De Kona is al jaren een van de best verkochte modellen van Hyundai. Daar moet je dus niet te veel aan veranderen zou je denken. Toch kiest Hyundai ervoor om de nieuwe Kona een compleet ander design te geven, met wel heel opvallende verlichting. Maar dat is niet het enige. De Kona is maar liefst 14,5 cm gegroeid ten opzichte van zijn voorganger.
Tijd om deze nieuwe verkooptopper aan een grondige test te onderwerpen. Hieronder vertel ik je hoe de nieuwe Hyundai Kona Hybrid mij is bevallen.
Specificaties Hyundai Kona Hybrid zoals getest
Merk | Hyundai |
Model | Kona Hybrid |
Uitvoering | Premium |
Kleur | Ultimate Red |
Prijs | € 40.995,- |
Aandrijflijn | Hybride |
Aangedreven wielen | Voorwielen |
Vermogen | 104 kW/141 pk |
Koppel | 265 Nm |
Trekgewicht geremd | 1300 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 10,9 sec |
Topsnelheid | 165 km/h |
Eerste indruk
Ik zag ‘m direct staan toen ik het terrein van de dealer op kwam rijden. Nee, je ziet de nieuwe Kona niet snel aan voor het oude model. En dat heeft natuurlijk alles te maken met het meest in het oog springende element: de lichtstrip die over de volledige breedte van de auto loopt. En dat is niet het enige, want aan de achterkant vind je óók zo’n lichtstrip. Wat mij betreft erg geslaagd. De Kona ziet er daardoor een stuk volwassener uit dan zijn voorganger.
De opvallende rode kleur (Ultimate Red) zou niet mijn eerste keuze zijn, maar toch was ik er blij mee. Want het mag dan wel zomer zijn, tijdens de testperiode leek het wel herfst in Nederland. De kunststof delen rond de voor- en achterlichten moeten je smaak zijn. Ik zou ze liever meegespoten zien in de carrosseriekleur. Het goede nieuws is dat dat mogelijk is. Daarvoor moet je de Kona bestellen als N-Line uitvoering, of voor de volledig elektrische Kona gaan.
Afwerking interieur
Wat mij tegenwoordig elke keer weer opvalt, is hoe mooi de interieurs van auto’s zijn tegenwoordig. Zo ook die van de nieuwe Hyundai Kona. Oké, mijn testauto is uitgevoerd als luxe Premium, met onder andere lederen bekleding, maar dan nog. Je hebt dezelfde twee grote schermen voor je die je ook in de Ioniq 5 en 6 krijgt, en die zien er gewoon heel goed uit. De behuizing is mooi afgewerkt en de graphics zijn van een hoog niveau.
En daaronder vind je iets waar de meeste autorijders (en journalisten!) blij van worden: een hele verzameling fysieke knoppen. Allemaal afgewerkt met iets wat lijkt op donkergrijs geborsteld aluminium. Ja, hier word ik blij van. Het ziet er gewoon gelikt uit. Nee, niet zoals in een Audi of Mercedes, maar die opereren dan ook in een hele andere prijsklasse.
Tijd voor het eerste ritje richting huis. Nou verwachtte ik geen spectaculaire prestaties, want de cijfers vielen mij eigenlijk een beetje tegen: de Kona Hybrid beschikt over een 1.6-liter grote viercilinder, gecombineerd met een elektromotor. Het vermogen van 141 pk zorgt voor een acceleratietijd van 10,9 seconden. “Dat is toch niet meer van deze tijd?” dacht ik nog.
Maar die woorden moest ik snel weer inslikken. De Kona Hybrid voelt namelijk veel vlotter aan dan de cijfers doen vermoeden. Beide motoren voelen gretig aan en ik had geen moment het idee dat ik vermogen tekort kwam. Ook niet bij voluit accelereren bij het invoegen op de snelweg.
14,5 cm langer
De nieuwe Kona valt niet alleen op door zijn opvallende uiterlijk, maar ook door zijn afmetingen. De 2023 Kona is namelijk 14,5 cm langer geworden. En dat is goed nieuws voor de achterpassagiers én de bagageruimte. Achterin hebben je knieën nu 6 cm extra ruimte, en achterin kun je 46 liter aan extra bagage kwijt (van 361 naar 407 liter).
Ik kan met mijn 1.83 m dan ook heel goed achter mezelf zitten. Door de niet-aflopende daklijn heb ik ook meer dan genoeg hoofdruimte én een goed zicht naar buiten. Je kijkt niet, zoals bij veel andere auto’s, tegen de dakrand aan. De Hyundai Kona heeft zelfs nog een klein extra ruitje, dat zorgt voor meer lichtinval en een ruimtelijk gevoel.
Ook voorin kom je geen ruimte te kort. Tussen de voorstoelen heb je een hoop opbergruimte, inclusief twee uitklapbare bekerhouders. Gebruik je de bekerhouders niet, dan heb je extra veel opbergruimte voor andere spullen. Maar ook met de bekerhouders in gebruik heb je meer dan genoeg ruimte om van alles mee te nemen.
Zee aan fysieke knoppen
Ik benoemde het hierboven al even. De hoeveelheid fysieke knoppen in de nieuwe Kona Hybrid is echt een verademing. Klimaatbediening, stoelverwarming, stoelventilatie, navigatie, media, het is allemaal te bedienen met fysieke knoppen.
