Het is elke keer weer even wennen als ik de Ioniq 5 in het echt zie. Als je afgaat op de foto’s, dan lijkt hij ongeveer net zo groot als een Golf. Maar in werkelijkheid is de Ioniq 5 35 cm langer. Om je een idee te geven: dat is net zo groot als een flinke pizza van Domino’s. De Ioniq 5 is een soort kruising tussen een hatchback en een SUV.
Na vier dagen testen is dit mijn ervaring met de Hyundai Ioniq 5 Connect+.
Specificaties Hyundai Ioniq 5 zoals getest
Merk | Hyundai |
Model | Ioniq 5 |
Uitvoering | Connect+ |
Kleur | Mystic Olive |
Prijs | € 59.995,- |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Achterwielen |
Accucapaciteit bruto/netto | 77,4/74 kWh |
Laadsnelheid DC | 233 kW |
Laadsnelheid AC | 11 kW |
Actieradius WLTP | 507 km |
Vermogen | 168 kW/228 pk |
Koppel | 350 Nm |
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,3 sec |
Topsnelheid | 185 km/h |
Eerste indruk
Op het gebied van design kan ik kort zijn: daar ben ik echt groot fan van. De rechte lijnen en retro elementen vind ik erg geslaagd. Mijn favoriete onderdeel? De achterlichten. Je krijgt bijna zin om Tetris te spelen.

Tijd om in te stappen. En dat is meteen even wennen. De Ioniq 5 beschikt over verzonken deurgrepen. Iets wat je op steeds meer auto’s ziet. Niet alleen bij elektrische. Het ziet er strak uit, maar prettig is het niet. Je moet de hendel aan de ene kant indrukken, en ‘m dan aan de andere kant vastgrijpen. Niet echt gebruiksvriendelijk.

Als je de deur vervolgens dicht wil trekken, valt op dat je geen hele duidelijke deurhendels aan de binnenkant hebt. Eigenlijk fungeert de hele ‘armsteun’ als deurhendel. Het nadeel hiervan is dat je heel snel met je nagels over het kunststof deel erboven krast.
Wat een ruimte
Als je je plek hebt gevonden en even om je heen kijkt, valt je de zee aan ruimte op. Je hebt echt enorm veel ruimte in alle richtingen. Dat komt ook doordat de vloer tussen de bestuurder en bijrijder helemaal vlak is. Dat geeft een nog ruimtelijker interieur. Ook achterin kan ik heel ruim achter mezelf zitten.

Wat verder opvalt, zijn de mooie materialen die gebruikt zijn. Alle belangrijke knoppen en hendels lijken gegalvaniseerd te zijn. Het voelt goed aan en ziet er mooi uit. Het sportieve stuur met afgeplatte onderkant helpt daar ook bij. Alleen de zogenaamde lederen afwerking op de deurpanelen ziet er ietwat goedkoop uit. Maar gelukkig vallen die niet zo op.
Eenmaal onderweg valt op dat een deel van het scherm achter het stuur valt. Daar heb je bij een Ford Mustang Mach-E bijvoorbeeld géén last van. Hyundai heeft dit probleem deels opgelost door je (toegestane) snelheid ook weer te geven in de linker bovenhoek van het tweede scherm. Dat is dan wel weer handig.

De witte behuizing
Over die schermen gesproken. Ik lees online veel klachten over de witte behuizing van de schermen. Zeker bij een zwart interieur zou dit nogal misstaan. Daar ben ik het niet helemaal mee eens.
Ten eerste is de achtergrond van de schermen ook wit (zwart kan ook). En daarmee vormen ze een mooi geheel met de omlijsting. Daarnaast is de hemelbekleding ook in een lichte kleur uitgevoerd. Dus wat mij betreft is die witte omlijsting zo gek nog niet.

