Review Hyundai Ioniq 9 Connect+ AWD: zelfs helemaal achterin zit je goed

Review Hyundai Ioniq 9 Connect+ AWD: zelfs helemaal achterin zit je goed

de hyundai ioniq 9 schuin van achter gezien

De Hyundai Ioniq 9 is een EV die een hoop rollen te vervullen heeft. Zo moet hij niet alleen comfortabel zeven personen kunnen vervoeren, maar ook zijn enorme gewicht maskeren én zuinig omgaan met de elektriciteit uit zijn accu. Lukt het Hyundai om een totaalpakket neer te zetten, of laat het merk steken vallen? In deze review zoek ik dat uit.

Specificaties Hyundai Ioniq 9 zoals getest

MerkHyundai
ModelIoniq 9
UitvoeringConnect+
AandrijflijnAWD
KleurAbyss Black
Prijs incl. opties€ 78.990
AandrijflijnElektrisch
Aangedreven wielenVoor- en achterwielen
Accucapaciteit bruto/netto110/106 kWh
Snelladen DC350 kW
Laadsnelheid AC11 kW
Actieradius WLTP606 km
Vermogen226 kW/308 pk
Koppel605 Nm
Trekgewicht geremd2.500 kg
Acceleratie 0-100 km/h6,7 sec
Topsnelheid200 km/h

Bekijk de video of lees de geschreven review eronder.

Wat is de Ioniq 9 voor auto?

De Ioniq 9 is het grootste model uit de Ioniq-lijn. Dat zijn Hyundai’s die vanaf de grond af aan zijn ontwikkeld als EV (daarom heet te Inster (review) ook niet Ioniq 1 of 2, omdat het in de basis een brandstofauto is).

De Ioniq 9 is trouwens niet alleen de grootste EV van het merk, het is überhaupt het grootste model dat je in de showroom tegenkomt. Hij is zelfs 23 cm langer dan de ook al forse Santa Fe.

Zeszitter stuk duurder

De Ioniq 9 is er als zes- of zevenzitter. Ga je voor de configuratie met zes zitplaatsen, dan wordt de bank op de tweede zitrij vervangen door twee losstaande fauteuils. Daarvoor moet je trouwens wel diep in de buidel tasten, want deze configuratie is alleen te verkrijgen in combinatie met de meest luxe Lounge-uitvoering met een vanafprijs van € 80.995.

De zevenzits Ioniq 9 begint bij € 67.995. De versie waar ik mee op pad ging is de Connect+. Na de Lounge de meest luxe uitvoering,. En ook op gebied van aandrijflijn hoef ik niet te klagen. De testauto beschikt over twee elektromotoren en dus vierwielaandrijving.

Het accupakket is trouwens altijd hetzelfde exemplaar. Welke Ioniq 9 je ook bestelt. Deze heeft een capaciteit van 110,3 kWh, waar netto 106 kWh van overblijft. Dat is trouwens niet de enige reden waarom de Ioniq 9 ruim 600 km ver komt volgens WLTP….

Hoe komt zo’n grote EV ruim 600 km ver?

Het frontale oppervlakte is gigantisch, en het rijklare gewicht van 2657 kg voor de Ioniq 9 Connect+ AWD is ook niet bepaald bescheiden. Toch komt de EV 606 km ver op een lading stroom. Dat heeft Hyundai niet alleen bereikt door dat enorme accupakket, maar ook door de slimme vormgeving van de Ioniq 9.

Bekijk je de auto van opzij, dan zie je een sterk aflopende daklijn. En kijk je recht van achter, dan zie je dat de auto taps toeloopt. De achterkant is smaller dan de rest van de auto. En daardoor glijdt de Ioniq 9 vrij soepel door de lucht.

Om het feest af te maken laadt de Ioniq 9 ook nog eens razendsnel. Tot maximaal 350 kW bij een snellader. Daardoor laadt je van 10 naar 80% in slechts 24 minuten.

Wat is er goed aan de Ioniq 9?

