Review Ford Kuga ST-Line X: ondanks leeftijd nog steeds relevant

Review Ford Kuga ST-Line X: ondanks leeftijd nog steeds relevant

de ford kuga st line x schuin van voren

De Ford Kuga is de meest populaire plug-in hybride van Nederland. Mede door zijn riante trekgewicht van 2100 kg valt hij vooral in de smaak bij caravanbezitters. Maar wat als je geen caravan bezit? Is het dan nog een goede keuze, of begint zijn leeftijd hem parten te spelen? Ik ging op pad met de Kuga PHEV ST-Line X om dat uit te zoeken. 

Specificaties Ford Kuga zoals getest

MerkFord
ModelKuga
UitvoeringST-Line X
KleurSolar Silver
Prijs incl. opties€ 54.387,-
AandrijflijnPlug-in hybride
Accucapaciteit14,4 kWh
Elektrische actieradius (WLTP)65 km
Aangedreven wielenVoorwielen
Vermogen178 kW/243 pk
Trekgewicht geremd2100 kg
Acceleratie 0-100 km/h7,3 sec
Topsnelheid200 km/h

Op de markt sinds 2019

Begin 2024 onderging de Kuga een facelift. Vooral het front ging op de schop. Daarnaast werd het interieur voorzien van een groter centraal scherm en verdwenen de fysieke knoppen voor de klimaatbediening. 

Toch gaat het hier nog steeds om de derde generatie van de Kuga, die al sinds 2019 op de markt is. Bij aanvang van deze test vroeg ik mij af of dat een dealbreaker zou zijn. Het korte antwoord is nee. Het langere antwoord volgt hieronder. 

de ford kuga phev vanaf de achterkant

Interieur: eerste tekenen van veroudering

Wanneer je plaatsneemt in de Kuga PHEV zie je in eerste instantie een modern interieur. Achter het stuur vind je een digitaal display, en centraal op het dashboard geplaatst vind je een 13.2 inch groot scherm waarmee je de meeste functies van de auto bedient. 

Kijk je wat langer, dan zie je toch wel dat de Kuga al even op de markt is. Dat zie je bijvoorbeeld aan de algehele vormgeving van het dashboard en de materialen. Persoonlijk vind ik het moderne centrale scherm wat uit de toom vallen bij de rest van het interieur.

het interieur van de ford kuga phev

Ook vind ik het jammer dat het scherm niet naar de bestuurder gedraaid is. Vooral omdat het een aardig breed scherm is. De kijkhoek voelt daardoor onnatuurlijk aan. 

Gelukkig worden de knoppen voor de temperatuur, stoelverwarming en stuurverwarming altijd onderin het scherm weergegeven. 

Duistere bedoeling

De geteste Kuga PHEV beschikt over alle beschikbare opties, behalve een panoramadak. En dat is vooral bij deze ST-Line X echt een gemis. Het interieur van deze uitvoering is namelijk helemaal zwart. Ook de hemelbekleding. Tijdens de testperiode was het stralend weer, maar toch was het erg donker binnen. Daarom zou ik zeker voor het te openen panoramadak gaan. De Titanium en Active X beschikken trouwens wel over lichte hemelbekleding. 

de stoelen van de ford kuga phev in de uitvoering st line x
De Kuga PHEV in de uitvoering ST-Line (X) beschikt over een volledig zwart interieur.

Eerste kilometers

Tijd om te gaan rijden. Het valt mij al snel op dat de stoelen erg prettig zitten. Het zijn dan ook niet zomaar stoelen, maar AGR-gecertificeerde stoelen, inclusief uitschuifbare zitting. AGR is een organisatie die zich inzet tegen rugproblemen. De stoelen uit de Kuga PHEV voldoen aan de gestelde eisen. Dit geldt alleen voor de uitvoeringen ST-Line X en Active X.

Ondanks de prettige stoelen vind ik de Kuga aardig bonkig rijden op korte drempels en richels. Deze specifieke uitvoering helpt daar ook niet bij. De ST-Line en ST-Line X (zoals deze testauto) zijn voorzien van een sportiever afgesteld onderstel en liggen 10 mm dichter bij het asfalt. Optioneel is mijn testauto ook nog voorzien van een grotere maat velgen in combinatie met dunnere banden. 

het front van de ford kuga phev st line x
De Kuga PHEV als ST-Line (X) is van voren te herkennen aan een scherp gelijnde voorbumper.

