Review Ford Focus ST-Line X 155 pk automaat

Review Ford Focus ST-Line X 155 pk automaat

een ford focus st line x

Tijdens een vijfdaagse vakantie gingen we als gezin op pad met een Ford Focus ST-Line X. Hoe bevalt deze vierde generatie Focus op het gebied van bagageruimte, wegligging, comfort en ergonomie? In deze review kom je erachter.

Specificaties Ford Focus zoals getest

MerkFord
ModelFocus
UitvoeringST-Line X
KleurMagnetic Grey
Prijs in NL€ 38.545,-
AandrijflijnMild hybride
Aangedreven wielenVoorwielen
Vermogen110 kW/155 pk
Koppel190 Nm
Trekgewicht geremd1500 kg
Acceleratie 0-100 km/h8,6 sec
Topsnelheid208 km/h

Achtergrond

Thuis rijden we ook in een Ford Focus, maar dan een Wagon uit 2015. Ik was dan ook erg benieuwd hoe deze ‘upgrade’ zou bevallen. De huurauto is niet alleen nieuwer, maar beschikt ook over een automaat en 30 pk extra. 

Volladen maar

Bij het ophalen van de Focus was het meteen tijd om de bagageruimte uit te testen. Onze eigen Focus Wagon heeft een bagageruimte van 490 liter. Die van de huur-Focus 392. Een verschil van een kleine 100 liter. Daar moest een kinderwagen, twee rolkoffers en een kleine weekendtas in. 

de bagageruimte van een ford focus hatchback
Bron: autozutphen-lochem.nl

De kinderwagen moest er overdwars in, terwijl dat bij onze Wagon in de lengte kan. Maar ondanks dat paste ook de twee rolkoffers en de weekendtas er nog prima bij in. Dat viel mij niet tegen. De twee kleine rugzakken die we ook nog mee hadden namen we mee op de achterbank. Met een beetje moeite hadden die er nog wel bijgepast, maar we hoefden maar een klein stukje te rijden en de achterbank was nog voor tweederde leeg. 

de ford focus st line x schuin van achter

Eerste kilometers

Bij het starten hoor ik het vertrouwde geluid van de 1.0-liter kleine driecilinder. Hetzelfde blok als uit onze eigen Focus, uitgebreid met mild hybride technologie en 30 pk extra (155 tegenover 125). 

Bij het wegrijden valt meteen op dat de motor alert reageert op het gaspedaal. Even wennen. Vooral bij het manoeuvreren door een krappe parkeergarage. Tegelijkertijd valt mij op dat het geluid van de driecilinder meer aanwezig is dan bij de oude generatie. Lang niet zo erg als bij een Puma, maar het verschil is er wel degelijk. 

Die 30 pk extra merk je trouwens erg goed. Deze Focus voelt lekker vlot aan. De acceleratiecijfers vertellen precies hoe groot het verschil is. Die van ons heeft 11,2 seconden nodig om de 100 km/h te bereiken. De geteste Focus 8,6.

Zo direct als de motor op het gaspedaal reageert, zo indirect is de reactie op het rempedaal. Die laatste moet je echt goed intrappen om helemaal tot stilstand te komen. Daar heb ik me een paar keer in vergist (gelukkig ging het net goed).

de ford focus st line x recht van voren

Onderstel

De ST-Line (X) uitvoering beschikt naast een sportiever uiterlijk, ook over een verlaagd onderstel van 10 mm. Ford spreekt verder over “unieke veren, schokdempers en stabilisatoren”.

Tijdens deze vijfdaagse test vond ik ‘m inderdaad qua veercomfort naar de sportieve kant neigen. Leuk voor ritjes door de heuvels van Alicante, maar voor dagelijkse ritten heb ik liever een comfortabele auto. Wil niet zeggen dat de Focus ST-Line X helemaal niet comfortabel is. Je merkt alleen dat je wat meer heen en weer geschud wordt. 

de heuvels van alicante

Als ik een Focus mocht uitkiezen, dan zou ik toch voor de ST-Line X gaan. Ondanks het iets mindere comfort. De Titanium-uitvoering vind ik namelijk niet zo mooi, en de Active (niet meer nieuw leverbaar) ziet er toch een beetje 50-plus uit.

