Review Ford Mustang Mach-E: een EV met karakter

Review Ford Mustang Mach-E: een EV met karakter

De Ford Mustang Mach-E schuin van voor

“Ontwikkel een elektrische auto met karakter”. Dat was de opdracht die het designteam en het engineering team van de Ford-directie kregen. De Ford Mustang Mach-E moest een auto worden die autoliefhebbers aan zou spreken. Niet omdat het een elektrische auto is, maar omdat het gewoon een gaaf uitziende auto is. Hij moest dus ook interessant zijn voor autorijders die elektrisch rijden nog niet omarmd hebben. 

Of dat gelukt is, ontdek je in deze review van de Ford Mustang Mach-E 75 kWh AWD.

Specificaties Ford Mustang Mach-E zoals getest

MerkFord
ModelMustang Mach-E
UitvoeringPremium
Prijs€ 59.065,-*
AandrijflijnElektrisch
Aangedreven wielenVierwielaandrijving
Accucapaciteit bruto/netto75,7/68 kWh
Laadsnelheid DC115 kW
Laadsnelheid AC11 kW
Actieradius WLTP400 km
Vermogen198 kW/269 pk
Koppel580 Nm
Trekgewicht geremd750 kg
Acceleratie 0-100 km/h6,3 sec
Topsnelheid180 km/h
*Recent heeft Ford de prijzen van de Mustang Mach-E verlaagd.

Met kop en schouders

Toen het designteam hun design aan de directie presenteerde, was deze niet overtuigd. Niet genoeg karakter, vonden ze. Voor wat extra inspiratie, keken ze naar de huidige modellen van Ford. En als het om karakter gaat, springt er natuurlijk één model met kop en schouders bovenuit: de Mustang. 

De "echte" Ford Mustang als cabrio
De “echte” Mustang langs de weg bij Malibu, Californië.

Het designteam ging met nieuwe inspiratie aan de slag, en verwerkte zoveel mogelijk kenmerken van de Mustang, in het nieuwe design.

Toen pas kwam de naam ‘Mustang’ ter sprake

De directie was lyrisch over dit nieuwe ontwerp, en al snel vroegen ze zich af: “als we zoveel kenmerken van de Mustang gebruiken, moeten we dit nieuwe model dan niet ook de naam Mustang geven?”

En daar staat hij dan. De Ford Mustang Mach-E. Je kunt zeggen van Ford wat je wil, maar wat mij betreft hebben ze de spijker op z’n kop geslagen. En ik ben niet de enige.

“Wat een fancy ding”, “Wooow!” en “Mooi ding!” waren enkele van de reacties die ik op de auto kreeg. Elke keer gevolgd door de vraag “Welk merk is het?” Niet zo gek ook, want het Ford-logo kom je maar op twee plekken tegen: bovenaan de voorruit en op het centraal geplaatste scherm in de auto.  

De Ford Mustang Mach-E schuin van achter

Ford is dus zeker geslaagd in het neerzetten van een bijzondere, lees karaktervolle, elektrische auto. De Mustang-kenmerken zijn niet te missen. Ken jij een andere SUV of crossover die meer karakter heeft?

Dat karakter krijgt ie trouwens niet alleen door het design, maar ook door hoe je bijvoorbeeld de voordeuren opent. Een deurhendel kom je niet tegen. Nee, op de B-stijl zit een knopje, en als je die indrukt, komt de deur een klein stukje naar buiten. Vervolgens trek je de deur aan een klein greepje helemaal open. Is het nodig? Nee, maar het is wel eigenaardig en leuk. 

Zo’n interieur heb je nog nooit gezien. Niet in een Ford

Eenmaal ingestapt, kom je in een interieur terecht zoals je die nog nooit in een Ford hebt gezien. Sterker nog, jaren terug waren de interieurs van Ford nogal chaotisch en niet echt mooi. Dat is sowieso een stuk beter geworden, en in de Mustang Mach-E zie je de overtreffende trap. 

Het interieur van de Ford Mustang Mach-E

Het grote centrale scherm ziet er mooi uit en voelt oerdegelijk aan. Een klein kind kan eraan gaan hangen zonder dat het afbreekt (denk ik).