Vertrouwen

Daar staat trouwens wel tegenover dat de Kuga over het typische vertrouwenwekkende weggedrag beschikt wat ik van Ford gewend ben.

Het is mij eerlijk gezegd een raadsel waarom je een auto als de Kuga zou voorzien van een sportonderstel. Bij de Puma (review) kan ik me er nog iets bij voorstellen. Op een bochtige weg is dat best een vermakelijk compact autootje. En bij de Focus (review) past het ook best goed. Maar niet bij een Kuga met een rijklaar gewicht van 1908 kg. Dat hoge gewicht wordt uiteraard veroorzaakt door de aandrijflijn, en zo komen we bij het volgende onderdeel. 

Lekker vermogen

De Kuga wordt in Nederland uitsluitend als voorwielaangedreven PHEV verkocht. De 2.5 liter grote viercilinder wordt bijgestaan door een elektromotor, in combinatie met een accupakket van 14,4 kWh. Een prettige combinatie, want het vermogen komt uit op maar liefst 243 pk. Daarmee accelereert de Kuga PHEV in slechts 7,3 seconden naar 100 km/h. Een lekker vlotte auto dus. Volledig elektrisch komt de auto volgens de officiële gegevens 69 km ver, maar onder ideale omstandigheden is ruim 80 km ook haalbaar.

de ford kuga st line x schuin van achter

Tijdens het rijden houdt de CVT-transmissie je trouwens voor de gek. Op een positieve manier. De transmissie doet namelijk alsof er geschakeld wordt. Een prettige manier om voor de gek gehouden te worden, want echt sfeerverhogend vind ik het kenmerkende monotone geloei van een met CVT uitgeruste auto niet.

Wil je trouwens een Kuga zonder stekker? Kijk dan eens of je er eentje kunt importeren. In Duitsland wordt de Kuga ook als hybride geleverd, en in België ook nog met 1.5 liter EcoBoost-motor zonder elektrische ondersteuning. 

Tweede teken van veroudering

Maar dan in positieve zin. Na een paar uur rijden viel mij ineens het gebrek aan gepiep van veiligheidssystemen op. De snelheidswaarschuwing is met een knop op het stuur gemakkelijk uit te zetten, en verder houden de systemen zich prettig op de achtergrond. De Lane Departure Warning laat je op een bescheiden manier weten dat je niet op zit te letten. Geholpen door een oranje oplichtende zijlijn op het display voor je. Werkt prettig.

Nog even terugkomend op het verouderde interieur. Ik denk dat een deel van de kopers dat juist wel kan waarderen. Want niet iedereen is gecharmeerd van een minimalistisch interieur met een enorm centraal scherm. Dus in plaats van verouderd, zou je het ook traditioneel kunnen noemen.

Beenruimte óf bagageruimte

Met caravan of niet, op vakantie is een beetje bagageruimte wel zo prettig. En daar zou het wel eens kunnen gaan wringen. Je hebt óf een riante bagageruimte, óf riant de ruimte op de achterbank. Beide tegelijk gaat niet.

de kofferruimte van de ford kuga phev
Met de bank in de achterste positie beschik je over 395 liter bagageruimte.

Ford communiceert een bagageruimte van maximaal 536 liter. Maar die heb je alleen tot je beschikking als je de (standaard verschuifbare) achterbank helemaal naar voren schuift. Dan passen er alleen geen volwassenen meer op de achterbank. Schuif je ‘m helemaal naar achter, dan blijft er een bagageruimte van 395 liter over. Die andere populaire caravantrekker (Mazda CX-5) gaat daar met 493 liter bijna 100 liter overheen. 

Ga je vooral met z’n tweeën op pad, dan kun je de bank natuurlijk in de voorste positie houden en heb je geen ‘last’ van die beperkte bagageruimte. 

de verschuifbare achterbank van de ford kuga phev
De Ford Kuga PHEV beschikt standaard over een verschuifbare achterbank in twee delen.

