aandrijflijn) zijn van Geely. Het design kwam voor rekening van Mercedes.
Standaarduitrusting Pro+
De geteste #1 is een Pro+, de instapper (er is nog een Pro zonder + met kleiner accupakket). En die biedt een verrassend complete uitrusting. Niet alleen in opties, maar ook in aandrijflijn.
Voor € 42.395,- krijg je een #1 met een accupakket van 66 kWh (62 netto) met een actieradius volgens WLTP van 420 km. Snelladen gaat met maximaal 150 kW en aan een openbare laadpaal laad je zelfs met 22 kW (mits de laadpaal dit ondersteunt). Best uniek in dit prijssegment. De Smart #1 Pro+ komt ook prima van zijn plek, dankzij een vermogen van 200 kW (272 pk) en 384 Nm koppel. In 6,7 seconden bereik je een snelheid van 100 km/h.
Ook op het gebied van opties laat Smart je niet in de kou staan. Letterlijk, want stoelverwarming is onderdeel van die standaarduitrusting. Evenals een panoramadak, een elektrische achterklep, automatisch uitklapbare deurgrepen, kunstlederen bekleding, Android Auto, Apple Carplay, sfeerverlichting en stoelverwarming en stuurverwarming.
Update: de later verschenen Pure-uitvoering beschikt niet over stuur- en stoelverwarming.
Talloze veiligheidssystemen waken over je, zoals adaptieve cruise control, lane departure warning, verkeersbordherkenning, rijstrookassistent, rear cross traffic alert en nog veel meer. Tijdens de testweek deden ze hun werk goed. Niet zo zenuwachtig als bij sommige andere auto’s.
Eerste kilometers in de praktijk
Zoals gezegd was Mercedes verantwoordelijk voor het design van de #1. Dat zie je vooral aan de achterlichtunit. Die lijkt erg veel op die van de elektrische Mercedes-modellen. En ook wanneer je instapt zie je duidelijk de Mercedes-invloeden, wat positief is. Het geheel ziet er gewoon goed uit. Mooi vormgegeven en prima afgewerkt, maar niet op het niveau van een Mercedes. Dat hoeft ook niet, want de #1 is een auto in een andere prijsklasse.
Waarom doen niet meer merken dit?
Tijd om te gaan rijden. Om de #1 in Drive te zetten, gebruik je de hendel achter het stuur. Juist, ook dat is overgewaaid van Mercedes. Ik vraag me af waarom niet meer merken hiervoor kiezen, want het werkt echt heel prettig. Evenals het verstellen van het stuur. Bij steeds meer merken doe je dat via het centrale scherm, maar Smart kiest gewoon voor een ouderwets hendeltje. Top!
De #1 weet goed om te gaan met drempels. Ook als je die wat sneller neemt. Elektrische auto’s hebben nog wel eens last van hun hoge gewicht, waardoor ze na het nemen van een drempel nog even nadeinen. In de #1 heb je daar geen last van. De vering kan prima overweg met deze 1800 kg zware auto.
Geluid niet het sterkste punt
Minder comfortabel vind ik het geluid dat de auto maakt vanaf een snelheid van zo’n 80 km/h. Ik twijfel of het uit de aandrijflijn of van de banden komt, maar je hoort een constant gezoem. Alsof er in de verte een brandstofmotortje draait. De #3 maakt dat geluid dan weer niet. Ondanks dat de aandrijflijn hetzelfde is.
En als we het dan toch over geluid hebben, het standaard aanwezige audiosysteem is niet al te best. Je bereikt al vrij snel het maximale volume, en ver daarvoor hoor je duidelijk dat het geluid vervormt. Vind je audio belangrijk, ga dan voor de Premium-uitvoering met audio van Beats. Waarom die de € 2.500,- hogere prijs meer dan waard is, vertel ik verderop in deze review.
Is de Smart #1 een praktische auto?
Ja en nee. Het interieur is echt heel ruim. Ook op de achterbank. Met een lengte van 1.83 meter heb je meer dan genoeg been- en hoofdruimte achterin. Door de aanwezigheid van het accupakket in de bodem, zit je achterin een elektrische auto vaak met je benen opgetrokken. In de #1 is dit ook het geval, maar wel minimaal. Je voeten passen namelijk prima onder de bestuurdersstoel, waardoor je een stuk beter zit.
Aan opbergvakken ook geen gebrek. Inclusief twee bekerhouders en twee plekken waar je een telefoon kwijt kunt. Er is zelfs een frunk, alleen is die met een inhoud van 15 liter zó klein, dat je laadkabel er niet inpast (in tegenstelling tot de foto op de site van Smart).