De voorstoelen zitten bijzonder goed en voelen aan als luxe fauteuils die je eindeloos kunt verstellen. De zittingen zijn lang en ook nog eens kantelbaar. Door de hoge zit worden je bovenbenen goed ondersteund. Alleen het stuur had naar mijn smaak nog iets lager en verder naar mij toe gemogen. Maar goed, slecht is het zeker niet.

Ook op de tweede en derde zitrij zit je goed. Daar houdt je het prima een lange rit vol. Al hangt dat op de derde zitrij wel een beetje af van je lengte. Daar kom ik later nog op terug.

Lekker ouderwets

Het dasboard is rijkelijk bedeeld met fysieke knoppen. Zo heb je gewoon draaiknoppen voor de temperatuur en volume, en de stoel- en stuurverwarming bedien je dan wel via aanraakgevoelige knoppen, ze worden prominent weergegeven. Dat was bij de Ioniq 5 (review) van voor de facelift wel anders.

En ook voor het verstellen van het stuur of de buitenspiegels hoef je niet in het scherm te duiken. Dat gaat gewoon op de oude vertrouwde manier.

Laden maar!

Verder vind je in de middentunnel slechts plek om één telefoon draadloos op de laden. Gelukkig heb je ook nog drie USB-C aansluitingen en een 12-volt aansluiting tot je beschikking. Naast de draadloze laadplek vind je twee bekerhouders.

De opbergruimte onder de middenarmsteun is niet alleen riant, hij is ook nog eens goed bereikbaar. Zowel vanaf de voorstoelen als vanaf de tweede zitrij.

Achterpassagiers worden niet vergeten

De handigheden van de Ioniq 9 beperken zich trouwens niet tot de voorste zitplaatsen. Ook de passagiers op de tweede en derde zitrij beschikken over een bekerhouder, USB-C poort, speaker en een ventilatierooster. Daar is dus goed over nagedacht.

Met alle zitplaatsen in gebruik, heb je toch nog 338 liter aan bagageruimte over. Wil je meer, dan laat je met een druk op de knop in de bagageruimte de derde zitrij neerklappen. En ook de tweede zitrij laat zich met knoppen in de bagageruimte bedienen. De derde zitrij is ook weer elektrisch tevoorschijn te toveren. Bij de tweede zitrij moet dat handmatig.

Bijzonder goed zicht rondom

Eenmaal onderweg geniet je van een goed overzicht om je heen. Dankzij het grote raamoppervlakte heb je in alle richtingen goed zicht. Wel zo prettig in een auto van bijna twee meter breed en ruim vijf meter lang.

De 360-graden camera helpt je nog een handje. Bijvoorbeeld ook door het onderstaande beeld te geven wanneer je uit een parkeervak wilt vertrekken.

Net als je koptelefoon

Op de weg houdt de Ioniq 9 zich lekker stil. Dit is niet alleen te danken aan de gelamineerde ruiten, maar ook aan de zogenaamde Active Noise Cancelling Road. Deze techniek, vergelijkbaar met die van een koptelefoon met active noice cancelling, zorgt ervoor dat je geluiden afkomstig van de banden en de wind bijna niet meer hoort.

Veercomfort is er ook wel degelijk, alleen merk je altijd wel dat je met een zware auto onderweg bent (hier kom ik later nog even op terug). Je merkt ook dat trillingen via de banden goed worden doorgegeven naar het interieur. Gevoelsmatig had dit net wat verfijnder gekund.

Beetje spelen is toegestaan

Ga je eens wat sneller door een bocht, dan blinkt de Ioniq 9 juist uit in stabiliteit. Het onderstel houdt de auto keurig stabiel, vergelijkbaar met een auto die 500 kg minder weegt. Sowieso is het leuk om af en toe even het vermogen aan te spreken.

Deze versie is dan wel vierwielaangedreven, de achterwielen doen het meeste werk. Op de achteras zit een elektromotor met 218 pk (voor zit een elektromotor met 90 pk) die weinig moeite hoeft te doen om de achterkant een beetje uit te laten breken wanneer je bijvoorbeeld van een rotonde komt.

