Kosten & problemen Ford Focus 1.0 EcoBoost 2015

Kosten & problemen Ford Focus 1.0 EcoBoost 2015

ford focus 1.0 ecoboost

Sinds mei 2022 rij ik in een Ford Focus Wagon Titanium 1.0 EcoBoost, en dat bevalt goed. Hieronder hou ik een overzicht bij van alle kosten en problemen aan deze auto.

Bekijk ook: mijn uitgebreide review van de Ford Focus Wagon 2015.

Laatste update: 22 juli 2024

Ik kocht de auto met een tellerstand van 64.373 km. De meest recente kosten staan bovenaan. 

86.148 km – Onderhoud & bougies

Het was weer tijd voor een onderhoudsbeurt. Een kleine dit keer (ook wel basisbeurt genoemd). Daarnaast heb ik de bougies laten vervangen. Dit hoeft eigenlijk pas bij 90.000 km, maar heb ik nu vast laten doen. Bij de volgende onderhoudsbeurt zitten we namelijk ruim over die 90.000 km heen. Daarnaast hebben we de Focus een tijdje voor veel korte ritten gebruikt (in verband met onze jonge dochter). Daarom leek het mij een goed idee om dat nu vast te doen.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • Kleine onderhoudsbeurt (basisbeurt)
  • Bougies vervangen

Totale kosten: € 440,55

80.870 km – APK

De Focus moest APK gekeurd worden. Voor mij de eerste keer sinds de aanschaf. Gelukkig waren er geen problemen en kunnen we weer een jaar vooruit.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • APK-keuring

Totale kosten: € 39,49

78.800 km – Nieuwe accu

“Takketakketak”. Dat was het enige wat ik hoorde bij het indrukken van de startknop ’s morgens. Nadat de pechhulp de Focus weer aan de praat kreeg, ben ik direct naar de garage gereden. Een check door de monteur liet zien dat de accu aan zijn eind was. Helemaal niet gek na zo’n 8 jaar. De accu had niet meer genoeg kracht om de motor te starten. Gelukkig kon de accu dezelfde dag nog vervangen worden.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • Accu vervangen

Totale kosten: € 250

74.000 km – Grote beurt en nieuwe banden

We kochten de Focus in mei 2022. Hij werd toen afgeleverd met onder andere een kleine onderhoudsbeurt. Nu, een jaar later, was het weer tijd voor de volgende beurt. Dit keer een grote.

De Focus stond tot nu toe nog op winterbanden. Dat waren de enige banden die erbij zaten. Hoog tijd om daar wat aan te doen. We hebben gekozen voor de Bridgestone Weather Control A005. Een all-seasonband.

Volgens de ANWB scoort deze band erg goed op droog en nat wegdek. Alleen op sneeuw scoort de band onvoldoende. Maar gezien de hoeveelheid sneeuw in Nederland, durfden we dat wel aan. Als het echt slecht winterweer is, doe ik m’n zakelijke afspraken wel digitaal.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • Grote onderhoudsbeurt (inslusief de juiste motorolie)
  • Vier nieuwe banden, inclusief monteren en balanceren

Totale kosten: € 1.036

68.400 km – Lekkage en een gekke lucht

Ik stapte op een ochtend in de auto, en ontdekte een lelijke vlek op de bestuurdersstoel. In eerste instantie dacht ik dat ik zelf met een flesje water had geknoeid. Dankzij HG kreeg ik de vlek er bijna helemaal uit.

Maar een paar regenbuien later zat er weer een flinke vlek op dezelfde plek. Ai… dat lijkt op een lekkage. De auto moest dus terug naar het autobedrijf waar we de auto hadden gekocht. Konden ze meteen even naar de airco kijken, want die stonk als de auto net aan was. En dat terwijl de airco voor aflevering nog een beurt had gehad.

Eenmaal bij de garage werd al snel duidelijk waar de lekkage vandaan kwam. De voorruit is in het verleden een keer vervangen, maar niet goed gekit.

Uitgevoerde werkzaamheden:

  • Voorruit vervangen en nieuwe kit aangebracht
  • Airco gereinigd

Totale kosten: de problemen werden kosteloos opgelost in verband met wettelijke garantie.

64.373 km – Aanschaf

Dit was de tellerstand van de Ford Focus toen ik ‘m in mei 2022 aanschafte. Waarom mijn vrouw en ik voor deze auto kozen lees je in het artikel “Doei Twingo, hallo Focus!”.

Written by
Robert van Heerde