Ford Focus Wagon met geopende achterklep

Review: Eerste 4.000 km met de Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost uit 2015

De Focus Wagon staat nu zo’n 5 maanden voor de deur. In die tijd hebben we ongeveer 4.000 km gereden. Tijd voor een uitgebreide review. Hieronder vertel ik je precies hoe die eerste kilometers zijn bevallen, wat me opviel en wat ik liever anders had gezien. 

Rijden

Ford staat bekend om de goede wegligging. En dat kan ik na 4.000 km zeker beamen. Gelukkig gaat dat niet ten koste van het veercomfort. Drempels neemt de Focus heel vloeiend. De veerweg lijkt vrij lang. Lekker comfortabel. 

Maar ga je vervolgens met bovengemiddelde snelheid door een bocht, dan blijft de Focus verrassend stabiel. De vering lijkt dan ineens een stuk sportiever ingesteld. Wat mij betreft een hele prettige combinatie.

Stilte

Rij je eenmaal op de snelweg, dan valt de stilte aan boord direct op. Ford heeft veel geluidsisolatie toegepast. Vooral om het kenmerkende geluid van de driecilinder te dempen. Dat is goed gelukt. 

Qua zithouding had ik iets meer mogelijkheden gewenst. Ik vind het prettig om lekker laag te zitten. Maar het stuur gaat helaas niet zover naar beneden. Daardoor ben ik genoodzaakt om de stoel toch wat hoger te zetten, om een soort chopper-gevoel te voorkomen.

Ik zit dus iets hoger dan ik zou willen, maar verder zit ik wel goed. De stoelen geven ook erg veel zijdelingse steun. Daardoor heb je het gevoel dat je soort van ‘in’ de stoel zit.

De 1.0 EcoBoost

De motor van de Focus verdient speciale aandacht. Ford was (voor zover ik kan terugvinden) het eerste merk dat een driecilinder in een relatief grote auto monteerde. Een driecilinder motortje met een inhoud van maar 1 liter. Dat zag je eerder alleen bij auto’s uit het kleinste segment. 

Ondanks het kleine formaat, levert het blokje toch 125 pk. Niet overdreven veel, maar gewoon genoeg voor een auto met een rijklaar gewicht van 1316 kg. 

Hij is goed bij de les. Als je gas geeft, merk je direct dat de auto vooruit wordt geduwd. Maar bij (bijvoorbeeld) een korte invoegstrook zou net dat beetje extra vermogen wel prettig zijn. 

De 1.0 EcoBoost-motor van de Ford Focus 3.5

Ik heb nog overwogen om ‘m te laten chippen, maar daar heb ik vanaf gezien. Dat kost zo’n 400-500 euro, en dat vind ik toch teveel voor die paar keer dat ik het mis. Daarnaast weet ik niet wat het extra vermogen met de levensduur van de motor doet. We houden het dus bij de oorspronkelijke 125 pk.

Toen ik een proefrit kwam maken, werd de auto voor me klaargezet met lopende motor. En toen ik instapte viel mij meteen de stilte op. Ik twijfelde even of de motor wel liep.

Waar zijn de trillingen?

Want driecilinders staan bekend om twee dingen: ze maken veel geluid en ze trillen. Dat komt doordat een driecilinder altijd een bepaalde onbalans heeft. Bij een gelijk aantal cilinders, vangen de cilinders elkaars bewegingen op, waardoor de motor soepel loopt. Bij een driecilinder kan dat niet.

Hier heeft Ford echt heel goed werk geleverd. Want de 1.0 EcoBoost is verrassend stil en soepel. Dat hebben ze (naast extra isolatiemateriaal) bereikt door op bepaalde onderdelen met opzet onbalans te creëren. Die onbalans heft de onbalans van het motorblok weer op, waardoor je bijna geen trilling voelt.

Het vooraanzicht van de Ford Puma 1.0 ST-Line X

Is dit hetzelfde blok?!

Des te verbaasder was ik toen we afgelopen vakantie op Mallorca, een dagje op pad gingen met een Ford Puma. Een hele recente auto met diezelfde 1.0 EcoBoost. Alleen viel mij direct het rauwe karakter van de driecilinder op. Je hoort ‘m goed en je voelt duidelijk de trillingen door de auto gaan.