Opvallend, want bij de Ioniq 5 en 6 gaat bijna alles via het touchscreen. Ik kon er tijdens mijn rijtest met de Ioniq 5 niet achterkomen hoe ik de stoelventilatie moest activeren. In de Kona zit dat knopje gewoon op een logische plek op de middenconsole. Hiermee wordt extra duidelijk dat de Ioniq-lijn echt een aparte modellijn is bij Hyundai. Want ook de Kona Electric beschikt gewoon over dezelfde fysieke knoppen als bij deze Hybrid.
De Hyundai Kona in de Premium-uitvoering komt met talloze opties, waaronder Apple Carplay en Android Auto. Die werken echter alleen wanneer je je telefoon aansluit met een kabeltje. En met dat kabeltje aangesloten, past je telefoon niet meer in het daarvoor bedoelde opbergvakje (waar tevens de wireless charger zit). Dat is jammer. Gelukkig laadt je telefoon alsnog op via het kabeltje.
Onderstel en aandrijflijn
Na de eerste paar ritten gaan je steeds meer dingen opvallen aan zo’n testauto. Zo voelde de vering in eerste instantie wat stug aan. Dat is niet heel gek, want daar hebben de meeste hoge auto’s last van. Maar wanneer je de eerste drempel neemt, voel je dat de Kona toch over een mooie veerweg beschikt. Hij is comfortabeler dan je na de eerste meters zou denken.
De gretige aandrijflijn blijft ook na een paar dagen nog steeds prettig aanvoelen. De acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/h lijkt enkele seconden sneller achter de rug te zijn dan de opgegeven 10,9 seconden.
Maar ik ontdek wel twee kleine aandachtspunten. Want die gretigheid mag dan wel prettig zijn, bij het nemen van een bocht vanuit stilstand kan hij iets sneller van zijn plek schieten dan je misschien zou willen. Zeker bij een nat wegdek hoef je niet veel moeite te doen om de voorwielen hun grip te laten verliezen. Je moet dus weloverwogen gas geven.
Het andere punt is dat het soms iets te lang duurt voordat de automaat opschakelt. Je rijdt dan op een constante snelheid, en de motor blijft op een te hoog toerental draaien. Alsof hij wacht op het moment dat je plankgas geeft. Waarschijnlijk is dat een kwestie van wennen.
Veiligheidssystemen
Dat wennen gaat me minder goed af met de veiligheidssystemen van de Hyundai Kona. Zodra je iets te hard rijdt, hoor je een harde “ping” door de auto gaan. En als je pech hebt, denkt de “In-Cabin Driver Camera” te zien dat je niet goed oplet, en begint die ook te piepen. Die laatste houdt jou als bestuurder constant in de gaten. Het doel is om te voorkomen dat je een ongeluk veroorzaakt omdat in slaap valt achter het stuur.
Hoe irritant het ook is, ik kan het Hyundai niet kwalijk nemen. Het heeft namelijk alles te maken met Europese regelgeving die eraan zit te komen. Gelukkig kun je die geluidssignalen uitschakelen, maar na het opnieuw starten van de auto staan ze weer aan. We zullen eraan moeten wennen, ben ik bang.
Maar toch kan ook Hyundai hier wel het een en ander aan verbeteren. Zo dacht de In-Cabin Driver Camera meerdere keren onterecht dat ik niet op zat te letten. Na een paar keer krijg je niet alleen een geluidssignaal te horen, maar verschijnt er ook een dampend kopje koffie op het scherm, met de boodschap dat je misschien even pauze moet nemen. Dat kan dus beter.
Wat wel heel prettig werkt, zijn de dode hoek camera’s. Zodra je richting aangeeft, verandert een van de digitale tellers in een schermpje waarin je de dode hoek ziet. Dat werkt echt heel prettig.
Conclusie review Hyundai Kona Hybrid 2023
De nieuwe Hyundai Kona laat wat mij betreft zien dat je nog steeds veel waar voor je geld krijgt. De geteste uitvoering heeft een vanafprijs van € 39.995,-. Dat is natuurlijk veel geld, maar je krijgt daarvoor wel alle beschikbare opties (m.u.v. panoramadak), een hybride aandrijflijn, een ruime auto waarmee je makkelijk met vijf man op pad kan, en een lekker opvallend uiterlijk.
Natuurlijk zijn er ook minpunten, maar die zijn (buiten de wettelijk verplichte piepjes om) te overzien. Het is jammer dat Android Auto en Apple Carplay niet draadloos zijn, en de aandrijflijn vraagt om wat gewenning aan het begin.
In het algemeen kan ik zeggen dat de Kona geen spannende auto is om mee te rijden. Hij nodigt niet uit tot sportief rijgedrag, en ik kan ook niet een specifieke eigenschap bedenken waarom je ‘m zou moeten kopen. Dat zit ‘m meer in het totaalpakket. De Kona is zo’n typische auto die alles prima voor elkaar heeft, zonder uitzonderlijk te zijn.
Ik wil deze review afsluiten met het bedanken van Hyundai-dealer Herwers in Deventer. Zij hebben deze review mogelijk gemaakt door de Hyundai Kona Hybrid beschikbaar te stellen. Wil je de Kona zelf ervaren? Neem dan eens contact met ze op voor een proefrit. Ik ben benieuwd of jouw ervaring overeenkomt met die van mij.
Voor- en nadelen Hyundai Kona Hybrid (+ video)
Voordelen | Nadelen |
+ Veel waar voor je geld | – Android Auto en Apple Carplay niet draadloos |
+ Mooie materialen en afwerking | – Overgevoelige In-Cabin Driver Camera |
+ Gretige aandrijflijn | – Opschakelen duurt soms te lang |
+ Ruimte achterpassagiers |