Honda heeft de prijs van de nieuwe Honda Prelude bekendgemaakt, en zoals verwacht is die niet mals. € 56.764 is het bedrag dat je minimaal moet neerleggen voor de nieuwe Japanse coupé. Staan daar dan verpletterende specificaties tegenover? Helaas niet.
Wat dat betreft laat de Prelude precies zien in welke spagaat autofabrikanten op zit moment zitten. In dit artikel duik ik verder in de specificaties, opties en accessoires.
Nieuwe Prelude voor iedereen goed nieuws
Laten we het artikel even positief beginnen. Of je ‘m nu mooi vindt of niet, je hebt sowieso een reden om blij te zijn met de komst van de nieuwe Prelude. Het is namelijk een echte coupé. Regelmatig plakken autofabrikanten historische namen op een model dat niets met het oorspronkelijke model te maken heeft. Denk aan de Puma en Capri van Ford, of de Eclipse Cross van Mitsubishi. Wat dat betreft verdient Honda wel wat lof.
Tijdens Wheels Mariënwaerdt 2025 kon ik de nieuwe Prelude al even van dichtbij bekijken.
Prijzen, uitvoeringen en accessoires Prelude
Honda rept met geen woord over de verschillende uitvoeringen van de Prelude. Het lijkt er daarom op dat je voor die € 56.764 wel een hele complete Prelude krijgt. Wel zijn er een paar opties en accessoires.
Standaarduitrusting
- Keyless entry & start
- Privacy glass
- Led-koplampen met Adaptive Driving Beam
- 10,2″ digitaal instrumentenpaneel
- Lederen bekleding voor (stof achter)
- Dual zone climate control
- Bose audiosysteem
- Draadloze telefoonlader
- Apple CarPlay & Android Auto
- Adaptive Cruise Control
- Adaptieve dempers uit de Civic Type R
- Brembo remmen
- S+ Shift technologie
Er zijn ook een aantal opties die niet op de Prelude zitten, terwijl je die wel zou verwachten in deze prijsklasse. Zaken als stuurverwarming, head-up display en een 360-graden camera zijn niet van de partij.
Leverbare kleuren
Mooi kleurtje hé dat smurfblauw op de foto’s in dit artikel? Honda noemt het Racing Blue Pearl. Ik was even bang dat die kleur niet leverbaar zou worden, aangezien dat in thuisland Japan ook niet het geval is. Maar op de website van Honda Nederland staat ‘ie er toch echt tussen met een meerprijs van € 950. Naast Racing Blue Pearl, is de Prelude ook leverbaar in de kleuren Crystal Black Pearl (geen meerprijs), Meteoroid Grey Pearl (€ 950) en Moonlit White Pearl (€ 950).




Bekleding
Ook voor wat betreft de bekleding heb je keuzes. Zonder meerprijs wordt het interieur bekleed met zwart leer met blauwe en grijze stiksels. Voor € 250 extra krijg je wit met blauw leer, gecombineerd met blauwe en grijze stiksels.
Maar let op: de blauw/witte bekleding is alleen te combineren met de lakkleuren Racing Blue Pearl en Moonlit White Pearl.


Achterspoiler, velgen en meer
Voor wie de standaard Prelude nog niet spannend genoeg vindt, heeft Honda het Black Pack in de aanbieding. Daarmee wordt de coupé voorzien van zwarte emblemen, een achterspoiler en extra spoilerlipjes onderaan de voorbumper. Om het plaatje af te maken zijn er nog speciale 19 inch velgen beschikbaar. Wil je alleen de zwarte emblemen? Dat kan ook.
Naast uiterlijke zaken, zijn er ook nog (semi) praktische accessoires zoals interieurverlichting, een robuuste mattenset, bagagenet en een autohoes. Prijzen zijn nog niet bekend.
In onderstaande video zie je de Prelude uitgerust met het Black Pack en de 19″ lichtmetalen PR1901 velgen.
Prestaties vallen een beetje tegen
In 2023 zei Toshihiro Mibe, President en CEO van Honda, het volgende:
“In order to offer the “joy of driving” only Honda can realize, we are diligently progressing with development, so please keep your expectations high for this model.”
Da’s niet mis. En als je vervolgens hoort dat de Prelude een onderstel krijgt dat overeenkomsten vertoont met die van de Civic Type R inclusief Brembo-remmen, dan worden de verwachtingen alleen maar hoger. Zou het vermogen dan ook richting de waarden van een Civic Type R gaan? Nee, helaas. Met 184 pk ligt het vermogen van de Prelude toch een stuk lager dan de 329 pk van die hot hatch.
Precies hetzelfde aantal pk’s als een reguliere Civic (review). Niet zo gek ook, want zowel het onderstel als de aandrijflijn worden met deze auto gedeeld. Toch zijn de afmetingen van de Prelude niet gelijk aan die van de Civic. De Prelude heeft een kortere wielbasis, en een grotere spoorbreedte. De juiste ingrediënten voor sportief rijgedrag.

