Mitsubishi-modellen in Nederland: nu en in de toekomst

Mitsubishi-modellen in Nederland: nu en in de toekomst

mitsubishi-modellen in nederland

Twee weken geleden trok Mitsubishi het doek van de nieuwe Outlander PHEV. Tenminste, voor ons Europeanen is het een nieuwe model, maar in landen als Japan en de VS rijdt deze vierde generatie van de SUV al sinds 2021 rond. Waarom dan nu pas in Europa? Hieronder geef ik antwoord op deze vraag, en vertel ik je welke modellen er nu (en in de toekomst) in de Nederlandse showroom staan.

Mitsubishi-modellen anno 2024

Op dit moment zijn de volgende modellen beschikbaar in Nederland:

  • Space Star (alleen nog uit voorraad leverbaar)
  • Colt
  • ASX
  • Eclipse Cross PHEV
  • Outlander PHEV (vanaf begin 2025 in de showroom)

Mitsubishi zou vertrekken uit Europa

Nog even terug naar die Outlander PHEV (zie prijzen en specificaties) die nu eindelijk naar Europa komt. Waarom heeft Mitsubishi daar zo lang mee gewacht? Daarvoor moeten we even terug in de tijd.

de splinternieuwe mitsubishi outlander phev 2025
De nieuwe Mitsubishi Outlander PHEV komt volgend jaar naar de showroom.

In 2016 nam Nissan een belang van 34% in Mitsubishi, waarmee het merk lid werd van de Renault-Nissan-alliantie. Een samenwerkingsverband tussen de verschillende merken. Helaas ging het niet goed genoeg met de alliantie. Er moest flink bezuinigd worden. Bijvoorbeeld door te focussen op winstgevende markten. Europa viel daar niet tussen.

Dat was terug te zien in het modellenaanbod van Mitsubishi. Alleen de kleine Space Star en de Eclipse Cross PHEV werden hier nog verkocht. 

Hulp van Renault

Maar begin 2021 kwam daar ineens het nieuws dat Mitsubishi met twee nieuwe modellen voor de Europese markt zou komen. De Colt en de ASX kregen een opvolger, met hulp van alliantiepartner Renault. Wat bleek: Mitsubishi nam de Clio en Captur, en plakte er een Mitsubishi-logo op. Een soort tussenoplossing, zodat de Mitsubishi-dealers in ieder geval een relevant modellenaanbod in de showroom hadden.

Garantie als verkoopargument

Het bleek te werken, want dit jaar (t/m september) verkocht Mitsubishi al 1357 gerebadgete Renault’s. Dat is toch 40% van de in totaal 3408 verkochte auto’s. Maar waarom zou je een Mitsubishi ASX kopen en niet gewoon een Renault Captur? Daar is een hele goede reden voor. Renault biedt 3 jaar fabrieksgarantie, en Mitsubishi zelfs 8 jaar. En dat voor dezelfde auto. Kleine kanttekening: je Mitsubishi moet dan wel bij de merkdealer onderhouden worden. Doe je dat niet, dan heb je 5 jaar garantie.

Nieuwe modellen vanaf 2025

Zoals ik al zei was dit een tussenoplossing voor Mitsubishi. Met de komst van de nieuwe Outlander PHEV hebben ze weer een echt Japans product in de aanbieding. In februari of maart volgend jaar moet de plug-in hybride SUV in de showroom staan. Maar goed ook, want de Space Star is alleen nog uit voorraad leverbaar en verdwijnt daarna van de markt. Dat brengt het totaal aantal modellen weer op vier. Maar niet voor lang, want volgend jaar volgt er een volledig elektrische SUV. 

Helaas wordt het geen eigen product van Mitsubishi, maar maken ze opnieuw gebruik van alliantiepartner Renault. Mitsubishi heeft al een vage afbeelding vrijgegeven. Als je de belichting en het contrast aanpast, zie je duidelijk dat het hier gaat om een Renault Scenic. Vooral de vorm van de raampartij is overduidelijk.

Daarmee zijn de specificaties hoogstwaarschijnlijk ook bekend. De Scenic is leverbaar met twee verschillende elektromotoren. Een met 170 pk, en een met 220 pk, met een maximale actieradius van 620 km.

Gelukkig wordt het niet simpelweg een Renault met Mitsubishi-logo. Het lijkt erop dat de designers dit keer wél betrokken werden bij de ontwikkeling. De voor- en achterlichtunits zien er duidelijk anders uit dan bij de Scenic. Mitsubishi lijkt hetzelfde te doen als Ford met de Explorer, die onderhuids gelijk is aan de Volkswagen ID.4.

En verder?

Persoonlijk ben ik erg benieuwd welke nieuwe modellen we de komende jaren nog meer van Mitsubishi mogen verwachten. Zijn er nog meer bestaande modellen die uiteindelijk naar Europa komen? Zo bieden ze in Amerika ook de Outlander Sport aan (RVR genoemd in Canada en Japan). Een crossover van het formaat, jawel, Mitsubishi ASX/Renault Captur.

Waarom ze die niet gewoon naar Europa halen? Nou, waarschijnlijk om de hoeveelheid bpm die je zou moeten betalen. Volgens de Amerikaanse site van Mitsubishi verbruikt de Outlander Sport 9 liter per 100 km (1 op 11). En dat noemen ze dan ook nog “Stellar fuel consumption” .

de mitsubishi outlander sport
De Mitsubishi Outlander Sport die in Europa niet verkocht wordt.

En wat te denken van een pick-up? Met de invoering van bpm op bedrijfswagens, wordt een Dodge Ram bijvoorbeeld, zo’n 15.000 – 30.000 euro duurder. Mitsubishi heeft onder andere in Australië en Japan een prima antwoord op deze Amerikaanse pick-up: de Triton. Een pick-up met een maximaal trekgewicht van 3.500 kg. Voor zover ik kan bedenken is Ford (met de Ranger) het enige andere merk dat hier officiëel een pick-up levert.

Wat Mitsubishi ook gaat doen, laat ze eerst maar eens de Outlander PHEV aan de man gaan brengen. Op basis van de eerste informatie hebben ze een winnaar in huis. Begin volgend jaar hoop ik dat in de praktijk te gaan ervaren middels een review.

de achterkant van de nieuwe mitsubishi outlander phev
Written by
Robert van Heerde