Je struikelt tegenwoordig over de vele nieuwe merken van elektrische auto’s. Een daarvan pakt het helemaal anders aan: Nio. Want met een auto van dit merk kun je niet alleen je accu opladen, maar ook omwisselen voor een nieuwe. Zo heb je binnen 5 minuten een volle accu. Is dit de enige reden om een Nio te kopen, of heeft het merk meer te bieden? Mijn review van de Nio ET7 geeft het antwoord.
Specificaties Nio ET7 zoals getest
Merk | Nio |
Model | ET7 |
Uitvoering | Geen |
Kleur | Sunrise Beige |
Prijs | € 93.900,- (€ 72.900 ex. accupakket) |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Accucapaciteit bruto/netto | 100/90 kWh |
Laadsnelheid DC | 140 kW |
Laadsnelheid AC | 11 kW |
Actieradius WLTP | 580 km |
Vermogen | 480 kW/653 pk |
Koppel | 850 Nm |
Trekgewicht geremd | 2000 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 3,8 sec |
Topsnelheid | 200 km/h |
Positionering Nio
Bij het ophalen van de ET7 wordt meteen duidelijk dat Nio serieuze plannen heeft. De auto staat klaar bij de zogenaamde ‘Nio Hub’ langs de A2 bij Breukelen. Hier was voorheen Carnext gevestigd. Geen goedkope plek om te zitten.
Wat vooral opvalt aan de ET7, is hoe groot hij is. 5.10 meter om precies te zijn. Daarmee is hij 4 cm langer dan de BMW i5, 15 cm langer dan een Mercedes EQE en 8 cm langer dan een Tesla Model S. Wat nu precies de beoogde concurrentie is, heb ik nog niet helemaal door. Nio positioneert zichzelf als luxemerk. Dat wordt versterkt door het nieuws dat Nio met twee nieuwe budgetmerken naar Europa komt. Nio zou dus in het hoge segment moeten zitten.
Maar eerlijk gezegd zie ik de Nio ET7 meer als concurrent voor de Model S, dan voor een i5 of EQE. Dat zie je ook zodra je plaatsneemt in het interieur. Dat is strak en minimalistisch van opzet. Precies zoals de Model S, alleen doet de ET7 wat ‘warmer’ aan. De materialen en afwerking zijn prima voor elkaar, maar niet op het niveau van een van de bovengenoemde Duitse merken. Dat komt ook door enkele piepjes en kraakjes die uit het interieur komen.
Alle opties standaard aanwezig
Nio doet niet aan uitvoeringen en opties. De ET7 is maar in een smaak te krijgen. Alles is bij de prijs inbegrepen. Luchtvering, lederen bekleding, spraakassistent, panoramadak en een audiosysteem met 23 speakers? Aanwezig. Stoelverwarming, -ventilatie en massagefunctie? Ook van de partij. Zelfs achterin! Maar een trekhaak is optioneel zeker? Nee hoor, ook die zit erop en klapt met een druk op de knop automatisch uit. Voor alle caravan liefhebbers: de Nio ET7 heeft een maximaal geremd trekgewicht van 2.000 kg.
En geen nood. Ook met een flinke caravan of aanhanger aangehaakt komt de ET7 prima van zijn plek. Want je hebt altijd de beschikking over een vermogen van 480 kW (653 pk) en 850 Nm aan koppel. Zonder aanhanger accelereert de ET7 in 3,8 seconden naar 100 km/h. Die instant power blijft een leuke ervaring. De enige keuze die je moet maken is op het gebied van de accucapaciteit. Je hebt de keuze uit 75 en 100 kWh (150 kWh volgt). Daarover verderop in deze review meer.
Nooit alleen dankzij NOMI
Had ik trouwens al verteld dat je nooit alleen bent in de Nio ET7? Ik benoemde net al even de spraakassistent. Bij Nio hebben ze die een naam gegeven. Bij het instappen word je vriendelijk begroet door je persoonlijke assistent NOMI. NOMI is een klein rond bolletje met oogjes die bovenop het dashboard zit. Als je iets van haar wilt, zeg je “Hé NOMI”, waarop ze haar ‘koppie’ naar je toe draait en reageert met “Hello!”. Vervolgens spreek je je commando in en NOMI voert het voor je uit.
