Voor wie de iX1 te normaal vindt, heeft BMW een prima alternatief: de iX2. Een elektrische SUV met voorwielaandrijving en een krappe achterbank. De iX2 blijkt een verzameling van logische en onlogische keuzes te zijn. In deze review lees je hoe dat zit en waarom je ‘m (niet) moet kopen.
Specificaties BMW iX2 zoals getest
Merk | BMW |
Model | iX2 eDrive20 |
Uitvoering | M Sportpakket |
Kleur | M Brooklyn Grey |
Prijs | € 58.082,42 |
Aandrijflijn | Elektrisch |
Aangedreven wielen | Voorwielen |
Accucapaciteit bruto/netto | 66,5/64,8 kWh |
Snelladen DC | 130 kW |
Laadsnelheid AC | 11 kW |
Actieradius WLTP | 456 km |
Vermogen | 150 kW/204 pk |
Koppel | 250 Nm |
Trekgewicht geremd | 750 kg |
Acceleratie 0-100 km/h | 8,6 sec |
Topsnelheid | 170 km/h |
eDrive20 vs xDrive30
Laten we beginnen met wat achtergrondinformatie. De iX2 is er ook op benzine en diesel en heet dan X2 zonder ‘i’. De elektrische iX2 is er met twee verschillende aandrijflijnen. Deze review gaat over de eDrive20, uitgerust met een 204 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft. Wil je meer vermogen, dan heeft BMW ook nog de xDrive30 voor je. Deze heeft een tweede elektromotor, vierwielaandrijving en een vermogen van 313 pk. Het accupakket is met een netto capaciteit van 64,8 kWh gelijk.
De vraag is natuurlijk of zo’n iX2 nog een beetje rijdt als een echte BMW. Want van achterwielaandrijving is geen sprake. Toch kan ik je geruststellen. Deels in ieder geval. Al na de eerste kilometers merk je dat er echt nog wel iets overgebleven is van die typische BMW rijervaring. De iX2 ligt strak op de weg, het sturen gaat precies en lekker direct, en hij nodigt uit om die rotonde net iets sneller te nemen dan gebruikelijk.
Nou moet ik eerlijk zeggen dat het even geleden is dat ik in een BMW heb gereden. De laatste keer was een 530e uit 2020. Toch moest ik bij het rijden in de iX2 direct terugdenken aan die test.
Lineaire vermogensafgifte
Toch mist de iX2 eDrive20 iets: vermogen. Voor een auto die je uitdaagt tot het nemen van een snelle bocht, is die 204 pk echt te mager. Een acceleratietijd van 8,6 seconden is ook niet indrukwekkend. Begrijp me niet verkeerd: het is natuurlijk meer dan je nodig hebt, en trouwens ook een stuk sneller dan mijn eigen auto.
Het is dan ook niet alleen het vermogen op zich, maar ook de manier waarop het vermogen afgegeven wordt. Sowieso mis je de felle respons op het pedaal die zo kenmerkend is voor een elektrische auto. En juist bij een auto waar dat bij past, wordt het vermogen net iets te langzaam opgebouwd. Ook in de sportstand.
Omdat de elektromotor direct zijn maximale vermogen vrijgeeft, heb je de eerste meters nog wel het idee dat je vrij vlot van je plek gaat. Maar al snel is de rek eruit. De lineaire vermogensafgifte draagt niet bij aan het uitdagende rijkarakter. Alleen daarom al zou ik voor de iX2 xDrive30 gaan. Die legt de bekende sprint 3 hele seconden sneller af (5,6).
Offers
Dat strakke weggedrag komt trouwens wel met een offer. En dat merk je zodra je de eerste drempel neemt. Je wordt bijna gelanceerd als je een drempel ook maar íets te snel neemt. Achterin ben je dan trouwens echt de pineut, want hoofdruimte heb je daar al minimaal. En dat is direct ook het grootste minpunt van de iX2 ten opzichte van de iX1.
Achterin de iX2 is het zó krap, dat je daar alleen kleine kinderen kwijt kunt. Ik kan er met mijn 1.83 meter echt niet zitten. Mijn knieën zitten klem tegen de voorstoel, en ik kan mijn hoofd niet rechtop houden. Misschien dat je met een lengte van maximaal 1.70 meter prima achterin kunt zitten. Daarna houdt het echt wel op.
Waar de iX2 de iX1 wel op verslaat is de bagageruimte. Die meet in de iX2 525 liter, tegen 490 liter in de iX1. Onder de laadvloer vind je nog een grote opbergruimte voor bijvoorbeeld je laadkabel. Een frunk ontbreekt.
Terug naar de rijervaring, want daar viel mij nog iets op. Op een volle accu komt de iX2 eDrive20 zoals getest 456 km ver. Dat is wanneer je de iX2 uitrust met M Sportpakket en 20 inch velgen. Je kúnt ook 478 km ver komen, maar dan heb je een iX2 zonder M Sportpakket en spuuglelijke 17 inch velgen.
Regeneratief remmen?
Goed, BMW heeft iets bedacht om zo dicht mogelijk bij die 456 km te komen. De iX2 bepaalt namelijk elke keer als je het pedaal loslaat, of er regeneratief geremd moet worden of niet. Rij je op een rechte weg, dan laat de auto zich uitrollen. Maar rij je op een rotonde af en laat het het pedaal los, dan begint de auto regeneratief te remmen.