Goed, ondertussen kwam ik aan bij de eerste drempels. En die werden wel heel vloeiend genomen. Hyundai heeft met de 2023 facelift van de Ioniq 5 iets aan de demping gedaan. Nou heb ik de pre-facelift niet gereden, maar ik kan je wel vertellen dat hij heerlijk over drempels glijdt.
Het deed me stiekem even denken aan de Mercedes EQS waar ik recent een stukje mee reed. Natuurlijk is de EQS nog een stuk comfortabeler. Je hoeft simpelweg niet meer te remmen voor drempels. Maar die auto kost dan ook ruim het dubbele.
Accelereert als een brandstofauto
Trap je vervolgens weer op het ‘gas’, dan reageert de Ioniq 5 meer als een brandstofauto dan als een elektrische auto. En dat bedoel ik positief. Bij veel elektrische auto’s voelen vooral de eerste meters heel snel aan. Blijf je vervolgens het pedaal helemaal ingetrapt houden, dan ben je dat wow-gevoel snel kwijt. Maar door de instant reactie van de elektromotoren lijkt dat wel zo.
In de Hyundai Ioniq 5 voelt dat heel anders aan. Ook na de eerste duw in je rug, blijft de auto eraan sleuren. Het lijkt alsof het vermogen kunstmatig wordt opgevoerd naarmate je langer het pedaal ingedrukt houdt. En dat werkt erg prettig.

Na 150 kilometer zat de eerste rit in de Ioniq 5 erop. De eerste indruk is goed. De Ioniq 5 is een ruime, comfortabele auto met mooie materialen in het interieur. Minder prettig zijn de verzonken deurgrepen en het scherm wat deels achter je stuur verdwijnt.
Met een baby in de Ioniq 5
De volgende dag was het tijd voor een familiebezoekje. Mijn vrouw en dochter gingen mee. Even een Maxi-Cosi achterin de auto zetten is kinderspel. De achterdeuren openen tot een hoek van bijna 90 graden, waardoor je alle ruimte hebt. Het rechttoe rechtaan design van de Ioniq 5 helpt daar ook bij. Daardoor stoot je minder snel je hoofd of schouder tegen de bovenkant van de deur.
En dan moet natuurlijk de kinderwagen ook nog mee. En dan merk je dat de ruimte in het interieur ten koste gaat van de bagageruimte. Sowieso moet eerst de hoedenplank verwijderd worden om de kinderwagen überhaupt achterin te krijgen. Maar ook zonder houdt het niet over.
Beperkte bagageruimte
Volgens de specificaties heeft de Hyundai Ioniq 5 een bagageruimte van 527 liter. Maar ik gok dat daar de frunk (front trunk) bij opgeteld is. Want de bagageruimte van de Ioniq 5 is beduidend kleiner dan de 490 liter van mijn eigen Ford Focus Wagon.


Het voordeel van de Ioniq 5 is dan weer de beenruimte van de bijrijder. Want in de Focus moet de bijrijdersstoel best een stuk naar voren om ruimte te bieden aan de Maxi-Cosi. De beenruimte wordt daardoor beperkt. In de Ioniq 5 heb je daar geen last van.
Zeer begaan met je veiligheid
Mocht je tijdens het rijden afgeleid worden door je kind, dan houdt de Ioniq 5 de omgeving goed voor je in de gaten. Iets te goed af en toe. Toen ik achteruit een weg op wilde draaien, ging de auto zelf op de rem staan, omdat er in de verte een vrachtwagen aankwam.
Ik had alle ruimte om de weg op te draaien, maar door de ingreep van de noodremassistent met ‘kruisend verkeer herkenning’ stond ik ineens stil, met de helft van de auto op de weg. Je kunt je afvragen of een dergelijke ingreep bijdraagt aan je veiligheid…

Hetzelfde geldt voor de actieve rijbaanassistent. Die grijpt al in als je afwijkt van het midden van de rijbaan. Dus nog voordat je daadwerkelijk met je banden over de belijning gaat. Je hoort niet alleen een luid geluidssignaal, ook geeft de Ioniq 5 zelf een rukje aan het stuur. De eerste keer kun je daar best van schrikken. En dat lijkt me toch niet het idee van al die veiligheidssystemen.
Dit is geen kritiekpunt richting Hyundai alleen. Het is iets wat bij zoveel automerken verkeerd gaat. Zolang auto’s nog door mensen bestuurd worden, moeten de veiligheidssystemen wat mij betreft een ondersteunende rol vervullen in plaats van het stuur overnemen.

