De huidige generatie van de Nissan Qashqai is alweer sinds 2021 op de markt. Hoog tijd dus voor een opfrisbeurt. Ik werd uitgenodigd om de gefacelifte Nissan Qashqai uit te proberen in het zonnige Portugal. Daar zei ik natuurlijk geen nee tegen. Hieronder vertel ik je wat er is veranderd, en hoe de 2024 Nissan Qashqai rijdt.
Specificaties Nissan Qashqai zoals getest
Merk | Nissan |
Model | Qashqai e-Power |
Uitvoering | N-Design |
Kleur | Fuji Sunset Red |
Prijs | € 47.090,- |
Aandrijflijn | Hybride |
Aangedreven wielen | Voorwielen |
Vermogen | 140 kW/190 pk |
Koppel | 330 Nm |
Trekgewicht geremd | 750 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 sec |
Topsnelheid | 170 km/h |
Dit is nieuw aan de 2024 Qashqai
Zo op het eerste oog lijkt alleen de voorkant van de Qashqai aangepakt te zijn. Toch zijn er een hele rij verbeteringen doorgevoerd:
- Een nieuwe, op het harnas van samoerai krijgers geïnspireerde grille
- Achterlichten met nieuwe indeling en transparant glas
- Meer isolatie in de deurpanelen en een dikkere voorruit
- Google Maps, Google Play en Google Assistant toegevoegd
- Mooiere materialen in het interieur, waaronder alcantara (op bepaalde uitvoeringen)
- Around View Monitor laat je nu door de motorkap heen kijken
- Nieuwe uitvoering (N-Design), met 20” wielen, meegespoten onderste carrosseriedelen en zwarte accenten (zie foto’s)
Rijden met de gefacelifte Qashqai
In het kort zou je kunnen zeggen dat de Nissan Qashqai niet per se ergens in uitblinkt. Het is eerder een auto die alles gewoon goed doet. Dat bleek ook tijdens de route door het bergachtige landschap van de Algarve.
Ergonomie
Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, heb je in no-time de juiste zitpositie te pakken. Het stuur is in hoogte en diepte te verstellen, en de stoelen houden je goed op je plek. Alle belangrijke functies zijn te bedienen met fysieke knoppen die op een logische plek zitten.
Stilte
Tijdens het rijden valt op hoe stil het is aan boord. Het motorgeluid van de hybride e-Power blijft altijd goed op de achtergrond. Ook als de motor wat harder moet werken. Hier merk je goed dat Nissan de isolatie verbeterd heeft.
Energie terugwinnen
De hybride Qashqai beschikt over e-Padel. Daarmee remt de auto op de motor af wanneer je het gaspedaal (deels) laat opkomen. Je komt niet helemaal tot stilstand, maar toch hoef je de remmen bijna niet aan te spreken. Dankzij de teruggewonnen energie gaat het verbruik omlaag. Die kwam tijdens de rit uit op 5,1 liter per 100 km (1 op 19,6).
Kan beter
Natuurlijk zijn er ook een paar zaken die ik liever anders had gezien. Zo is het stuurwiel te dun, waardoor het niet lekker in de hand ligt. Een ander punt is het centrale scherm op het dashboard. Deze staat te ver van de bestuurder af waardoor je voorover moet leunen om deze te bedienen. Een draaiknop op de middentunnel ontbreekt.
Conclusie review Nissan Qashqai e-Power
De Nissan Qashqai is en blijft een veelzijdige auto. Zowel voor korte als voor lange ritten. Het is een auto waar je snel aan gewend raakt en die eigenlijk alles biedt wat je nodig hebt: comfort, ruimte en een krachtige aandrijflijn met een bescheiden verbruik. De facelift voegt nog een aantal prettige verbeteringen toe.
Dit artikel is een samenvatting. Wil je mijn uitgebreide versie lezen? Bekijk dan mijn artikel op Dagelijksauto.nl.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Stilte interieur | – Centrale scherm ver weg |
+ Voelt direct vertrouwd | – Te dun stuur |
+ Allemansvriend | – Slechts 750 kg trekgewicht (e-Power) |