Best grappig, maar ook een beetje kinderachtig. Zit jij er op te wachten dat je elke keer wanneer je instapt wordt begroet? Je kunt NOMI ook in de do-not-disturb-modus zetten, maar dan heb je dus ook geen spraakgestuurde assistent meer.
Gelukkig kun je altijd nog handmatig de functies bedienen via het 12.8” grote centrale scherm. Behalve Android Auto en Apple Carplay, want die ontbreken. Nio gebruikt uitsluitend hun eigen software. Het scherm is wel een hele fijne. Groot, maar niet te. De behuizing voelt oerdegelijk aan en bijna alle instellingen heb je in no-time gevonden. Werkt gewoon snel en zonder haperingen. Top.
Dit is iets wat Nio echt goed voor elkaar heeft. Dat komt onder andere doordat ze ook echt iets doen met de feedback van Nio-rijders. Updates worden regelmatig doorgevoerd. De ET7 die ik meekreeg had in een jaar tijd al 18 software-updates gehad. Uiteraard gaat het om OTA-updates (over the air) en hoef je niet fysiek naar de garage te komen.
Op weg naar het Power Swap Station
In de intro benoemde ik het al even. Nio heeft echt iets unieks in handen. Je kunt namelijk naar een zogenaamd Power Swap Station rijden, waar je lege batterij in 3-5 minuten wordt omgewisseld voor een nieuwe. Niet alleen een leuke ervaring, het werkt ook echt goed. In onderstaande video laat ik je zien hoe de ET7 zelf achteruit het station inrijdt.
Recent opende Nio hun 9e wisselstation. Dat brengt het totaal in heel Europa op 34. Wereldwijd zijn er al meer dan 2.000 van, waarvan het overgrote deel in China.
Wil je gebruikmaken van deze wisselstations? Dan schaf je je Nio aan zonder batterij, en sluit je voor de batterij een BaaS-subscription af (Battery-as-a-Service). Laden aan een laadpaal kan natuurlijk ook nog steeds. Snelladen gaat met maximaal 140 kW.
Bij het laden viel mij trouwens op dat er weinig plekken zijn waar je de laadkabel op kunt bergen. Een frunk heeft de ET7 niet, en ook onder de laadvloer in de kofferbak is er ook geen ruimte voor. Je (vieze) laadkabel ligt dus altijd gewoon in de kofferbak. Die is met 363 liter kleiner dan je zou verwachten bij een auto van 5,10 meter. De 15 centimeter kortere EQE schopt het tot 430 liter. De Model S is helemaal extreem met ruim 700 liter bagageruimte.
Daarvoor krijg je dan wel enorm veel beenruimte op de achterbank voor terug. In de onderstaande video laat ik je zien hoe het is om achterin de ET7 te zitten.
Rij-ervaring
Dankzij de standaard aanwezig luchtvering is het comfortabel rijden in de ET7. Toch merk je dat de auto moeite heeft met zijn hoge gewicht van 2454 kg. Dat merk ik overigens bij meer elektrische auto’s. Na het nemen van een drempel deint de auto nog even na. Verder gaat de luchtvering prima om met veranderingen in het wegdek. Het is absoluut een comfortabele auto, die tegelijkertijd bloedsnel is wanneer je het pedaal intrapt.
Wat ook meehelpt is het minimalistische interieur. Dat straalt rust uit. Geen onnodige afleiding. Zelfs de ventilatieopeningen zijn verborgen zodat je ze niet ziet. Het is ook lekker stil aan boord van de auto. Je hoort weinig windgeruis. Alleen af en toe een rammeltje of kraakje uit het dashboard.
De stoelen zitten goed, al mis ik in de bocht wel wat steun. De zitting is vrij vlak en je wordt niet echt goed ‘vastgehouden’.