Buiten dat sportonderstel om, is de algehele rijervaring erg prettig. Ondanks de sportieve insteek, voelt de vering bij het nemen van een drempel toch zacht genoeg aan. En, zoals ik gewend ben van mijn eigen auto, ligt de Focus gewoon heerlijk stabiel op de weg. Met alle vertrouwen jaag je ‘m over een rotonde of door een scherpe bocht. 

Interieur uit 2018

Over het interieur ben ik wat minder tevreden. Op zich allemaal netjes hoor, maar qua materialen en vormgeving kan het beter. Stap in een nieuwe Astra, 308 of Golf en je ziet wat ik bedoel. Die interieurs ogen een stuk moderner en beter georganiseerd. Zo lees je de snelheid nog af van een traditionele analoge teller.

het interieur van de vierde generatie ford focus st line x

De reden is simpel. Deze generatie Focus gaat al mee sinds 2018. Bij de facelift in 2022 werd het centrale display vervangen voor een groter exemplaar van 13,2 inch, en verdwenen de fysieke knoppen voor de klimaatbediening. 

Daardoor lijkt het interieur op het eerste oog bij de tijd, totdat je wat langer achter het stuur zit. Dan valt je op dat de algehele vormgeving van het dashboard wat verouderd aandoet. Ook het goedkoop uitziende plastic onder de centrale ventilatieroosters helpt niet mee. Wat dat betreft valt het grote centrale scherm een beetje uit de toom. 

Kleine irritaties

Na enkele dagen kwamen er een paar kleine irritaties naar boven. Zo hoor ik hier en daar een rammeltje uit het dashboard komen. En wanneer ik mezelf iets te hard in de stoel laat vallen, hoor ik een ‘knak’ in de rugleuning. Dat geeft niet echt vertrouwen in de bouwkwaliteit. 

Zoals je op de bovenstaande foto ziet, beschikt de Focus nog over zo’n ouderwetse transmissiehendel. Daar is trouwens helemaal niets mis mee. Wat mij betreft prettiger dan de draaiknop waarmee Ford de Mustang Mach-E uitrust. 

Alleen vind ik het een misser dat de letters naast de hendel niet verlicht zijn. Je moet nu op het scherm voor je kijken om te zien of je in de juiste stand zit. Ik vind het altijd wel prettig om dat bij de transmissiehendel zelf te kunnen zien.

tellers van de ford focus

Conclusie review Ford Focus

De huidige generatie Ford Focus ziet er als ST-Line X lekker sportief uit. Ook de wegligging is zoals je van Ford mag verwachten: strak, stabiel en toch vergevingsgezind. De ergonomie is ook prima voor elkaar, ondanks dat de klimaatbediening naar het centrale scherm is verhuisd. De 155 pk sterke 1.0-liter driecilinder reageert actief op het gaspedaal. Iets minder te spreken ben ik over het remgevoel. Zeker op een vrij nieuwe auto verwacht je dat je sneller tot stilstand komt. 

Hoe goed de Focus er vanbuiten ook uitziet, vanbinnen zie je duidelijk dat de auto alweer zes jaar meegaat. Concurrenten zien er stukken moderner en beter georganiseerd uit. Mocht je met de Focus hatchback als huurauto overwegen: bagage voor drie personen passen met gemak in de achterbak.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Sportief uiterlijk– Verouderd interieur
+ Goede wegligging– Kraakjes interieur
+ Respons gaspedaal– Geen verlichte letters transmissiehendel
de ford focust st line x schuin van achter

Over en uit

Overweeg je een splinternieuwe Focus te bestellen? Dan moet je er snel bij zijn. Het heeft er alle schijn van dat er geen opvolger meer komt, en dat de productie in 2025 helemaal stopt. Zeker weten doe ik het niet, want Ford kwam dit jaar al eerder terug op een beslissing. Uiteraard kun je altijd nog voor een occasion gaan. Op het moment van schrijven staan er zo’n 2.000 exemplaren van deze generatie te koop.

Written by
Robert van Heerde