Een goed voorbeeld hiervan is het head-up display. Bij de Ioniq 5 standaard aanwezig op de Connect+ (zoals deze testauto) en de Lounge. Het projecteert de belangrijkste informatie op de voorruit, waardoor het voor je lijkt te zweven.
Het laat je van alles zien zoals je snelheid, of er iets in je dode hoek zit, navigatie-instructies en nog meer. Vooral leuk (en handig) is de augmented reality van de navigatie. Bewegende blauwe pijlen laten je precies zien waar je af moet slaan.
Laden en actieradius: dat zit goed
Op de laatste dag van de testperiode was het tijd om de Hyundai Ioniq 5 aan de snellader te hangen. Ik had tot dan toe zo’n 230 km gereden en het 77,4 kWh grote accupakket zat nog voor 51% vol. Dat komt neer op een actieradius van ongeveer 460 km. De range zit volgens Hyundai op 481 km. Dat komt heel aardig in de buurt dus.

Het was tijdens de testperiode rond de 20 graden. Best een optimale temperatuur voor een elektrische auto. Daarbij moet ik wel opmerken dat ik de regeneratie op de laagste stand had staan. Die WLTP-range moet dus (in ieder geval met mooi weer) prima te halen zijn.
Laden deed ik aan de snellader van Fastned langs de snelweg. Binnen 13 minuten was de Ioniq 5 opgeladen van 51 naar 80%. Dat kán een stuk sneller. Volgens Hyundai laadt de Ioniq 5 in 18 minuten van 10 naar 80% aan een 350 kW lader. Onder andere door het toepassen van de batterijverwarming (die ik niet heb gebruikt).

Ik moet je eerlijk zeggen dat ik op het gebied van laden en laadsnelheid nog een beetje een leek ben. Maar als je voor het eerst een elektrische auto koopt ben je dat ook, dus wellicht is mijn ervaring dan toch van waarde voor je ;). Geen enkel moment heb ik me zorgen gemaakt over de actieradius. Wanneer rij je nou zoveel op een dag dat een actieradius van boven de 400 km een probleem vormt? Oké, in de winter zal het meer richting de 300 km gaan, maar dan nog lijkt me dat in 99% van de gevallen geen enkel probleem.
Leuk detail trouwens: de Ioniq 5 beschikt over Vehicle-to-Load (V2L). Je kunt dus de stroom uit de Ioniq 5 gebruiken voor andere apparaten. Bijvoorbeeld voor het opladen van je elektrische fiets, of het zetten van een kopje koffie als je op een verlaten plek bent.
Conclusie review Hyundai Ioniq 5 Connect+
Tijd om de Ioniq 5 weer in te leveren en de balans op te maken. Het uiterlijk is wat mij betreft een dikke plus. De Ioniq 5 ziet er gewoon gaaf uit. Je rijdt zeker niet in een muurbloempje. Qua ruimte scoort hij bijzonder goed. Tenminste, als het om het interieur gaat. Je hebt echt zeeën van ruimte. Dat is niet alleen handig, het voelt ook gewoon prettig aan. De gebruikte materialen in het interieur zijn ook nog eens van hoge kwaliteit.

De bagageruimte is, zeker gezien het formaat van de auto, aan de kleine kant. Een kinderwagen past er met moeite in. Gelukkig is er wel een frunk, waar je bijvoorbeeld je laadkabel kwijt kunt. Laden gaat snel en de actieradius is meer dan prima. Hyundai laat met de Ioniq 5 zien dat ze een van de koplopers zijn als het gaat om elektrische auto’s.

Ik ben minder positief over de verzonken deurgrepen. Daar ben ik in de vier dagen durende test niet aan gewend geraakt. En sommige veiligheidssystemen zijn wat aan de gevoelige kant. Je kunt ze uitschakelen, maar wanneer je de auto opnieuw start, zijn ze weer ingeschakeld.
Het gedurfde design, het ruimte interieur en de goede ev-eigenschappen zijn dé redenen om de Hyundai Ioniq 5 serieus te overwegen.
Voor- en nadelen (+ video)
Voordelen | Nadelen |
+ Ruim interieur | – Onhandige deurgrepen |
+ Mooie materialen en afwerking | – Gevoelige veiligheidssystemen |
+ Goede actieradius en laadsnelheid | – Beperkte bagageruimte |
Nog 1 groot voordeel is dat je vanaf de achterbank je laptop / wat dan ook je je 220 stekker kan gebruiken en dat je auto als batterij kan dienen
Ja dat is echt ideaal! Je kunt ook een connector in de laadpoort steken, met aan de andere kant een ingang voor een stekker. Op die manier kun je ook buiten de auto van alles inpluggen.