Sinds maart 2016 rij ik in een Renault Twingo 1.5 dCi Dynamique. Hieronder hou ik een overzicht bij van alle kosten en problemen aan deze kleine diesel.
Franse auto’s zijn berucht om de elektronische storingen die de auto’s geven. Vooral de oude modellen waren hier gevoelig voor. De vraag is nu hoe een Renault Twingo uit 2012 het er vanaf brengt.
Laatste update: 30 mei 2022
Ik kocht de auto met een tellerstand van 121.800 km. De meest recente kosten staan bovenaan.
243.800 km – Ingeruild
De Twingo is ingeruild. Na 6 jaar en 122.000 km was het tijd voor een auto met meer ruimte en comfort. Ook van deze nieuwe auto hou ik een overzicht bij: ”Kosten & problemen Ford Focus 1.0 EcoBoost”.
242.605 km – APK en nieuwe band
Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK. Gelukkig kwamen er geen gebreken naar boven. Ik heb meteen de linker achterband laten vervangen, omdat de rechter achterband laatst lek raakte. Het schijnt niet goed te zijn om met twee verschillende banden op één as te rijden. Zeker niet als de ene band ook nog eens een stuk minder profiel heeft. Uitgevoerde werkzaamheden:
- APK-keuring
- Band vervangen
Totale kosten: € 121,47
241.882 km – Lekke band
”Wat hoor ik toch?!” dacht ik toen ik op de A1 richting Amsterdam reed. Het kwam van rechtsachter. Een vreemde zoem. Alsof je constant over zo’n witte lijn op de weg rijdt. Al snel had ik het idee dat het om een lekke band ging. Dat bleek te kloppen.
Helaas beschikt deze generatie Twingo niet over een reservewiel. Gelukkig hebben we pechhulp afgesloten bij onze autoverzekering. 20 minuten na het bellen was de bergwagen er al. Ik werd naar de dichtstbijzijnde vestiging van Euromaster gebracht.
Na een kopje koffie in de wachtruimte was de band vervangen en kon ik weer verder rijden. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Band rechtsachter vervangen.
Totale kosten: € 95,25
237.652 km – Grote beurt en cruisecontrol
Tijdens het rijden merkte ik op dat de cruisecontrol niet meer werkte. Gek. Daarnaast wilde ik een grote beurt uit laten voeren.
Qua kilometers was het nog niet nodig, maar de vorige beurt was alweer een hele tijd geleden. Dit komt door het beperkte aantal kilometers wat we tegenwoordig met de Twingo rijden.
Na een korte check werd duidelijk waarom de cruisecontrol niet meer werkte. Het had te maken met een sensor die registreert of de koppeling wordt ingetrapt. Wanneer je de rem of koppeling intrapt, schakelt automatisch de cruisecontrol uit.
Door de kapotte sensor ‘dacht’ de auto dat het koppelingspedaal constant ingetrapt werd. Na vervanging deed de cruisecontrol het weer. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Grote onderhoudsbeurt (240.000 km beurt)
- Sensor vervangen
Totale kosten: € 402,05
232.262 km – Claxon
Zo, de stuurkolomschakelaar is vervangen en de claxon doet het eindelijk weer. Kan ik weer lekker toeteren. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Stuurkolomschakelaar vervangen
Totale kosten: € 106,32 (na aftrek van eerder gemaakte kosten)
231.822 km – APK en claxon
Het was weer tijd voor de jaarlijkse APK. Ik was erg benieuwd of er nog wat uit zou komen. Zelf had ik het idee dat de schokdempers misschien wel aan de beurt zouden zijn. De auto lijkt iets meer te stuiteren op drempels.
Daarnaast deed de claxon het weer niet. De claxon werkt de ene keer wel, en de andere keer niet. Ze hebben al twee keer de stekker schoongemaakt, maar dat bleek niet genoeg. Uiteindelijk waren dit de werkzaamheden:
- APK
- Dimlicht rechts voor vervangen
- Kentekenverlichting vervangen
- Claxon vervangen
Totale kosten: € 151,79
Helaas bleek op de terugweg dat de claxon het nog steeds niet goed deed. De ene keer wel en de andere keer niet. Hoe kan dat nou? Ik snapte er niets van. En toen kwam ik erachter. Wanneer ik de verlichting uitschakel, doet de claxon het. Doe ik de verlichting weer aan, dan houdt de claxon ermee op.
Het probleem zit dus in de stuurkolomschakelaar achter het stuur. Daar zit bij de Twingo ook de claxon op. Binnenkort gaat de Twingo weer terug naar de garage voor de nieuwe.
