Ford Puma facelift: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

Ford Puma facelift: dit zijn de belangrijkste wijzigingen

het interieur van de gefacelifte ford puma

Ford heeft de Puma een grondige facelift gegeven. Dat zie je niet zozeer vanbuiten, maar wel in het interieur. Later dit jaar trekt Ford het doek af van de volledig elektrische Puma: de Puma Gen-E. 

In het kort

  • Nieuw dashboard met twee 12 inch displays en een soundbar
  • Uitgerust met SYNC 4
  • Geschikt voor OTA-updates (over the air)
  • Vanaf juni in de showroom 
  • Vanafprijs € 32.995,-
  • Elektrische Puma Gen-E volgt later dit jaar

Compleet nieuw interieur

Zoals gezegd ging vooral het interieur op de schop. Meest in het oog springend zijn de twee displays. Een achter het stuur, en de ander centraal geplaatst op het dashboard. Ondanks de afwijkende verhoudingen, zijn de displays beide 12 inch groot. 

het dashboard van de ford puma facelift met geintegreerde soundbar

SYNC 4

Op het centrale display draait SYNC 4, waarmee je onder andere beschikt over 5G-connectiviteit en draadloze Apple Carplay en Android Auto. Voor software-updates hoef je niet langer naar de dealer. Deze gaan vanaf nu ‘over the air’. Met de komst van het grotere centrale display, verdwijnen er ook een aantal fysieke knoppen, waaronder die voor de klimaatbediening. 

Soundbar

Bovenop het dashboard monteert Ford nu een soundbar. Niet over de volledige breedte van het dashboard, zoals bij de Mach-E, maar tot en met de centrale ventilatieroosters. Hij lijkt als het waren op het dashboard te liggen. De Puma is ook na de facelift leverbaar met B&O-audiosysteem.

Veiligheidssystemen uit duurdere modellen

Vanaf nu is de Puma ook leverbaar met veiligheidssystemen die voorheen alleen op de duurdere modellen te vinden waren. Onder andere: 

  • 360-graden camera’s
  • Adaptieve cruise control met Stop & Go
  • Lane Centering (houdt de Puma netjes tussen de lijnen)
  • Predictive Speed Assist (past automatisch de snelheid aan in bochten, op rotondes en bij op- en afritten)
  • Intersection Assist (detecteert auto’s, fietsers en voetgang op kruisingen)
  • Reverse Brake Assist (voorkomt dat je tijdens het achteruitrijden tegen obstakels rijdt)

Elektrische Puma: welkome aanvulling

Er is nog maar weinig bekend over de elektrische Puma. Maar een ding is duidelijk: het is een welkome aanvulling op het modellengamma. Ford wil vanaf 2030 alleen nog volledig elektrische auto’s verkopen in Europa.

De Ford Mustang Mach-E schuin van voor
De Mustang Mach-E is momenteel de enige elektrische auto van Ford.

Op dit moment biedt Ford alleen de Mustang Mach-E aan als volledig elektrisch model. Die verkoopt goed, maar is met een vanafprijs van ruim 51.000 euro te duur om als volumemodel te fungeren. 

Die rol is eventueel weggelegd voor de splinternieuwe Explorer. Maar helaas, die is vertraagd. Hij zou vorig jaar al op de markt komen, maar dat is verschoven naar komende zomer. 

de nieuwe ford explorer met daktent
De nieuwe Ford Explorer tijdens de EV Experience.

Dit jaar gaat het aantal elektrische modellen van Ford dus van een naar drie. De Explorer krijgt een verwachte vanafprijs van onder de 45.000 euro. De Puma Gen-E zal daar ruim onder komen.

Lees ook mijn review van de Ford Puma 1.0 ST-Line X waarmee ik twee dagen op pad ging.

Written by
Robert van Heerde