De nieuwe generatie van de Honda CR-V is er voor het eerst ook als plug-in hybride. Ik ging een aantal dagen op pad met de grootste SUV van Honda. In deze review lees je waarom de CR-V e:PHEV een heerlijk traditionele en praktische auto is.
De CR-V is geen enorm uitgesproken auto. Dat geldt eigenlijk voor de hele modellenlijn van Honda. Ondanks dat staat er toch een hele serieuze auto voor je. Het front is lekker scherp getekend en de neus loopt recht naar beneden.
Specificaties Honda CR-V zoals getest
Merk | Honda |
Model | CR-V e:PHEV |
Uitvoering | Advance Tech |
Kleur | Diamond Dust Pearl |
Prijs | € 63.905,- |
Aandrijflijn | Plug-in hybride |
Accucapaciteit | 17,7 kWh |
Elektrische actieradius (WLTP) | 82 km |
Aangedreven wielen | Voorwielen |
Vermogen | 135 kW/184 pk |
Koppel | 335 Nm |
Trekgewicht geremd | 1500 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 9,4 sec |
Topsnelheid | 195 km/h |
Overal fysieke knoppen
Het openen van de deur gaat gewoon met een ouderwetse deurgreep. Een verademing vergeleken met de verzonken deurgrepen van veel moderne auto’s, die vaak net niet helemaal doen wat je wilt. Wanneer je plaatsneemt achter het stuur, beland je in een ergonomisch paradijs. Hier geen gigantisch centraal scherm waarmee je alles bedient. Of aanraakgevoelige knoppen die je bewegingen verkeerd interpreteren. Nee, Honda houdt vast aan fysieke knoppen die prettig werken én er mooi uitzien.
Even de stuurverwarming aanzetten? Gewoon met een knopje die óp het stuur zit. Zo logisch en simpel. De klimaatbediening werkt met drie grote draaiknoppen. Ziet er gewoon mooi uit. Ook voor het inschakelen van de stoelverwarming of -ventilatie druk je gewoon op een knop.
Dit willen we stiekem allemaal toch?
Vlotter dan op papier
Tijd om de weg op te gaan. En dat is even afkicken met ‘slechts’ 135 kW (184 pk). Mijn vorige drie (elektrische) testauto’s hadden respectievelijk 200, 480 en 360 kW. De CR-V is een grote zware auto, en daardoor neemt de sprint naar 100 km/h 9,4 seconden in beslag. Tenminste, dat zeggen de officiële cijfers. Een Engelse journalist legde de sprint af in 7,9 seconden. 1,5 seconden sneller!
In de praktijk viel er dan ook weinig af te kicken. Niet alleen omdat de CR-V e:PHEV in de praktijk sneller is, maar ook omdat dit geen elektrische auto is. Je verwacht dus ook niet het acceleratievermogen van een elektrische auto. En met die gedachte in je achterhoofd voelt de CR-V ineens best vlot aan. Want dankzij de elektromotor komt de ongeveer 2.000 kg zware SUV toch prima van zijn plek.
Zuinig. Ook als de accu leeg is
De aandrijflijn van de CR-V is een bijzondere en werkt anders dan veel andere (plug-in) hybrides. Meestal is de brandstofmotor leidend en speelt de elektromotor een ondersteunende rol. Maar in de CR-V is het precies andersom. De elektromotor is dan ook krachtiger dan de brandstofmotor (135 kW tegenover 109 kW).
In de praktijk worden de wielen vooral aangedreven door de elektromotor, en fungeert de brandstofmotor als generator voor het opwekken van stroom. Maar de CR-V kan ook besluiten om de brandstofmotor direct te verbinden met de wielen. Maar net wat het meest efficiënt is.
Bij de meeste hybrides schiet het verbruik door het dak zodra de accu leeg is. Je zeult dan immers het gewicht van de elektromotor(en) en het accupakket mee. De CR-V e:PHEV pakt dat anders aan. Is het accupakket leeg, dan rij je eigenlijk gewoon in een stekkerloze hybride. Dat vertaalt zich naar een laag verbruik.
66 km in de praktijk
Natuurlijk is het verbruik van een plug-in hybride sterk afhankelijk van de hoeveelheid volledig elektrische kilometers. Volgens WLTP rijdt de CR-V e:PHEV tot 82 km volledig elektrisch. Tijdens de testperiode kwam ik uit op 66 km, bij een buitentemperatuur van zo’n 14 graden. Dat is helemaal geen verkeerde score.
Mijn testauto heeft ondertussen iets meer dan 8.000 km gereden, en heeft daarbij een gemiddeld verbruik van 4,7 liter per 100 km (1 op 21,3). Rij je elke dag volledig elektrisch van en naar je werk, dan duik je daar gemakkelijk onder.
Amerikaans veercomfort
Wat verder opvalt is het veercomfort. De CR-V is echt heel comfortabel. Haast een beetje Amerikaans. Bij het nemen van drempels merk je dan wel dat de achteras heel wat gewicht draagt. De CR-V deint flink na. Het hangt van je persoonlijke smaak af of dat een voor- of een nadeel is. Persoonlijk mag het iets strakker. In de sportmodus worden de adaptieve dempers harder afgesteld, maar dat gaat gepaard met een fellere respons op het gaspedaal. Leuk voor even, maar niet als standaard rijmodus.