Maar eerlijk gezegd is dat ook helemaal niet verwonderlijk. De Puma zit in een lagere prijsklasse dan de Focus. Logisch dat er dan minder budget is voor zaken als geluidsisolatie. En volgens Ford Nederland vinden Puma-rijders andere zaken (zoals opbergruimte) veel belangrijker dan het motorgeluid.

Verbruik

En dan het verbruik. Is zo’n 1.0 driecilinder nou echt zo zuinig? Ik kijk zelf altijd naar de verbruiksmonitor van AutoWeek. Daar houden eigenaren het praktijkverbruik van hun auto bij. Als ik kijk naar vergelijkbare rijders (deels snelweg, deels bebouwde kom), kom ik uit op een gemiddeld verbruik van 6,6 liter per 100 km, of 1 op 15,2. Gebaseerd op 10 gebruikers.

6/100 km

Op basis hiervan doen wij het met een gemiddeld verbruik van 6 liter per 100 km (1 op 16,7) erg netjes. Dat is trouwens op winterbanden. Ik ben benieuwd of we nog wat van het verbruik afsnoepen als de Focus op andere banden staat.

Vergelijken blijft lastig. Want ik weet niet wat de verdeling tussen het aantal kilometers snelweg en bebouwde kom is bij de gebruikers van de verbruiksmonitor. Bij ons zijn het voornamelijk snelwegkilometers, met wat korte ritjes tussendoor.

Al met al ben ik tevreden met het verbruik van 6 liter per 100 km. Sowieso lijkt me dit een prima verbruik voor een dergelijke auto.

Uitrusting

Onze oude Twingo was uitgevoerd als Dynamique. Met zaken als climate control, cruise control en verwarmde buitenspiegels best een luxe autootje. De Focus doet er nog een schepje bovenop. Dit zijn de belangrijkste:

  • Titanium uitvoering (o.a. chroom bij zijruiten, mistlichten en in de grille)
  • Hill Start Assist (auto blijft zelf op de rem staan bij een hellingproef)
  • Keyless Go (wegrijden met de sleutel in je broekzak)
  • Automatisch dimmende binnenspiegel
  • Parkeersensoren voor en achter
  • 17 inch lichtmetalen velgen
  • Verwarmde voorruit
  • Climate control
  • Cruise control
  • Regensensor
  • Lichtsensor
ford focus wagon titanium

Over de verwarmde voorruit kan ik nog niets zeggen, want het heeft nog niet gevroren. Persoonlijk ben ik hier wel erg benieuwd naar. Heerlijk toch, als je alleen nog maar de zijruiten hoeft te krabben?

Dat is niet alleen beter voor je koude handen en het milieur, maar ook voor de motor. Want een motor stationair laten draaien in de kou is niet goed. Dankzij de voorruitverwarming ben je sneller klaar met krabben en staat de motor minder lang stationair te draaien.

Samenwerking regen- en lichtsensor

Iets wat ik wel veel gebruik, zijn de regen- en lichtsensor. Zodra het donker wordt gaat de verlichting automatisch aan. Ook bij het inrijden van een tunnel. Echt heel handig, maar soms duurt het gevoelsmatig net iets te lang voordat de verlichting aangaat. Bijvoorbeeld wanneer je al halverwege de tunnel bent.

Maar ook wanneer de blaadjes van de bomen ,vallen mag de verlichting wat mij betreft sneller inschakelen. Op een grauwe herfstdag is het best prettig (en veilig) als je je verlichting aan hebt. Bij de Focus moet je dan even de verlichting handmatig inschakelen.

Het enige echte nadeel van de lichtsensor, is dat ik nu overdag zonder verlichting rijdt. De automatische verlichting schakelt alleen in als het donker wordt. De verlichting gaat dus niet automatisch aan zodra je de auto start. 

De regensensor werkt erg prettig. Niet te snel en niet te langzaam. Gewoon precies goed. Eerlijk gezegd veel beter dan in de DS 7 Crossback waar ik vorig jaar een week in heb gereden. 

Regent het, maar is het nog wel gewoon licht? Dan schakelt de verlichting ook automatisch in.

En dan nog zoiets fijns: parkeersensoren. Onze Focus heeft ze voor en achter. We gebruiken ze veel, want bij ons in de straat moeten we bijna altijd fileparkeren. Ze zijn soms wel een tikkeltje overgevoelig. 