Je opent de voorklep door twee keer aan een hendel te trekken (net als bij een motorkap), om vervolgens de frunk te openen. De #1 heeft dus een frunk die vooral geschikt is voor kleine spullen die je niet vaak gebruikt.
Hoe is het dan in de achterbak? Ook die is met 273 liter aan de kleine kant. Maar, onder de laadvloer zit een behoorlijk opbergvak waar je naast een laadkabel, nog veel meer kwijt kunt.
Die 273 liter is trouwens als de achterbank op de standaard positie staat. Je kunt de bank zo’n tien centimeter naar voren schuiven. De rugleuning kun je in verschillende posities zetten. Bijvoorbeeld in een hoek van 90 graden. Handig wanneer je verhuisdozen moet vervoeren.
Waarom zou je de Smart #1 kopen?
Omdat je een hip, leuk uitziende auto zoekt. Ik plaats de #1 wat dat betreft in het rijtje van de Mini Cooper, Fiat 500 en de Volkswagen Beetle. De Smart #1 biedt veel voor zijn prijs. 200 kW (272 pk) vermogen, 150 kW snelladen, 420 km actieradius, een trekgewicht van 1600 kg en een hele rij aan opties zoals adaptieve cruise control, stoelverwarming en een panoramadak.
Dankzij de hoge zit heb je goed overzicht, en dankzij de vorm van de auto, heb je goed zicht rondom én veel interieurruimte. Wie niet zo zwaar tilt aan de genoemde kritiekpunten, heeft voor € 42.395,- een bijzonder complete elektrische auto (en daar gaat de SEPP-subsidie voor particulieren nog vanaf).
Ga voor de Premium
Ondanks de riante standaarduitrusting, zou ik toch even doorsparen voor de € 2500,- duurdere Premium-uitvoering. Die heeft onder andere een head-up display, audiosysteem van Beats, warmtepomp en uitgebreidere sfeerverlichting.
Waarom zou je de Smart #1 niet kopen?
Bijvoorbeeld als je regelmatig met een kofferbak vol op pad gaat. Dan kom je in de #1 echt ruimte tekort. De auto produceert best wat geluid tijdens het rijden. Ik kan mij voorstellen dat je je daaraan stoort. Al zullen er ook genoeg mensen zijn die het niet eens merken.
De stijlloze ramen zien er gelikt uit, maar werken niet altijd feilloos. De ruit moet namelijk een stukje zakken op het moment dat je de deur opent. Maar na een beetje nachtvorst bleven ze lekker op hun plek zitten, waardoor ik de deuren moeilijk open kreeg. Ook in de dagen daarna bleven de ruiten wisselend werken.
Zelfde basis, toch zo verschillend
De EX30 en de Smart #1 zijn onderhuids gelijk aan elkaar. En toch verschillen ze op een paar vlakken behoorlijk.
Zo is een head-up display niet leverbaar op de EX30, omdat de ruimte in het dashboard wordt ingenomen door een soundbar. En ook een display achter het stuur ontbreekt. De EX30 heeft één centraal scherm, en daar moet je het mee doen. Dus wil je je snelheid aflezen, of zien hoe vol je accu nog zit, dan moet je altijd opzij kijken. De EX30 is dus een stuk minimalistischer dan de #1.
Dat zie je ook terug in de knoppen. De bediening van de verlichting doe je bij de #1 door middel van fysieke knoppen, evenals het openen van het dashboardkastje. Want ja, ook dát doe je in de EX30 via het scherm.
Conclusie review Smart #1
Ja, de Smart #1 is wat mij betreft een ideale instap-EV als bagageruimte niet belangrijk voor je is. Voor een relatief scherpe prijs (€ 42.395,- voor de Pro+) krijg je een up-to-date elektrische aandrijflijn met een goede range, meer dan genoeg vermogen en een hele nette standaarduitrusting. Is een WLTP-range van 330 km genoeg? Ga dan voor de #1 Pro zonder +. Die heeft een kleiner accupakket van 49 kWh en kost € 37.365,-. Voor wie veel waarde hecht aan goede audio of een head-up display, kan beter upgraden naar de € 2.500,- duurdere Premium-uitvoering.
Voor- en nadelen (+ video)
Voordelen | Nadelen |
+ Complete standaarduitrusting | – Stijlloze ramen werken niet altijd |
+ (opberg)Ruimte interieur | – Geluid vanbuiten |
+ Goede range/laadtijd voor prijs | – Beperkte kofferbakruimte |
+ Veercomfort | – Kwaliteit standaard audio |