Enig kritiekpuntje is de fysieke volumeknop. Of eigenlijk de gevoeligheid van het touchscreen. Die reageert soms al wanneer je vinger het scherm nog niet aanraakt. Draai je aan de volumeknop, dan komen je vingers dichtbij het scherm en kan het zijn dat je onbedoeld van zender wijzigt of naar een volgend nummer gaat.

Net als veel andere merken, elimineert Ford zoveel mogelijk fysieke knoppen. De bediening van de stoelverwarming of temperatuur verloopt allemaal via het scherm. Persoonlijk ben ik er geen fan van, maar áls het via een scherm moet, dan graag via een scherm als dit. 

Less is more

Recht voor je zit nog een scherm, die wel heel klein is vergeleken met het centrale scherm. Maar dat is meer een pluspunt dan een kritiekpunt. Het scherm vertelt je alles wat je tijdens het rijden wilt weten, en ook niet meer dan dat. Denk aan informatie zoals je snelheid, accupercentage, rijbereik en nog een aantal handige zaken. 

Het meest opvallende in het interieur is niet eens het centrale scherm, maar de soundbar die bijna over de volledige breedte van het dashboard loopt. Bekleed met een luxe aanvoelende stof (onderdeel van het Technology Pack + pakket). De lederen bekleding met rode biezen maken het luxe plaatje compleet. Niet alleen het exterieur geeft je het idee een bijzondere auto te rijden. Het interieur doet daar vrolijk aan mee. 

Ziet er goed uit. Rijdt ook zo

Goed, tijd om te gaan rijden. Het was mijn eerste test met een volledig elektrische auto. Dus eigenlijk val ik precies in de doelgroep die de directie van Ford voor ogen had. Wanneer je de Mustang Mach-E start, schuift de stoel automatisch naar voren, in de opgeslagen stand. Maar het viel me een paar keer op dat de stoel halverwege stopte, en je het laatste stukje zelf moest doen.

Om de auto in Drive te zetten gebruik je in de Mach-E een draaiknop. Leuk detail, maar niet per se gebruiksvriendelijk. Ik betrap mezelf erop dat ik elke keer heel goed kijk of ik de auto wel in de juiste stand heb staan. Datzelfde heb ik trouwens met het pookje dat veel merken gebruiken. 

In de Ford Mustang Mach-E gebruik je een draaiknop om de versnelling te kiezen

In eerdere auto’s verplaatste je de pook fysiek. Wilde je wegrijden, dan trok je de pook gewoon helemaal naar achteren en dan wist je altijd dat hij in Drive stond. Tegenwoordig ‘schuif’ je de pook niet meer in de juiste stand, maar ‘tik’ je ‘m als het ware naar voren of naar achteren om de juiste stand te selecteren. 

Wanneer je de Mach-E in Drive zet, verdwijnt trouwens ook direct het 360-graden beeld van het scherm. Ook wanneer je tijdens het fileparkeren even een stukje vooruit moet. Niet zo handig.

Bij het wegrijden is meteen het volledige elektrische vermogen van 269 pk beschikbaar. Wanneer je voor het eerst in een elektrische auto rijdt, is dat even wennen. Maar al snel wordt het leuk. En handig als je snel van je plek wil komen. 

Tijdens stoplichtsprintjes viel mij op dat de Mach-E krachtiger lijkt dan hij is. Ook wanneer je de directe vermogensafgifte in het achterhoofd houdt. Als ik moest schatten zou ik zeggen dat deze versie ruim 300 pk heeft. 

Vol vertrouwen de bocht om

Eenmaal aangekomen bij de eerste bocht, hoef je niet direct vol in de ankers. Voor een SUV/crossover ligt Mach-E lekker strak op de weg. Een snel genomen snelwegoprit is geen enkel probleem. De auto blijft heerlijk stabiel en geeft geen krimp. 

Nadeel van deze afstelling, is dat de achteras niet zo dol is op drempels. Het lijkt dan een beetje alsof de veerweg te kort is. Dat is het compromis van een strak (maar comfortabel) afgesteld onderstel. En misschien doet het zware accupakket ook een duit in het zakje. 

Tijdens een rit op de snelweg viel mij het behoorlijk aanwezige windgeruis op. Wat bleek, dit was afkomstig van het panoramadak. Dat zou je eerder verwachten bij een te openen panoramadak, en de Mustang Mach-E beschikt over een vaste. Waarom deze zo veel windgeruis veroorzaakt weet ik niet. Ik reed recent in de nieuwe Honda Civic met een te openen panoramadak, en die produceerde helemaal geen windgeruis. 

De Ford Mustang Mach-E recht van voren

Range anxiety? Wat is dat?

De 400 km WLTP range werd door het koude decemberweer logischerwijs niet gehaald. Tijdens de test kwam de actieradius uit op zo’n 320 km. Wat mij betreft een hele nette waarde. Ondanks dat het mijn eerste rijtest in een EV is, heb ik geen moment last gehad van range anxiety. 

Wanneer rij je nou meer dan 300 km op een dag? Waarschijnlijk bijna nooit. En daar komt nog bij dat je op steeds meer plekken kunt laden, zoals bij bedrijven, in parkeergarages, bij hotels en bij winkels. Grote kans dat je je Mach-E tijdens je afspraak aan de laadpaal kunt hangen.

Frunk en positie laadopening: een gelukkig huwelijk

Of zoals in mijn geval, tijdens een bezoekje aan de Ikea. Het was de eerste keer dat ik de Mach-E aan de lader hing, en dan merk je direct dat hier over nagedacht is door Ford. De Mach-E beschikt over een frunk (tegenwoordig zonder verdeler). Een laadruimte voorin, van wel 80 liter groot. Daar kun je echt van alles in kwijt, waaronder de laadkabel. Ideaal, want een natte, vieze laadkabel leg je liever niet achterin. 

Die frunk is vooral ideaal in combinatie met de laadopening van de Mach-E. Die zit in het linker voorscherm. Direct naast de frunk. Je hoeft dus niet om de auto heen te lopen om deze aan te sluiten.

Conclusie Ford Mustang Mach-E

De Mustang Mach-E is de eerste volledig elektrische Ford. Het moest niet alleen een goede elektrische auto worden, maar ook een aantrekkelijke auto. Mijn rijtest met de Mach-E heeft mij in ieder geval overtuigd. De binnenruimte is goed. Ook achterin zit je goed. En de frunk van 80 liter is ideaal. 

Natuurlijk zijn er ook een paar minpunten, net als bij elke andere auto. Zo is de achteras wat hard geveerd, zorgt het panoramadak voor windgeruis, en moeten er op het gebied van software nog wat puntjes op de i gezet worden. Gelukkig hoef je voor een software-update niet naar de dealer.

Ondanks die paar minpunten, voert de Ford Mustang Mach-E zijn belangrijkste taak perfect uit: jou het idee geven in iets bijzonders te rijden. Met dank aan het bijzondere exterieur, en het prachtig afgewerkte interieur. 

Als ik een Mustang V8 zou bezitten, zou ik de Mach-E er vol trots naast parkeren.

De Ford Mustang Mach-E recht van achter gezien

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Karaktervol design– Vering achteras
+ Prachtig interieur– Enkele kleine bugs software
+ Frunk van 80 liter– Windgeruis panoramadak
+ Positie laadopening– Draaiknop automaat

Veelgestelde vragen

Wat zijn de prijzen van de Ford Mustang Mach-E?
Ford verlaagde in februari 2024 de prijzen van de Mustang Mach-E. Deze heeft nu een vanafprijs van € 46.300,-. Daarvoor krijg je de Standard Range RWD met een actieradius van 470 km. Dankzij de prijsverlaging komen twee versies van de Mustang Mach-E in aanmerking voor SEPP-subsidie.
Wat is de actieradius?
De Ford Mustang Mach-E heeft een actieradius volgens WLTP van 470 tot 600 km, afhankelijk van de gekozen uitvoering en aandrijflijn.
Wat zijn de afmetingen?
De Ford Mustang Mach-E is 4713 mm lang, 1881 mm breed en 1625 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2984 mm.
Hoe groot is de kofferbak?
De Ford Mustang Mach-E heeft een kofferbakruimte van 402 liter. Met de bank plat groeit het aantal liters naar 1420 liter.
Wat is het trekgewicht?
De Ford Mustang Mach-E heeft een maximaal geremd trekgewicht van 750 of 1500 kg, afhankelijk van de gekozen aandrijflijn.
Written by
Robert van Heerde