Sta je naast een vrachtwagen voor het verkeerslicht, zie je op het scherm ineens rode vlakjes verschijnen aan de zijkant van de auto. Soms zien de sensoren dingen die er niet zijn. 

Wel blijven opletten

Kom daardoor niet in verleiding om de parkeersensoren te negeren. Want in de meeste gevallen zit je wél ergens bijna tegenaan. 

Verder beschikt de Focus over een paar simpele opties, die toch wel erg handig zijn. Ik heb het over de automatisch dimmende binnenspiegel, en over Hill Start Assist. Bij die laatste maak je je nooit meer druk om de hellingproef.

Dankzij deze optie heeft de Focus door wanneer je op een helling staat. Wanneer je de rem loslaat, blijft de auto 2,5 seconden op de rem staan. Waarom het precies 2,5 seconden is weet ik niet, maar Ford zegt het zelf.

Ook handig: het werkt ook als je achteruit een helling op moet rijden. Bijvoorbeeld wanneer je in een parkeervak staat die naar voren afloopt. 

Interieur

Ik was nooit zo te spreken over de interieurs van Ford. Ik vond ze altijd maar rommelig en vreemd vormgegeven. Deze generatie Focus had voor de facelift ook zo’n rommelig dashboard. Maar daar is bij de facelift echt verandering in gekomen.

De klokken en het digitale display in de ford focus

Wanneer je instapt, kijk je uit over een overzichtelijk en opgeruimd dashboard. De blauwe wijzers en de chroomkleurige afwerking van de klokken geven het interieur een verzorgde uitstraling. Die chroomkleurige afwerking kom je ook tegen rondom de ventilatieopeningen.

Licht in de duisternis

Ook prettig: onze Focus is uitgerust met lichte hemelbekleding. Dat is vooral fijn omdat de rest van het interieur zwart en donkergrijs is. Het maakt de auto vanbinnen een stuk lichter.

Hard plastic kom je bijna niet tegen. De bovenkant van de deuren en het dashboard zelf, zijn afgewerkt met een zacht materiaal. Dat voelt een stuk luxer aan dan het harde plastic wat je in sommige auto’s tegenkomt. 

interieur ford focus 3.5

Het is geen Audi

Is er dan helemaal niets aan te merken op het interieur? Ja, toch wel. Verschillende interieurdelen sluiten niet mooi op elkaar aan. Dat doen veel andere merken een stuk netter. 

Een ander punt is dat de middenconsole kraakt. Precies op de plek waar mijn knie tegenaan leunt tijdens het rijden. Daar stoor ik me toch wel een beetje aan. 

Sync 2

Onze Ford Focus is uitgerust met het Sync 2 multimediasysteem. Als je de verschillende berichten op fora leest, kan dat niet veel goed zijn. Het systeem zou ingewikkeld en traag zijn. Iets waar Ford zich voor zou moeten schamen. 

Het Sync 2 multimediasysteem van Ford

Bovenstaande komt totaal niet overeen met hoe ik het systeem ervaar. Misschien ligt het er ook aan hoe je het systeem gebruikt. Via het scherm bedien je vier verschillende zaken: de koppeling met je telefoon, navigatie, radio en klimaatbediening.

Koppeling met telefoon
Dit werkt gewoon goed. Ideaal voor het afspelen van muziek via Spotify. Wel één kleine kanttekening: de koppeling komt alleen tot stand wanneer ik Sync 2 met mijn telefoon verbind. Andersom is het me nog niet gelukt. Zodra je dat doorhebt is dat geen probleem meer. 

Navigatie
De navigatie heb ik aan het begin even uitgeprobeerd. Leuk detail is dat de aanwijzingen ook verschijnen op het kleine digitale scherm tussen de tellers in. Maar helaas is de kaart niet up-to-date. Dat had ik ook niet verwacht bij een auto uit 2015.

Ik heb bij de merkdealer nog gevraagd of ze de navigatie kunnen updaten. Dat kan en is een fluitje van een cent. Gewoon een nieuw SD-kaartje in het systeem drukken. Maar dat simpele kaartje kost wel even 200 euro. En dan is het nog maar de vraag in hoeverre de kaarten up-to-date zijn. Want de meest recente versie is alweer een paar jaar oud. 

