Gratis stuurverwarming voor de Smart #1 en #3

Gratis stuurverwarming voor de Smart #1 en #3

gratis stuurverwarming voor de smart #1 en #3

In mijn recente review van de Smart #1 schreef ik al over de riante standaarduitrusting van deze auto. Die wordt nu nog een stuk rianter dankzij de nieuwste OTA-update (over-the-air). Want na het installeren van deze update beschikt jouw #1 of #3 ineens over stuurverwarming. Het mooiste nieuws? De update is helemaal gratis. 

Stuurverwarming ontbrak tot nu toe op de Smart #1. Zowel op de instapper als op de duurdere uitvoeringen. Nu blijkt dus dat de hardware allang aanwezig was. Alleen de software ontbrak nog. En dat is iets wat we steeds vaker gaan zien. (meer hierover onder de video).

Zo activeer je stuurverwarming

Steeds minder losse opties

Stel je online ook wel eens je droomauto samen in een configurator? Dan weet je dat sommige merken echt enorme lijsten aan opties aanbieden. Je begint met een aanschafprijs van 50.000 euro, en na het aanvinken van de juiste opties, zit je ineens op 75.000 euro. Oeps. 

Die opties leveren de fabrikanten niet alleen geld op, ze kosten ook een hoop geld. Want een auto kan op honderden verschillende manieren worden samengesteld. Niet echt efficiënt. Daarom beperken steeds meer merken het aantal losse opties.

de configurator van de smart #1

Smart is daar een goed voorbeeld van. Die bieden helemaal geen losse opties meer aan. Ze bieden verschillende uitvoeringen aan met allemaal hun eigen standaarduitrusting. Zit de gewenste opties niet in die ene uitvoering, dan is er maar één oplossing en dat is voor een duurdere uitvoering gaan. 

De enige keuzes die je nog moet maken, zijn de grootte van het accupakket en de exterieurkleur (en soms de kleur van het interieur). Het voordeel van deze ontwikkeling is dat de levertijd een stuk korter wordt. Omdat een bepaalde uitvoering altijd over dezelfde opties beschikt, kan een fabrikant (zoals Smart) de auto’s al produceren voordat deze daadwerkelijk besteld worden. 

Hardware vs. software

Dit is niet de enige manier waarop fabrikanten geld besparen. Dat doen ze bijvoorbeeld ook door bepaalde opties standaard in te bouwen, om deze vervolgens softwarematig te ‘blokkeren’ voor wie er niet voor wil betalen.

De stuurverwarming van de Smart is daar een mooi voorbeeld van. Alle tot nu toe geleverde Smart’s waren stiekem al uitgerust met stuurverwarming. Alleen was de benodigde software nog niet aanwezig. En dat gaan we steeds vaker zien. Het is namelijk veel voordeliger om alle auto’s hetzelfde te bouwen. 

abonnement stoelverwarming bmw

In dit geval is de update gratis, maar in de meeste gevallen moet je er natuurlijk gewoon voor betalen. Sommige merken bieden opties op abonnementsbasis aan. Audi is daar een goed voorbeeld van. Ook BMW speelt hierop in. Maar 18 euro per maand vragen voor stoelverwarming bleek niet zo goed uit te pakken.

Wat vind jij? Ben jij bereid om maandelijks te betalen voor opties? Laat het hieronder weten.

Written by
Robert van Heerde