IJzersterke deal

Laten we eens even de prijslijst van de Kuga PHEV erbij halen, want hier wordt het interessant. De instapper genaamd Titanium heeft een vanafprijs van € 43.490, gevolgd door de ST-Line (€ 44.890), ST-Line X (€ 49.135) en de Active X (€ 49.135). En je hebt dus altijd die plug-in hybride aandrijflijn met 243 pk en een maximaal geremd trekgewicht van 2100 kg.

Maar nu komt het: Ford geeft al een hele tijd een korting van € 4.000 op een nieuwe Kuga PHEV, waarmee de vanafprijs uitkomt op € 39.490. En dat is gewoon een ijzersterke deal. Zeker in vergelijking met zijn concurrent, de Mazda CX-5. Die heeft een vanafprijs van € 46.540 en beschikt over een handgeschakelde transmissie. Wil je een automaat, dan mag je nog even € 3.100 extra afrekenen. Een verschil van zo’n € 10.000. Al heeft die scherpe prijs van de Kuga PHEV ook een klein nadeel.

Flexibel met opties

Steeds meer merken schrappen het aanbieden van losse opties. Wil je bijvoorbeeld een panoramadak, dan moet je de uitvoering kiezen waarbij dat is inbegrepen. Ford doet dat anders, en dat heeft zo zijn voor- en nadelen.

Voor stoel- of stuurverwarming moet je bijvoorbeeld altijd bijbetalen, evenals een panoramadak. Dus ook in de duurste uitvoering die (zonder de korting) een kleine € 50.000 kost. Aan de andere kant biedt dat ook weer mogelijkheden. Want heb je genoeg aan de instapper, maar ben je wel een koukleum? Dan ga je gewoon voor de Titanium en vink je voor € 500 het Winter Pack (stoel-, stuur- en voorruitverwarming) aan. 

de ford kuga phev st line x schuin van voren

Conclusie review Ford Kuga PHEV

Eerlijk gezegd ben ik na mijn testperiode niet verbaasd over het verkoopsucces van de Kuga PHEV. Ford zet hiermee een enorm veelzijdige auto neer. Een ruime SUV met een krachtige en zuinige aandrijflijn, en ook nog een riant maximaal trekgewicht van 2100 kg. Ook als je, zoals ik, geen caravan bezit, is de Kuga PHEV een bijzonder aangename auto. Zeker in deze uitvoering met de AGR-gecertificeerde stoelen.

En ja, het interieur ziet er verouderd uit, maar dat is voor mensen die moderne interieurs niet kunnen waarderen eerder een verademing dan een minpunt. Verder is de bagageruimte, door alle onderhuidse techniek, aan de kleine kant. Concurrenten zoals de Mazda CX-5 en Volkswagen Tiguan gaan daar minimaal 100 liter overheen, maar zijn ook duizenden euro’s duurder. 

Zeker met de huidige korting van € 4.000 biedt Ford met de Kuga PHEV een ongekend goede deal.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Krachtige aandrijflijn– Verouderd interieur
+ 2100 kg trekgewicht– Kleine bagageruimte (395 l)
+ De prijs– Stoel- en stuurverwarming altijd optioneel

Video walkaround

Veelgestelde vragen

Welke uitvoeringen zijn er?
De Ford Kuga PHEV is leverbaar in de uitvoeringen Titanium, ST-Line, ST-Line X en Active X. Het is altijd een plug-in hybride.
Wat zijn de afmetingen?
De Ford Kuga PHEV is 4604 mm lang, 2000 mm breed met ingeklapte spiegels, en 2177 mm met uitgeklapte spiegels, en 1675 mm hoog. De wielbasis bedraagt 2711 mm.
Wat is het gewicht?
De Ford Kuga PHEV heeft een leeggewicht van 1759 kg. Let op: dit is exclusief opties zoals een panoramadak.
Wat is het trekgewicht?
De Ford Kuga PHEV heeft een maximaal geremd trekgewicht van 2100 kg. Ongeacht de gekozen uitvoering.
Hoe groot is de kofferruimte?
De Ford Kuga PHEV biedt ruimte aan 395 liter bagage. Schuif je de achterbank in de voorste positie, dan heb je 536 liter tot je beschikking. Met de bank plat kom je uit op 1517 liter.
Written by
Robert van Heerde