Dankzij de vrij traditionele vormgeving en het grote glasoppervlakte, is het zicht rondom bijzonder goed. Leuk detail: als je richting aangeeft naar rechts, zie je op het centrale display de dode hoek. Mogelijk nadeel is dat je tijdelijk de navigatie niet ziet. Aan de andere kant: de aanwijzingen worden ook weergegeven op het display achter het stuur, én via het head-up display.
Praktisch interieur
Dat de Honda CR-V een praktische auto is, zie je vooral wanneer je een van de achterdeuren opent. Die openen namelijk in een hoek van 90 graden. Handig bij het instappen, of voor wanneer je je (klein)kinderen in hun zitje helpt.
Achterin zit je trouwens ook heerlijk. De rugleuning is in verschillende standen te zetten, waardoor je zelfs lekker kunt loungen. Heb je wat meer bagageruimte nodig? Dan trek je simpelweg aan een hendel en de achterbank vouwt zich dubbel. De bagageruimte groeit dan van 617 naar 1710 liter. Onder de bagageruimte vind je een groot opbergvak voor je laadkabel en andere zaken.
Is dat nog steeds niet genoeg, dan kun je zonder problemen een aanhanger aan de CR-V koppelen. De plug-in hybride heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1500 kg. Niet opvallend veel in deze categorie auto’s, al zal het voor de meeste kopers meer dan genoeg zijn. Je bent dan wel veroordeeld tot deze plug-in hybride. De hybride zonder stekker kan slechts 750 kg trekken.
Plug-in hybride altijd meest luxe uitvoering
De nieuwe Honda CR-V is in drie uitvoeringen leverbaar. De Elegance, Advance, en de Advance Tech zoals in deze test. Die laatste is alleen leverbaar in combinatie met de plug-in hybride aandrijflijn. Je bent dus aangewezen op de duurste versie, met een vanafprijs van € 63.905,-.
Ik zeg dan wel vanafprijs, maar heel veel duurder hoeft hij ook niet te worden. Werkelijk alles zit erop. Denk aan stoelverwarming en -ventilatie, een te openen panoramadak, lederen bekleding, een audiosysteem van Bose, 360-graden camera en het meest complete pakket aan veiligheidssystemen (Honda Sensing 360).
Ter vergelijking: de plug-in hybride Mazda CX-60 heeft een lagere vanafprijs, maar voor de vergelijkbaar uitgeruste versie ben je ongeveer hetzelfde kwijt. Datzelfde geldt voor de nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV met een vanafprijs van € 51.990,-. De hybride CR-V zonder stekker is er vanaf € 56.730,-.
Minder praktisch
Tot zover een positief verhaal over deze luxe, praktische SUV. Een paar zaken zijn dan weer opvallend onpraktisch, al zijn dat geen wereldschokkende zaken. Zo moet je de portieren echt een flinke zwieper geven om ze dicht te gooien. Doe je dat zoals je gewend bent bij je eigen auto, dan blijven ze openstaan en moet je ze nog een extra zetje geven.
Zoals gezegd is de CR-V een bijzonder praktische auto. Minder praktisch is dat je de achterbank niet plat kunt leggen vanuit de achterbak. Dit gaat alleen via de hendel aan de zijkant van de bank. Trek je de hendel omhoog, dan valt de bank (soms) vanzelf helemaal plat.
Een simpele handeling, al resulteert dit niet in een volledig vlakke laadvloer. Het hoogteverschil tussen de bagagevloer en de rugleuning van de bank bedraagt zo’n 7 cm. Daardoor is het onmogelijk om spullen helemaal naar voren door te schuiven tijdens het inladen.
Conclusie review Honda CR-V e:PHEV
De nieuwe Honda CR-V doet erg veel zaken goed. Het interieur zit boordevol fysieke knoppen die precies op de juiste plek zitten. De binnenruimte is riant, evenals het zicht rondom. Rijden doet de CR-V comfortabel, al had vooral de vering op de achteras wat harder gemogen.
Ook in de bagageruimte kom je geen ruimte tekort. Wel was het prettig geweest als je de achterbank ook vanuit de bagageruimte plat kon leggen. De plug-in hybride aandrijflijn doet zijn werk verfijnd en biedt ook in de praktijk een elektrische actieradius waar je echt iets aan hebt.
Het trekgewicht van 1500 kg is prima, maar veel concurrenten doen dat beter. Mocht je dat trekgewicht nodig hebben, dan ben je aangewezen op de plug-in hybride CR-V zoals in deze test. Zonder stekker beschikt de SUV over slechts 750 kg trekgewicht.
De Honda CR-V e:PHEV is een grote SUV en biedt een goede mix van luxe, ruimte en praktisch gemak. Dankzij de aandrijflijn gaat dat gepaard met een laag brandstofverbruik.
Voor- en nadelen + video
Voordelen | Nadelen |
+ Bijzonder ergonomisch | – Geen vlakke laadvloer bij bank plat |
+ Goed zicht rondom | – Deuren vallen niet goed dicht |
+ Efficiënte aandrijflijn | – Trekgewicht niet concurrerend |
Veelgestelde vragen
Met dank aan Honda Wesselink voor het beschikbaar stellen van deze CR-V.