In “De configurator” duik ik in de configurator van een auto die ik recent heb getest. In deze editie staat de Ford Focus centraal. Hieronder lees en zie je hoe ik mijn ideale Ford Focus heb samengesteld.
Uitvoering: ST-Line X
Het liefst zou ik een Focus samenstellen die niet bestaat. Ik wil namelijk het uiterlijk van de ST-Line (de Titanium vind ik niet zo mooi), maar dan zonder het sportonderstel. Ik heb liever een comfortabele, dan een sportieve auto voor mijn dagelijkse ritten.
Uiteindelijk kies ik dan toch voor een klein compromis op het gebied van comfort. Eigenlijk zou ik al dik tevreden zijn met de ST Line, maar die is niet uit te rusten met een panoramadak en een elektrische achterklep. Twee opties die ik juist wel wil. Daarom ga ik toch voor de ST-Line X. Voor die 1800 euro krijg je dan wel mooi een audiosysteem van B&O, keyless entry, een draadloze telefoonlader en nog een paar extra’s. Geen slechte deal.
Aandrijflijn: 155 pk en automaat
Tot nu toe rij ik altijd met een handbak. Een van de eisen voor een volgende auto, is een automaat. Daarom kies ik daar nu ook voor. In Nederland is de automaat alleen te combineren met de 155 pk sterke EcoBoost-motor. Nou, daar heb ik helemaal geen moeite mee zal ik je vertellen. Recent reed ik met deze 155 pk sterke Focus op vakantie, en dat beviel goed.
Carrosserie: Wagon
Als je twee weken op vakantie gaat met de auto, dan ontkom je haast niet aan een stationwagen. Al helemaal niet als je een kinderwagen, luiers en speelgoed mee moet nemen. Daarom kies ik ervoor om 1200 euro extra te betalen voor de Wagon.
Kleur: Chrome Blue
Als ik iets belangrijk vind aan een auto, dan is het wel de kleur. Zwart is misschien niet heel spannend, maar is altijd nog een soort van stijlvol. Maar liever ga ik voor een ‘echte’ kleur. Wit valt in ieder geval af, evenals zilvergrijs. Rood vind ik iets te. Dan blijven er voor de Focus nog twee kleuren over: Desert Island Blue en Chrome Blue. Die eerste vind ik niet heel mooi, maar die ander wel. Het wordt dus Chrome Blue. Met een meerprijs van 1300 euro ook meteen de duurste lakkleur. Magnetic Grey vind ik ‘m trouwens ook goed staan, maar die kleur is alleen nog leverbaar op de 280 pk sterke ST-X.
Interieur: Foundry/Eton
Over het standaard interieur ben ik meer dan tevreden. De stoffen bekleding heeft een patroon waardoor het geheel iets minder saai wordt, en de rode stiksels maken het af. Optioneel kun je kiezen voor Sensico-bekleding (duurzaam kunstleer) met AGR-gecertificeerde stoelen. Ziet er goed uit, maar die 1650 euro besteed ik liever aan de onderstaande opties.
Opties
Uit ervaring weet ik hoe prettig een verwarmde voorruit is. En stuurverwarming vind ik een van de beste uitvindingen ooit. Het optionele Winter Pack van 500 euro wordt dan ook als eerste aangevinkt. Verwarmde stoelen zijn ook inbegrepen.
Verder vind ik een panoramadak ook een erg fijne optie. Het zorgt voor zoveel extra lichtinval. Een welkome aanvulling in een volledig zwart interieur waar ik best 1200 euro voor over heb. Het dak is nog te openen ook. Heerlijk voor in de zomer.
Tot slot vink ik voor 500 euro de elektrische achterklep aan. Een luxe waar ik aan gewend ben geraakt door het regelmatig testen van splinternieuwe auto’s.
Prijs zoals samengesteld
- Vanafprijs Ford Focus ST-Line X: € 35.795,-
- Aandrijflijn 1.0 EcoBoost 155 pk automaat: € 2.750,-
- Carrosserie Wagon: € 1.200,-
- Exterieur Chrome Blue: € 1.300,-
- Interieur Foundry/Eaton: Inbegrepen
- Winter Pack: € 500,-
- Panoramadak: € 1.200,-
- Elektrische achterklep: € 500,-
- Totaal: € 43.412,-
De snelle rekenaar ziet dat de optelsom niet helemaal klopt. Het totaal komt namelijk uit op € 43.245,-. Daar komt aan het eind nog € 167,- aan extra bpm bij. Meer opties betekent namelijk een hoger gewicht, en dus een hogere CO2-uitstoot.
Wat vind jij van deze samenstelling? En hoe zou jij je Ford Focus configureren? Laat het hieronder weten.