Review Nissan Qashqai e-Power 2024 facelift

Review Nissan Qashqai e-Power 2024 facelift

de gefacelifte nissan qashqai als N-design uitvoering

De huidige generatie van de Nissan Qashqai is alweer sinds 2021 op de markt. Hoog tijd dus voor een opfrisbeurt. Ik werd uitgenodigd om de gefacelifte Nissan Qashqai uit te proberen in het zonnige Portugal. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Hieronder vertel ik je wat er is veranderd, en hoe de 2024 Nissan Qashqai rijdt.

Specificaties Nissan Qashqai zoals getest

MerkNissan
ModelQashqai e-Power
UitvoeringN-Design
KleurFuji Sunset Red
Prijs€ 47.090,-
AandrijflijnHybride
Aangedreven wielenVoorwielen
Vermogen140 kW/190 pk
Koppel330 Nm
Trekgewicht geremd750 kg
Acceleratie 0-100 km/h7,9 sec
Topsnelheid170 km/h
de achterkant van de gefacelifte nissan qashqai

Dit is nieuw aan de 2024 Qashqai

Zo op het eerste oog lijkt alleen de voorkant van de Qashqai aangepakt te zijn. Toch zijn er een hele rij verbeteringen doorgevoerd:

  • Een nieuwe, op het harnas van samoerai krijgers geïnspireerde grille
  • Achterlichten met nieuwe indeling en transparant glas
  • Meer isolatie in de deurpanelen en een dikkere voorruit
  • Google Maps, Google Play en Google Assistant toegevoegd
  • Mooiere materialen in het interieur, waaronder alcantara (op bepaalde uitvoeringen)
  • Around View Monitor laat je nu door de motorkap heen kijken
  • Nieuwe uitvoering (N-Design), met 20” wielen, meegespoten onderste carrosseriedelen en zwarte accenten (zie foto’s)

Rijden met de gefacelifte Qashqai

In het kort zou je kunnen zeggen dat de Nissan Qashqai niet per se ergens in uitblinkt. Het is eerder een auto die alles gewoon goed doet. Dat bleek ook tijdens de route door het bergachtige landschap van de Algarve. 

Ergonomie

Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, heb je in no-time de juiste zitpositie te pakken. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen, en de stoelen houden je goed op je plek. Alle belangrijke functies zijn te bedienen met fysieke knoppen die op een logische plek zitten. 

het interieur van de nissan qashqai 2024

Stilte

Tijdens het rijden valt op hoe stil het is aan boord. Het motorgeluid van de hybride e-Power blijft altijd goed op de achtergrond. Ook als de motor wat harder moet werken. Hier merk je goed dat Nissan de isolatie verbeterd heeft. 

Energie terugwinnen

De hybride Qashqai beschikt over e-Padel. Daarmee remt de auto op de motor af wanneer je het gaspedaal (deels) laat opkomen. Je komt niet helemaal tot stilstand, maar toch hoef je de remmen bijna niet aan te spreken. Dankzij de teruggewonnen energie gaat het verbruik omlaag. Die kwam tijdens de rit uit op 5,1 liter per 100 km (1 op 19,6). 

de nissan qashqai op een bochtige weg

Kan beter

Natuurlijk zijn er ook een paar zaken die ik liever anders had gezien. Zo is het stuurwiel te dun, waardoor het niet lekker in de hand ligt. Een ander punt is het centrale scherm op het dashboard. Deze staat te ver van de bestuurder af waardoor je voorover moet leunen om deze te bedienen. Een draaiknop op de middentunnel ontbreekt.

het beeldscherm van de nissan qashqai zit te ver van de bestuurder af

Conclusie review Nissan Qashqai e-Power

De Nissan Qashqai is en blijft een veelzijdige auto. Zowel voor korte als voor lange ritten. Het is een auto waar je snel aan gewend raakt en die eigenlijk alles biedt wat je nodig hebt: comfort, ruimte en een krachtige aandrijflijn met een bescheiden verbruik. De facelift voegt nog een aantal prettige verbeteringen toe.

Dit artikel is een samenvatting. Wil je mijn uitgebreide versie lezen? Bekijk dan mijn artikel op Dagelijksauto.nl.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Stilte interieur– Centrale scherm ver weg
+ Voelt direct vertrouwd– Te dun stuur
+ Allemansvriend– Slechts 750 kg trekgewicht (e-Power)

Veelgestelde vragen

Wat kost de Nissan Qashqai?
De Nissan Qashqai heeft op 22-07-2024 een vanafprijs van € 39.040,-. Daarvoor krijg je een Qashqai in de uitvoering Acenta met mild hybrid aandrijflijn, 140 pk, voorwielaandrijving en een handgeschakelde transmissie. De geteste N-Design-uitvoering kost minimaal € 43.590,-. Wil je de full hybrid e-Power, dan ben je minimaal € 42.450,- kwijt. De Qashqai zoals in deze review is een N-Design met e-Power aandrijflijn. Deze kost € 47.090,-.
Hoe groot is de kofferruimte?
De kofferbak van de Nissan Qashqai e-Power biedt ruimte aan maximaal 479 liter aan bagage. Met de bank plat groeit dit naar maximaal 1422 liter. De mild hybrides hebben net iets meer ruimte. Respectievelijk 504 en 1447 liter.
Welke uitvoeringen zijn er?
De Nissan Qashqai is er in de uitvoeringen Acenta, N-Connecta, N-Design, Tekna en Tekna+.
Wat is het maximale trekgewicht?
Het trekgewicht van de Nissan Qashqai hangt af van de aandrijflijn. De 140 pk sterke mild hybrid heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1400 kg. De mild hybrid met 158 pk schopt het tot 1650 kg. De mild hybrid met 158 pk en automatische transmissie (Xtronic) mag 1800 kg trekken. De Qashqai e-Power (full hybrid) blijft steken op 750 kg.
Wat is het verbruik?
De Nissan Qashqai e-Power (full hybrid) heeft een opgegeven verbruik van 5.3 liter per 100 km. Tijdens de test kwam ik uit op 5.1 liter per 100 km. Daarbij maakte ik wel veelvuldig gebruik van e-Pedal, waarmee je afremt op de motor om energie terug te winnen.
Wat zijn de afmetingen?
De Nissan Qashqai is 4425 mm lang, 1835 mm breed (exclusief zijspiegels) en 1625 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2665 mm.

Meer foto’s

Written by
Robert van Heerde