De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV wacht een zware taak. Want in tegenstelling tot zijn voorganger, wordt deze generatie wél beoordeeld op zijn kwaliteiten, in plaats van fiscale voordelen. En dat terwijl de concurrentie alleen maar is toegenomen. Is een scherpe vanafprijs en vierwielaandrijving genoeg? In deze review duik ik in de voor- en nadelen van deze SUV.
Specificaties Mitsubishi Outlander PHEV zoals getest
Merk | Mitsubishi |
Model | Outlander |
Uitvoering | Instyle+ |
Kleur | Moonstone Grey |
Prijs | € 63.490,- |
Aandrijflijn | Plug-in hybride |
Accucapaciteit | 22,7 kWh |
Elektrische actieradius (WLTP) | 84-86 km |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Vermogen | 225 kW/306 pk |
Koppel | 450 Nm |
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 sec |
Topsnelheid | 170 km/h |
Hoogwaardige eerste indruk
Mitsubishi laat er geen misverstand over bestaan. Dit is het vlaggenschip van het merk. Het beste dat Mitsubishi te bieden heeft. Wanneer je het portier opent zie je dat ook direct. Mooi vormgegeven stoelen met zacht leer, voorzien van mooie stiksels. Alles ziet er verzorgd en hoogwaardig uit. Zo ook het met leer beklede dashboard. Toch zijn er twee zaken die wat afbreuk doen aan dit hoogwaardige gevoel.

Ten eerste gaat de bovenste rand van het deurpaneel over van zacht leer naar keihard kunststof. Dat je hard plastic op de lagere delen terugvindt is niet zo’n probleem, maar op een prominente plek die altijd in het zicht is, is dat toch een beetje jammer. Waarom niet dat kleine stukje ook met leer bekleden?
Ten tweede heeft Mitsubishi wel erg veel verschillende materialen, kleuren en structuren gebruikt. Zes om precies te zijn. Daardoor oogt het interieur wat drukker dan nodig. Ik verwacht dat het bij een Outlander met zwarte bekleding (alle uitvoeringen behalve de Instyle+) minder opvalt, omdat een deel van de sierstrips ook zwart zijn uitgevoerd.

Traditioneel en toch modern
Wie geen fan is van minimalistische interieurs met enorme schermen, voelt zich in de Outlander PHEV gelijk thuis. Het interieur ziet er vrij traditioneel uit, en is tegelijkertijd voorzien van alles wat je in een moderne auto verwacht. Achter het stuur vind je een digitaal instrumentarium, (afhankelijk van de uitvoering) een head-up display en op het dashboard is een mooi breed scherm geplaatst. Goed zichtbaar en niet zo in your face.
Dat scherm komt, evenals een deel van de fysieke knoppen, bij alliantiepartner Nissan vandaan. Zo vind je in de Nissan Qashqai bijvoorbeeld exact hetzelfde scherm. Is dat erg? Nee, het werkt prima.

Eerste kilometers
De eerste kilometers reed ik door de straten van Lissabon. Het asfalt was op veel plekken in slechte staat. En dat merkte je binnenin de auto vrij goed. Maar dat had misschien meer te maken met de geteste uitvoering.
Ik reed de Outlander PHEV in de meest luxe uitvoering Instyle+, en die staat op 20 inch velgen met vrij dunne banden in de maat 255/45R20. De twee goedkoopste uitvoeringen staan op 18 inch velgen met meer rubber die de klappen ongetwijfeld beter opvangen.