Doen alsof met S+ Shift
Een hybride aandrijflijn met traploze transmissie is nou niet echt bevorderlijk voor het rijplezier. Maar daar heeft Honda iets op bedacht: S+ Shift. Deze techniek simuleert een DCT-bak (dubbele koppeling). Daardoor kun je niet alleen opschakelen, maar ook terugschakelen, en hoor en voel je daar iets van.
De huidige hybride Civic kent op dit moment iets wat er een beetje op lijkt. In de sportstand worden ook schakelmomenten gesimuleerd. Maar de S+ Shift-technologie brengt deze simulatie naar een hoger niveau. De Prelude is het eerste model dat hiermee uitgerust wordt. Later komt het ook naar andere hybride modellen.

Specificaties op een rij
Hieronder vind je alle belangrijke specificaties, zoals prestaties, afmetingen, de bagageruimte, gewichten en meer.
Aandrijflijn Prelude
Bij de e:HEV aandrijflijn van Honda worden de wielen over het algemeen aangedreven door een elektromotor. De brandstofmotor wekt in dat geval stroom op voor de elektromotor. Rij je een constante hoge snelheid, zoals op de snelweg, dan koppelt de elektromotor zich los van de wielen en worden de wielen aangedreven door de brandstofmotor.
| Type aandrijflijn | e:HEV hybride |
| Aangedreven wielen | Voorwielen |
| Benzinemotor | 2.0-liter viercilinder |
| Vermogen benzinemotor | 105 kW / 143 pk |
| Koppel benzinemotor | 186 Nm |
| Vermogen elektromotor | 135 kW / 184 pk |
| Koppel elektromotor | 315 Nm |
| Gecombineerd vermogen | 135 kW / 184 pk |
| Gecombineerd koppel | 315 Nm |
| Acceleratie 0-100 km/h | 8,3 sec. |

Afmetingen Prelude vs Civic
Aan de afmetingen kun je wel zien dat de Prelude een stuk sportiever ingestoken is dan de Civic. Ondanks dat ze het onderstel met elkaar delen. De Prelude is korter, breder en lager dan de Civic.
| Prelude | Civic | |
| Lengte | 4.525 mm | 4.551 mm |
| Breedte | 1.880 mm | 1.802 mm |
| Breedte inclusief buitenspiegels | 2.076 mm | 2.082 mm |
| Hoogte | 1.349 mm | 1.408 mm |
| Wielbasis | 2.604 mm | 2.764 mm |
| Spoorbreedte voor/achter | 1.626/1.625 mm | 1.537/1.576 mm |
| Bodemvrijheid | 136 mm | 128 mm |
| Draaicirkel | 11.6 m | 11.6 m |
Bagageruimte Prelude
Is de bagageruimte van belang bij een auto als de Prelude? Ik denk van wel. Het is typisch zo’n auto waarmee je naar de golfbaan gaat, of een weekendje weg. Met 264 liter aan bagageruimte moet je een heel eind komen. Wat helpt is de achterklep die scharniert boven de ruit, waardoor de bagageruimte ook goed bereikbaar is. En als dat niet genoeg is kun je natuurlijk nog genoeg kwijt op de achterbank. Want de kans is klein dat daar iemand gaat zitten.
| Met achterbank in positie | 264 liter |
| Opbergvak onder laadvloer | 5 liter |
| Met de bank plat, tot onderkant raam | 663 liter |
| Met de bank plat, tot dak | 760 liter |

Gewichten Prelude
De 2026 Prelude heeft een rijklaar gewicht van 1.480 kg. Daarmee is de coupé minimaal 62 kg lichter dan de Civic. Die hatchback heeft een rijklaar gewicht van 1.542-1.599 kg (afhankelijk van gekozen uitvoering).
| Ledig gewicht | 1.380 kg |
| Rijklaar gewicht | 1.480 kg |
| Laadvermogen | 370 kg |
| Max. toegestaan gewicht | 1.850 kg |
Eerste helft 2026 naar Nederland
De zesde generatie Honda Prelude komt in de eerste helft van 2026 naar de Nederlandse dealers. Gezien de prijs verwacht ik dat het een zeldzaamheid blijft. En dat is weer een voordeel voor wie er wél eentje aanschaft.