Nee, daar koop je geen 2657 kg zware zevenzitter voor, maar leuk is het wel.

close-up van de achterkant van de hyundai ioniq 9

Wat kan beter?

Toen ik de Ioniq 9 net had opgehaald, reed ik over een binnendoorweg met aan beide kanten een fietspad waar je overheen rijdt wanneer je een tegenligger passeert.

Houd het stuur stevig vast

De Lane Keep Assist raakte compleet van slag wanneer ik over de onderbroken streep reed, met vrij sterke en abrupte stuurcorrecties tot gevolg. Als je het stuur niet goed vasthoudt, laat je tegenliggers gegarandeerd schrikken.

Eerlijk gezegd valt het mij van Hyundai tegen dat ze zoiets simpels niet onder controle hebben. Wat de Ioniq 9 beter onder controle heeft is zijn gewicht.

Gewicht voel je, maar op acceptabel niveau

Ja, je merkt nog steeds dat je met tweeëneenhalve ton onderweg bent. Vooral op drempels die stijl aflopen merk je dat het veersysteem hard moet werken. Toch is het begrijpelijk dat je er iets van merkt. De Ioniq 9 heeft zijn gewicht trouwens beter onder controle dan de honderden kilo’s lichtere Xpeng G9 (review).

Wat mij betreft is het voor dit type auto in dit prijssegment zeker acceptabel. Het enige vervelende is dat je oneffenheden in het wegdek door de hele auto voelt gaan.

Gemiste kans

Zoals gezegd is de Ioniq 9 een bijzonder handige auto met genoeg comfort voor alle zeven inzittenden. Toch mis ik iets bij de achterbank. Die is verschuifbaar, maar bij de eerste 10-15 cm kun je de bank niet vastklikken in de rail.

Dat is vooral zonde voor volwassenen op de derde zitrij. Want hoofdruimte heb ik daar met mijn 1.83 meter genoeg. De rugleunding is zelfs elektrisch verstelbaar zodat ik lekker onderuitgezakt kan zitten. Alleen kom ik met mijn knieën tegen de rugleuning van de tweede zitrij aan. En niet omdat de Ioniq 9 te klein is, maar omdat de achterbank niet ver genoeg naar voren vastgezet kan worden.

Daardoor heb je als volwassene op de tweede zitrij meer beenruimte dan nodig, en op de derde zitrij net te weinig. Jammer.

Achterste deurgrepen

De Ioniq 9 beschikt over verzonken deurgrepen die, als het goed is, op het juiste moment uitschuiven. Laat dat laatste nou precies het probleem zijn. Stel: je parkeert de auto, stapt uit en wilt iets van de achterbank pakken. Dan zal je merken dat de deurgrepen van de achterdeuren verzonken blijven. Een druk op de afstandsbediening verandert daar niets aan.

Je moet dan eerst het voorportier openen, op de ontgrendelknop drukken, en dan pas komende achterste deurgrepen weer tevoorschijn. Een klein punt wat in de praktijk voor best wat ergernissen zorgt.

Conclusie review Hyundai Ioniq 9

In de intro noemde ik al de vele rollen die de Ioniq 9 te vervullen heeft. En ja, Hyundai zet met deze kolos een heel mooi totaalpakket neer. Hij is extreem ruim, gaat efficiënt met zijn energie om, zit slim in elkaar en rijdt ook nog eens comfortabel.

Uiteraard zijn er een paar zaken die beter kunnen, waarvan de Lane Keep Assist de belangrijkste is. Dat systeem werkt gewoon ronduit slecht.

Al met al een flinke prestatie van de Koreanen.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Comfortabel op alle zitrijen– Beperkte verschuifbare achterbank
+ Verstelbaarheid voorstoelen– Lane Keep Assist ondermaats
+ Stilte aan boord– Verzonken deurgrepen blijven soms ingeklapt

Written by
Robert van Heerde