Een mooie uitvinding zou je denken. Dat is het ook, alleen werkt het niet bij elke rotonde. Dus de volgende keer dat je op een rotonde afrijdt, kan het maar zo dat de auto besluit om gewoon door te rollen.
Je moet dus elke keer in de gaten houden of de auto zelf remt, of dat je toch het rempedaal in moet trappen. Dat kan toch niet de bedoeling zijn. Op zich een goed idee dus, alleen is de uitvoering niet helemaal gelukt.
(on)Logische keuzes
En precies dat gevoel krijg ik ook binnenin de iX2. Laat ik positief beginnen. In een wereld van strakke interieurs en enorme schermen, is het interieur van de iX2 een verademing. Op het dashboard kom je verschillende stoffen en sierstrips tegen. Ziet er aangekleed uit. En het centrale scherm is van een bescheiden formaat en staat prettig naar de bestuurder gericht.
Klimaatbediening via het scherm is misschien niet de fijnste optie, maar in dit geval staat de temperatuur inclusief het plus- en minteken altijd in beeld. Bediening gaat ook tijdens het rijden gemakkelijk en snel.
Maar dan komen we bij de armsteun. Als je gebruik wilt maken van de opbergruimte in de armsteun, dan klap je ‘m zijdelings open. Waarschijnlijk heeft BMW daarvoor gekozen omdat de armsteun nogal lang is. Op zich prima natuurlijk, alleen laat de armsteun zich maar een kant op openen. Niet handig voor de bijrijder. Dan doen veel andere merken toch slimmer. Die laten de armsteun twee kanten op scharnieren.
My Modes
Op diezelfde armsteun zitten ook een aantal fysieke knoppen. Zoals een volumeknop en de hendel voor de rijrichting. Er zit ook een knop tussen met het opschrift My Modes. Daarmee wissel je tussen de verschillende rijmodi. Tenminste, dat verwacht je. Helaas zorgt de knop er alleen voor dat het menu met de verschillende rijmodi geopend wordt. Je moet dan alsnog op het (net iets te ver weg staande) scherm de gewenste rijmodus aantikken.
Tussen de verschillende rijmodi zit ook de modus Personal. Je zou verwachten dat je die naar je eigen smaak kunt instellen, maar ik kreeg het niet voor elkaar. Niet echt persoonlijk dus. Je geduld wordt wat dat betreft op de proef gesteld. Niet alleen door onlogische keuzes, maar ook door de reactiesnelheid van het scherm. Of moet ik zeggen reactie-traagheid, want het scherm reageert echt traag op input. Dat verwacht je bij een nieuwe merk. Niet bij een gevestigde naam zoals BMW.
Is de iX2 zijn geld waard?
Puur naar de cijfers gekeken niet. Wil je zo ver mogelijk komen op een accu, en zo snel mogelijk laden? Dan is de BMW iX2 niet jouw auto. De actieradius van (in deze configuratie) 456 km is niet grensverleggend, al ligt dat vooral aan de grootte van het accupakket. Een groter exemplaar is niet leverbaar. Snelladen gaat met maximaal 130 kW, wat ook niet grensverleggend is. En ook met een aanhanger van meer dan 750 kg heb je niets aan de iX2 (tenzij je voor de xDrive30 gaat met 1.200 kg trekgewicht). Regelmatig met vier volwassenen op pad? Ook dan kun je de BMW-dealer beter voorbijlopen.
Mogelijk is de Volvo EC40 dan een betere keuze. Die komt dankzij een groter accupakket tot 583 km ver, laadt met maximaal 205 kW en heeft een maximaal geremd trekgewicht van 1.500 kg.
Nee, de iX2 moet het vooral hebben van mensen die echt op zoek zijn naar die typerende BMW rijervaring die de iX2 deels biedt. En voor mensen die juist wel houden van een auto die lekker uitgesproken en een tikkeltje ‘apart’ is. Ben je daar naar op zoek, dan is de iX2 een geschikte kandidaat.
Conclusie review BMW iX2 eDrive20
De iX2 is een auto die uitnodigt om elke bocht iets harder te nemen. Maar dan zou ik ‘m wel als xDrive30 samenstellen. De eDrive20 met 204 pk komt echt vermogen te kort. Dat doet de uitdagende rijervaring niet ten goede. Het interieur zit goed in elkaar en oogt aangekleed. De schermen zijn ondanks het bescheiden formaat goed leesbaar. Helaas werkt de software traag en op sommige punten onlogisch. Heel praktische is de iX2 ook niet. De achterbank is voor de meeste volwassenen te krap, een frunk ontbreekt, het maximale trekgewicht blijft steken op 750 kg en snelladen gaat met maximaal 130 kW.
Waarom zou je dan nog voor een BMW iX2 gaan? Als je een excentrieke auto zoek die uitnodigt tot een sportieve rijstijl.
Voor- en nadelen
Voordelen | Nadelen |
+ Aangekleed interieur | – Ruimte achterbank |
+ Typisch BMW-gevoel (deels) | – Regenereert soms wel, soms niet |
+ Fijn formaat schermen | – Onlogische en trage software |