Overigens is het veercomfort van de Outlander verder bijzonder goed voor elkaar. Ik heb op verschillende soorten wegen gereden. Van vlakke snelweg tot zandpaden vol kuilen.
Bij veel hoge auto’s wordt je dan enorm heen en weer geschud. Maar bij de Outlander PHEV is daar totaal geen sprake van. De auto behoudt altijd de controle over de koets. Alsof niets ‘m van zijn stuk brengt. Dat zorgt voor rust en vertrouwen. Bij grote drempels merk je dat de veerweg aangenaam lang is.
306 pk?
De Outlander PHEV beschikt over drie motoren. Op de achteras een elektromotor met 136 pk, en op de vooras een exemplaar met 116 pk. Onder de kap ligt een 2,4 liter grote viercilinder met 136 pk. Omdat je die getallen niet bij elkaar op mag tellen, kom je uit op een vermogen van maximaal 306 pk.
Maar wanneer je het gaspedaal vloert, vraag je je af waar alle 306 paarden gebleven zijn. De Outlander heeft 7,9 seconden nodig om naar de 100 km/h te accelereren. Ter vergelijking: een even zware CX-60 met slechts 21 pk meer doet die sprint ruim 2 seconden sneller.
Dit heeft alles te maken met het moment waarop de brandstofmotor op volle toeren meewerkt. In eerste instantie drijven alleen de elektromotoren de wielen aan, en zorgt de brandstofmotor voor de nodige energie.

Pas op een later moment gaat ook de brandstofmotor zijn vermogen aan de wielen afgeven, en dán beschik je over 306 pk. Nou is het niet zo dat het behelpen is in de Outlander hoor. Alleen uitgaande van die 306 pk verwacht je iets meer spektakel.
Lees ook: 2025 Mitsubishi Outlander PHEV: alle prijzen, uitvoeringen en specificaties
Brandstofmotor, waar ben je?
Een plug-in hybride heeft als voordeel dat het lekker stil is aan boord. De aandrijving wordt namelijk grotendeels verzorgd door de elektromotoren, eventueel bijgestaan door een brandstofmotor die op een laag toerental energie opwekt.
En zelfs als de brandstofmotor van de Outlander PHEV hard mee moet werken, blijft het opvallend stil in het interieur. Ja, als het accupakket leeg is en de brandstofmotor harder moet werken, hoor je ‘m wel iets beter. Maar altijd ver weg op de achtergrond. Een loeiende motor is er niet bij.

Je hoort wel iets anders heel goed. Telkens wanneer je accelereert, hoor je een hoge toon. Ik vermoed dat het de elektromotor is die van zich laat horen. Dat zou niet mogen eigenlijk. Zeker niet bij een auto waarbij het motorgeluid zo mooi op de achtergrond blijft. Hopelijk kan Mitsubishi hier nog wat aan doen.
Door de blubber
Het is een van de paradepaardjes van de Mitsubishi Outlander PHEV: de intelligente vierwielaandrijving die luistert naar de naam S-AWC (Super-All Wheel Control). Het systeem bepaalt constant waar de meeste kracht naartoe moet gaan. Naar de elektromotor op de vooras, of die op de achteras.
Daarnaast kan elk wiel afzonderlijk aangestuurd worden, waardoor je altijd optimale grip hebt. Dit systeem is deels te vergelijken met het systeem uit de Lancer.

Tijdens het stukje offroad werd al snel duidelijk dat de Outlander PHEV inderdaad niet snel zijn grip verliest. Ook op spekgladde blubber schiet de auto vooruit wanneer je het gaspedaal vloert.
Op de middentunnel vind je een draaiknop met zeven verschillende instellingen, waaronder Mud, Snow en Gravel. Leuk allemaal, maar hebben we daar in het vlakke Nederland wel iets aan?
Die vraag kun je denk ik het beste zelf beantwoorden. Natuurlijk is vierwielaandrijving een stuk veiliger wanneer het glad is op de weg. Maar het kan ook handig zijn als je vaak met je caravan over drassige campings rijdt. En dat brengt ons bij de meer praktische kant van deze SUV.