Op internet vind ik verschillende sites die recente kaarten aanbieden voor 30-50 euro. Waarom het verschil zo groot is, weet ik niet. Misschien is dat nog eens de moeite waard om te proberen.

Voor nu gebruik ik gewoon Google Maps. Dat werkt altijd prettig. 

Radio
Gebruiken we regelmatig en het ontvangst is in de meeste gevallen goed. In ieder geval beter dan bij onze Twingo. Verder zijn er geen bijzonderheden aan de radio.

Klimaatbeheersing
Dit gebruiken we echt helemaal niet. Want je hebt gewoon fysieke knoppen voor alle functies van de klimaatbeheersing.

Klimaatbeheersing in de Ford Focus

Touchscreen
Het touchscreen werkt eigenlijk best snel gezien de leeftijd. Alleen reageert hij niet altijd direct bij de eerste keer drukken. Je moet gewoon net wat harder drukken dan bijvoorbeeld op je telefoon. 

Natuurlijk, als je vanuit een splinternieuwe auto in de Focus stapt, dan stoor je je vast aan het touchscreen. Maar nogmaals, als je je bedenkt dat de auto ondertussen 7 jaar oud is, doet hij het zeker niet slecht. 

Voice Control
Ja ja, de Focus is zelfs uitgerust met de optie om spraakgestuurde opdrachten aan de auto te geven. Dit is het enige dat ik nog niet getest heb. Zodra ik dat heb gedaan lees je het hier.

Ruimte

Als je een Twingo gewend bent, is een auto al snel ruim. Passagiers zitten nu een stuk beter achterin. Zelf heb ik met een lengte van 1.83 m meer dan genoeg ruimte achterin. Ook als ik achter mezelf zit.

Gek genoeg heeft degene op de passagiersstoel een stuk minder ruimte voor zijn benen. Dat komt grotendeels door de vorm van het dashboard. Als je denkt dat het dashboardkastje daardoor extra groot is, heb je het mis. Die is aan de kleine kant. 

Gelukkig bieden de opbergvakken in de deuren genoeg ruimte voor bijvoorbeeld een flesje drinken. Die kun je trouwens ook kwijt in het vakje van de middentunnel. Door twee verschuifbare elementen pas je het vak gemakkelijk aan aan de maat van je flesje of thermosbeker. Je kunt er met gemak twee flesjes in kwijt. 

En dan de kofferbakruimte. Een belangrijke, want dat is de reden waarom we voor de Wagon zijn gegaan. Hoe de Focus omgaat met een kinderwagen, luiertas en campingbedje weet ik nog niet, want zover zijn we nog niet. 

De bagageruimte van de Ford Focus Wagon

Niet helemaal vlak

Wat ik wél weet, is dat het buitenhok van ons konijn er prima in past. Wanneer je de achterbank plat legt, ontstaat er bijna een vlakke laadvloer. De rugleuning van de bank loopt ietsje op. 

Een volledig vlakke laadvloer was nog prettiger geweest. Dan schuif je zoiets als een konijnenhok zo door naar voren. Nu moet je via een van de achterdeuren het hok iets optillen en naar je toe trekken.

De oprolbare kofferbakafdekking haal je gemakkelijk in zijn geheel uit de auto. Wel zo handig als je spullen moet vervoeren die wat hoger zijn.

Eindconclusie Focus Wagon 1.0 EcoBoost

Waarschijnlijk heeft deze review het al duidelijk gemaakt. Ik ben dik tevreden met mijn Focus Wagon 1.0 EcoBoost. Er zijn een paar kritiekpunten, maar die wegen absoluut niet op tegen alle positieve punten die deze auto bieden.

Hij rijdt heerlijk, biedt genoeg opbergruimte en ziet er naar mijn idee gewoon heel goed uit. Zeker in het zwart, met de 17 inch lichtmetalen velgen en de vele chroomkleurige details.

Komende zomer wordt waarschijnlijk onze eerste autovakantie. Ik ben benieuwd hoe de Focus bevalt op een lange rit naar Zuid-Frankrijk. 

Wanneer het zover is lees het het natuurlijk hier op Altijdauto.nl.

About the author

Robert van Heerde

Robert is Automotive SEO-specialist en een enorme autogek. Dat gaat waarschijnlijk nooit meer over. Alles wat hij beleeft op autogebied, lees je hier op Altijdauto.nl.

View all posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *