De juiste motorolie voor de Ford 1.0 EcoBoost: 6 vragen & antwoorden

De juiste motorolie voor de Ford 1.0 EcoBoost: 6 vragen & antwoorden

het 1.0 ecoboost motorblok in de ford focus

Het gebruiken van de verkeerde motorolie, kan flinke schade veroorzaken aan het motorblok van je auto. Dat geldt in het bijzonder voor de 1.0 EcoBoost-motoren van Ford. De distributieriem van deze motoren loopt namelijk door de motorolie. Verkeerde motorolie kan ervoor zorgen dat de distributieriem oplost, met flinke motorschade als gevolg.

Hieronder lees je precies hoe je de juiste motorolie voor de 1.0 EcoBoost uitzoekt, en vind je 6 veelgestelde vragen en antwoorden over dit onderwerp.

Ford WSS-M2C948-B

Als deze code op het etiket staat, zit je goed. De meeste webshops vermelden deze code ook bij hun producten. Er staat dan bijvoorbeeld “Specificatie: Ford WSS-M2C948-B” of “Vrijgave van fabrikant: Ford WSS-M2C948-B”. Deze code geeft aan dat de motorolie voldoet aan de eisen van de fabrikant (in dit geval Ford).

Veelgestelde vragen over motorolie voor de 1.0 EcoBoost

Waarom is de juiste motorolie voor de 1.0 EcoBoost zo belangrijk?

Het is bij elke auto belangrijk om de juiste motorolie te gebruiken. Maar bij de 1.0 EcoBoost-motor van Ford is dat belang nog een stuk groter. De 1.0 EcoBoost heeft een zogenaamde natte distributieriem. Dat houdt in dat de distributieriem door de motorolie loopt. Verkeerde motorolie kan de distributieriem aantasten en deze langzaamaan doen oplossen. Op een gegeven moment kan de distributieriem knappen, waardoor je met een kapotte motor zit. Vaak moet dan de complete motor vervangen worden. Kortom: dat kost je duizenden euro’s.

Wat is een natte distributieriem?

Een natte distributieriem (ook wel wet belt genoemd) is een distributieriem die door de motorolie loopt. Daarom is het zo belangrijk om de juiste motorolie te gebruiken. Doe je dat niet, dan kan de distributieriem oplossen.

Waarom gebruikt Ford natte distributieriemen?

Er zitten enkele voordelen aan een natte distributieriem. Doordat de riem door de olie loopt, produceert deze minder geluid. Dit is vooral interessant bij driecilinders (zoals de 1.0 EcoBoost), omdat die van nature vaak wat luidruchtiger zijn dan auto’s met een even aantal cilinders. Daarnaast zou de smering van de motorolie voor minder weerstand moeten zorgen, waardoor de auto zuiniger en schoner wordt.

Wat als ik de verkeerde motorolie gebruik?

Wanneer je de verkeerde motorolie in je 1.0 EcoBoost-motor doet, kan de distributieriem op termijn gaan oplossen. Uiteindelijk zal de riem knappen en loopt de hele motor kapot. Vervanging kost duizenden euro’s. 

Kan ik controleren of de juiste motorolie in mijn Ford zit?

Dat is lastig, maar niet onmogelijk. Als de distributieriem al aan het oplossen is, zullen er rubberdeeltjes in de motorolie zitten. Bij het verversen van de motorolie zou de monteur dit kunnen zien. Mocht dit het geval zijn, dan is het belangrijk om de distributieriem zo snel mogelijk te laten vervangen. Doe je dit niet, dan loopt de auto mogelijk ernstige motorschade op met duizenden euro’s aan kosten als gevolg. 

Waarom is het vervangen van deze distributieriem relatief duur?

Bij de meeste auto’s zit de distributieriem aan de buitenkant van het motorblok. Maar bij de 1.0 EcoBoost van Ford zit deze aan de binnenkant. Bij vervanging moet het motorblok dus deels gedemonteerd worden. Dat kost extra tijd, waardoor de rekening voor jou hoger uitvalt. 800 euro is geen gekke prijs hiervoor. 

Mijn auto

Zelf rijd ik ook in een Ford met de 1.0 EcoBoost-motor. Een Focus Wagon uit 2015 om precies te zijn. Hoe de Focus bevalt lees je in mijn uitgebreide review. Daarnaast houd ik een overzicht bij van alle kosten en problemen.

ford focus wagon titanium
Written by
Robert van Heerde