Praktische vakantieauto?
De Outlander PHEV heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1600 kg. Een prima score waar de meeste caravaneigenaren wel mee uit de voeten kunnen. Al zijn er ook genoeg concurrenten die dat beter doen. En dat geldt ook voor zaken als bagageruimte en beenruimte.
Achterin kun je maximaal 498 liter aan bagage kwijt. En op de achterbank heb ik genoeg ruimte met mijn 1.83 meter. Zoals gezegd allemaal prima waardes, maar niet waar de Outlander PHEV in uitblinkt.
Prijsstelling en concurrentie
Mitsubishi richt zijn pijlen met de Outlander PHEV voornamelijk op de Toyota Rav4. Bij de bekendmaking van de vanafprijs van de Outlander PHEV, was deze met € 51.990 duidelijk voordeliger dan de Rav4. Maar in de tussentijd heeft Toyota heel slim de prijs van de Rav4 naar beneden bijgesteld waardoor de Rav4 nu weer enkele duizenden euro’s goedkoper is.
Daarbij moet ik wel opmerken dat de basis-Outlander PHEV met de naam Pure al beschikt over zaken als een audiosysteem van Yamaha en Multi Around Monitor (360-graden camera). En de algehele uitstraling van het interieur is bij de Outlander PHEV wel duidelijk van een hoger niveau dan bij de Toyota. Het is maar net wat je belangrijk vindt natuurlijk.
Auto | Vanafprijs | Elektrische actieradius | Trekgewicht |
Mitsubishi Outlander PHEV | € 51.990,- | 86 km | 1600 kg |
Skoda Kodiaq PHEV | € 44.990,- | 124 km | 1800 kg |
Toyota RAV4 PHEV | € 48.990,- | 75 km | 1500 kg |
Mazda CX-60 PHEV | € 55.290,- | 64 km | 2500 kg |
Volvo XC60 PHEV | € 61.995,- | 82 km | 2250 kg |
Kia Sorento PHEV | € 60.295,- | 55 km | 1010 kg |
Hyundai Santa Fe PHEV | € 59.995,- | 62 km | 1010 kg |
Honda CR-V PHEV | € 64.105,- | 82 km | 1500 kg |
Op het gebied van uitvoeringen houdt Mitsubishi het trouwens overzichtelijk. Er zijn vijf uitvoeringen en geen losse opties. Dus wil je een bepaalde optie, dan zul je moeten kijken naar de uitvoering waarbij die ene optie inbegrepen is.
Wil je bijvoorbeeld je telefoon draadloos opladen, dan kun je de instapper overslaan. Wil je een panoramadak? Dan zul je minimaal voor de Instyle moeten gaan met een vanafprijs van € 60.990.
Lees ook: De configurator: mijn ideale Mitsubishi Outlander PHEV samenstellen
Conclusie review Mitsubishi Outlander PHEV
En dan komen we natuurlijk uit bij die ene belangrijke vraag: wordt de nieuwe Outlander PHEV een succes, of is hij inmiddels ingehaald door zijn concurrenten?
Concurrentie is er, in tegenstelling tot zijn voorganger, inderdaad in overvloed. Dus ja, hij is wat aan de late kant, maar zeker niet te laat. Want op het gebied van uitrusting, specificaties en uitstraling doet de auto zeker niet verouderd aan. Keurig bij de tijd, zou ik zeggen.

Het grote voordeel van de Outlander PHEV is de intelligente vierwielaandrijving, in combinatie met de plug-in hybride techniek. Ook het feit dat je tot 8 jaar fabrieksgarantie (5 jaar standaard + 3 jaar bij onderhoud bij Mitsubishi-dealer) krijgt zal meehelpen. Zeker omdat het gros van de Mitsubishi-klanten bestaat uit particuliere kopers.
En laten we niet vergeten dat de Outlander PHEV gewoon een hele comfortabele auto is. De koets blijft onder alle omstandigheden in balans, het interieur ziet er over het algemeen hoogwaardig uit en zit ergonomisch sterk in elkaar.
1.000 per jaar
Verkoopaantallen zoals bij de vorige generatie hoeft Mitsubishi niet te verwachten, en dat doen ze ook niet. In Nederland willen ze er zo’n 1.000 per jaar verkopen. Ongeveer net zoveel als Toyota de afgelopen twee jaar verkocht van de Rav4.
Of ze dat gaan redden hangt denk ik vooral van de marketing af. Mitsubishi is in vergelijking met Toyota maar een kleine speler op de Nederlandse markt. Er is dus alles aan gelegen om die naamsbekendheid een boost te geven.

Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Traditioneel en modern interieur | – Geluid van de elektromotor(en) |
+ 8 jaar fabrieksgarantie | – Materiaalgebruik interieur |
+ Intelligente vierwielaandrijving | – Geen losse opties beschikbaar |
+ Scherpe vanafprijs | – Voelt niet als 306 pk |