225.357 km – Condensor vervangen
Balen. De condensor was weer lek. Het is dan ook een vrij kwetsbaar onderdeel. Hij zit aan de voorkant van de auto, en vrij laag. Daardoor vangt de condensor al snel opspattende steentjes op. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Condensor vervangen
- Airco vullen
Totale kosten: € 622,27
224.644 km – APK en claxon
De laatste tijd deed de claxon het niet altijd. En dan pas merk je hoe handig zo’n ding is. Het was ook weer tijd voor de APK, waar verder geen bijzonderheden uitkwamen. Uitgevoerde werkzaamheden:
- APK
- Stekkerverbinding claxon hersteld
Totale kosten: € 73,70
219.729 km – Airco bijgevuld
Ik merkte dat de airco een vreemd geluid maakte bij het inschakelen. Een soort metaalachtig geschraap. Er bleek inderdaad te weinig koudemiddel aanwezig te zijn. Zou de condensor alweer lek zijn? De tijd zal het leren. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Airco bijvullen
Totale kosten: € 99,00
216.500 km – Kleine beurt
Het was weer tijd voor een kleine beurt. Gelukkig kwamen er geen andere problemen naar boven. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Kleine onderhoudsbeurt
Totale kosten: € 178,40
207.206 KM – APK en een hele rij werkzaamheden
Tijdens deze APK-keuring kwamen er aardig wat punten naar voren. Ook punten die niet onder de APK-eisen vallen. Zo merkte ik dat de Twingo wat moeizaam startte in de koude maanden. De motor liep de eerste vijf tellen ook erg ongelijk. Dat bleken de gloeispiralen te zijn. Uitgevoerde werkzaamheden:
- APK
- Remblokken & remschijven voor
- Remmen achter gangbaar maken
- Nieuwe voorbanden
- Gloeibougies
- Nieuwe accu
- Kentekenverlichting
- Knipperlichten achter
Totale kosten: € 876,89*
*Uiteindelijk waren dit niet de definitieve kosten. Ik heb er in dit geval voor gekozen om de werkzaamheden door een kennis uit te laten voeren. Dat scheelde zo’n 250 euro.
188.018 km – Condensor vervangen
De airco kreeg het niet meer koel in de auto. Daarnaast kwam er een vreemd geluid uit het systeem. Een soort geschraap. De condensor bleek zo lek als een mandje en moest vervangen worden. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Condensor vervangen
- Airco vullen
Totale kosten: € 593,93
184.629 km – Grote beurt en APK
De grote beurt en APK werden uitgevoerd. Gelukkig kwamen er geen werkzaamheden bij. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Grote onderhoudsbeurt
- APK
Totale kosten: € 286,08
169.681 km – Airco bijvullen
Er kwam een gek geluid uit de airco. Na een controle bleek er niet genoeg koudemiddel aanwezig te zijn. Na het bijvullen was dit verholpen. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Airco bijvullen
Totale kosten: € 65,00
152.799 km – APK, kleine beurt en distributieriem
Als we dan toch bezig zijn, dan maar meteen goed. De auto was toe aan een kleine beurt en de APK verliep ook bijna. De distributieriem moet bij 150.000 km of na 6 jaar vervangen worden. Maar net wat het eerste aan de beurt is. Die heb ik ook maar meteen mee laten nemen.
- APK
- Kleine onderhoudsbeurt
- Distributieriem
- Multiriem
Totale kosten: € 903,02
136.000 km – Radio kapot
De kapotte radio was de eerste kostenpost aan mijn nieuwe auto. Waarom de radio kapot ging snap ik nog steeds niet. Ik probeerde mijn telefoon via bluetooth te verbinden, en toen hield hij ermee op. De dealer kon ook niet achterhalen wat het probleem was.
Een nieuwe radio zou 140 euro kosten. Op zich niet zo bijzonder. Maar mijn Twingo beschikt ook over stuurwielbediening. Eigenlijk is die benaming niet helemaal juist, want de knoppen zitten niet op het stuur, maar erachter. Aan een soort derde hendeltje.
Die moet gekoppeld worden aan de radio. Samen met de kosten voor de radio zou dat uitkomen op…… schrikt niet…. 700 euro. Ja echt. Dus 140 voor de radio, en 560 voor de koppeling met de stuurwielbediening. Nou, daar heb ik maar even van afgezien.
Uiteindelijk heb ik ervoor gekozen om zelf een radio aan te schaffen. Dat had ik nooit moeten doen. En wel om de volgende redenen.
De standaard radio beschikt namelijk niet over een schermpje. Die zit hoger op het dashboard, naast de snelheidsmeter. Door het ontbreken van de originele radio heeft het scherm geen nut meer. Daar staat nu constant heel groot “Renault”. Een ander nadeel is dat de tijd niet meer te wijzigen is, omdat dat via de radio ging.
- Zelf de radio vervangen
Totale kosten € 150,00
123.271 km – Uitlijnen
Het stuur stond scheef. Daarom hem ik ‘m even uit laten lijnen. Konden ze meteen het missende kapje boven de motorkap plaatsen.
Daarnaast zat de linker ruitenwisserarm tegen de motorkap aan. Dit blijkt een veel voorkomend probleem te zijn bij de Twingo. Daarom werd dit kosteloos verholpen. Uitgevoerde werkzaamheden:
- Uitlijnen
- Missend afdekkapje plaatsen
Totale kosten: € 111,90
121.800 km – Aanschaf
Dit was de tellerstand van de Twingo diesel toen ik ‘m in maart 2016 aanschafte. Waarom we voor deze auto kozen lees je in het artikel “Waarom de Renault Twingo diesel mijn eerste auto werd + tips”.