Review Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2017-2020

Review Toyota C-HR 1.8 Hybrid 2017-2020

Achterkant van de Toyota CH-R

Een vakantie op Mallorca is niet compleet zonder huurauto. Want dit eiland heeft zoveel meer te bieden dan zon, zee en strand. Daarom huurden we op drie verschillende dagen een huurauto. De eerste twee keer kregen we een Toyota C-HR mee. Na twee dagen het eiland over te zijn gereden, is het tijd om conclusies te trekken. Dit is mijn ervaring met de Toyota C-HR 1.8 Hybrid.

Specificaties Toyota C-HR zoals getest

LocatieMallorca
MerkToyota
ModelC-HR 1.8
Vanafprijs€ 29.960
AandrijflijnHybride
Aangedreven wielenVoorwielen
Vermogen90 kW/122 pk
Koppel230 Nm
Trekgewicht geremd725 kg
Acceleratie 0-100 km/h11 sec
Topsnelheid170 km/h

Rondje om de auto

Altijd leuk wanneer je een huurauto ophaalt. Want je weet meestal niet zeker wat voor auto je meekrijgt. We liepen naar parkeervak 409 en daar stond een donkergrijze Toyota C-HR op ons te wachten. Misschien een wat saaie kleur, maar ook wel een nette kleur. Geschikt voor elke gelegenheid. De tweede keer hadden we trouwens een rode.

Voorkant van de Toyota CH-R

Allereerst het uiterlijk. Ik ben er zelf geen grote fan van. Ik vind ‘m er een beetje onverfijnd uitzien. Dat komt vooral door de grove lijnen en de enorme koplampunits. Hij komt daardoor wat gedateerd over in vergelijking met de huurauto’s eromheen. 

En dat is ook niet zo gek eigenlijk, want de C-HR stamt alweer uit 2016. De nieuwe C-HR lijkt dan ook niet ver weg

Prima interieur

Tijd om in te stappen. Het interieur ziet er gewoon prima uit. Niet bijzonder, maar gewoon oké. Precies zoals ik van Toyota gewend ben. Ze bouwen gewoon goede, beschaafde en bescheiden (op een paar modellen na) auto’s. 

Erg prettig: de middentunnel van de C-HR zit lekker hoog. Daardoor zit de transmissiehendel ook lekker hoog, waardoor je er gemakkelijk bij kan vanaf je hoge zit. Dat kan ook anders. In de Ford Puma waarmee we later reden, zit die hendel gevoelsmatig net te laag. 

Port de Sóller mallorca
Port de Sóller, Mallorca

Eerste kilometers met de C-HR 1.8

Ik had al snel de juiste zitpositie te pakken, dus we konden vertrekken. Wat direct opvalt is hoe goed de C-HR rijdt. Hij is comfortabel en de aandrijflijn doet soepel zijn werk. Het is een hybride, dus wegrijden doe je volledig elektrisch, waarna de brandstofmotor bijspringt. 

Dat gaat zonder problemen. Het motorgeluid blijft ook goed op de achtergrond, mits je rustig aan doet met het gaspedaal. Wanneer je voor het eerst het gas wat verder intrapt, denk je misschien dat er iets niet klopt. 

CVT is even wennen

De C-HR beschikt namelijk niet over een gewone automaat, maar over een CVT. Zie het als een versnellingsbak zonder aparte versnellingen. Je schakelt dus niet op of omlaag naar een andere versnelling. 

Wanneer je het gas goed intrapt, blijft de auto op een constant (hoog) toerental. Naarmate de snelheid toeneemt, neemt het toerental iets af. De auto kiest dus zelf het meest geschikte toerental afhankelijke van hoe diep je het gaspedaal intrapt.

Als je dat voor het eerst meemaakt is dat even wennen, maar zeker geen kritiekpunt.

Achterkant van een rode Toyota CH-R

Tijdens het navigeren in de kleine dorpjes, blijkt het zicht rondom niet zo best te zijn in de C-HR. Vooral schuin naar achter wordt je zicht beperkt. Dat komt door de opvallend dikke c-stijl en de platte achterruit. 

Ik hoor je wel, maar ik zie je niet

Toen we vervolgens gingen parkeren, hoorde ik dat de auto over parkeersensoren beschikt. Mooi, alleen wordt er op het scherm niets weergegeven. Je hoort dus wel dat je bijna ergens tegenaan zit, maar je ziet niet wáár dat is. 

Meestal zie je op het scherm balkjes die verkleuren van groen, naar oranje, naar rood. Je ziet ook aan welke kant het mis dreigt te gaan. Voor, achter, of opzij. De C-HR laat je alleen horen dát je bijna ergens tegenaan zit. 

Conclusie review Toyota C-HR 1.8 Hybrid

De C-HR is duidelijk een hele comfortabele auto die rustig zijn werk doet zonder je lastig te vallen. De paar nadelen mogen de pret niet drukken. Een perfecte auto dus om een eiland zoals Mallorca mee te verkennen. 

Is er dan helemaal geen reden om geen C-HR te kopen? Ja die is er wel. Als je een auto zoekt die je uitnodigt om die ene bocht net iets sneller te nemen, dan is de C-HR geen auto voor jou (net als de Toyota Camry). Hij zal je niet uitdagen om het gaspedaal wat dieper in te trappen.

Ben je meer een rustige rijder, dan is de Toyota C-HR 1.8 Hybrid zeker het overwegen waard.

Voor- en nadelen

VoordelenNadelen
+ Erg comfortabel en soepel– Kraakjes in dashboard
+ Hoge middentunnel– Parkeersensoren niet visueel
+ Positie klimaatbediening– Zicht rondom
Written by
Robert van Heerde