Zoals je mag verwachten zijn alle bekende rijhulpsystemen aanwezig. Die doen over het algemeen goed hun werk. Ze bemoeien zich niet teveel met hoe je rijdt. Prettig. Alleen de lane keep assist blijft waarschuwingen geven bij het wisselen van een rijbaan op de snelweg. Ondanks het gebruik van de richtingaanwijzer. Volgens Nio kun je een aparte snelweg-modus inschakelen, maar dat zou wat mij betreft overbodig moeten zijn.
Kijk je aan de voorkant van de auto, dan vallen de drie bulten boven de voorruit op. Links en rechts zit een camera, en in het midden een LiDAR-sensor. In totaal beschikt de ET7 over 33 sensoren die moeten helpen om straks veilig autonoom te rijden. Dat is hier alleen nog niet toegestaan, waardoor de LiDAR-sensor op dit moment weinig toevoegt.
Net even anders
Wanneer je aan het keren bent in een smal straatje, komt de ietwat vreemde transmissiehendel helemaal tot zijn recht. Ik heb het meestal niet zo op merken die iets anders doen om het anders doen. Maar bij Nio werkt het erg prettig. Je trekt de hendel naar achter om ‘m in D te zetten, en naar voren voor de R. In de praktijk werkt het bijzonder prettig. Je grijpt nooit mis. Wanneer je uitstapt kom je nog zoiets tegen.
Om de deur te ontgrendelen druk je zacht met je duim op een knopje, waardoor de deur een centimeter opengaat. Werkt prettig.
Minder prettig vind ik dat ik na het sluiten van de achterbak (om de kinderwagen te pakken), de auto direct vergrendelt, om vervolgens alarm te slaan omdat mijn dochter nog achterin zit. Ook dit irritatiepuntje deelde ik met Nio, en ook dit blijkt een instelling te zijn.
Conclusie review Nio ET7
Tijdens het schrijven van deze review merk ik dat ik veel twijfels heb. Dat heeft denk ik vooral te maken met de positionering van het merk. Als je zegt in het hoge segment te opereren, dan beoordeel ik de auto ook op die manier.
De Nio ET7 doet veel goed, maar ook weer niet zó goed. Om enkele voorbeelden te noemen: het interieur bevat mooie materialen en de afwerking is van een goed niveau, maar niet zo goed als in bijvoorbeeld een BMW. Het audiosysteem klinkt goed, maar niet zo goed als je zou willen van een systeem met 23 speakers (ook door het beperkte volume).
Waar ik wel enthousiast over ben is de software (en de snelheid waarmee deze geüpdatet wordt) en de mogelijkheid om je accu te wisselen. Ga je op vakantie en wil je flink doorrijden op de Duitse Autobahn? Dan hoef je je niet in te houden. Even langs een wisselstation en binnen 5 minuten kun je weer door.
Laten we ook niet vergeten dat het merk Nio pas 5 jaar bestaat. In dat licht gezien is het een hele prestatie als je ziet wat ze met de ET7 en hun andere modellen hebben neergezet.
Prijsstelling
De Nio ET7 is vooral een alternatief voor de Model S, en meer recente auto’s zoals de BYD Han. Dat zie je ook terug in de prijs. De ET7 kost (inclusief batterij, exclusief BaaS) net geen 94.000 euro met het 100 kWh accupakket. De Model S kost net geen 95.000 euro en is vergelijkbaar qua formaat, vermogen, prestaties en actieradius. Een BMW i5 met vergelijkbaar vermogen en uitrusting gaat al richting de 125.000 euro.
Kortom: de Nio ET7 is een auto voor wie een Model S te standaard vindt, of die de luxe van een Duitse auto wil, maar dan voor een lagere prijs.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Software snel verbeterd | – Kraakjes interieur |
+ Accu wisselen werkt goed | – Geen Android Auto/Apple Carplay |
+ Ruimte achterin | – Geen frunk of ruimte onder bagagevloer |
+ Riante standaarduitrusting | – Niet zo premium als Nio doet vermoeden |