Eindelijk is hij daar. Na 11 jaar trekt Ferrari het doek van de LaFerrari-opvolger. Dit is de Ferrari F80, het nieuwe topmodel uit de supercar-serie van het merk. Hieronder de belangrijkste details en natuurlijk vooral veel foto’s (en een video).
In het kort
- V6-hybride met 1200 pk
- 799 stuks
- Vanaf € 3,6 miljoen
- 0-200 km/h in 2,15 sec.
1200 pk en 9200 tpm
Nee, een V12 zit er helaas niet in. Maar dat mag geen verrassing zijn. Gelukkig maakt Ferrari een hoop goed met enkele indrukwekkende cijfers. De F80 beschikt over een hybride aandrijflijn die zijn techniek deelt met de Formule 1 en de 499P Le Mans racer van het merk.
Het resultaat mag er zijn: de 3.0 V6 levert zijn maximale vermogen van 900 pk bij 8750 toeren. De rode lijn begint pas bij maximaal 9200 toeren. Oké, geen V12 dus, maar dit moet toch ook geweldig klinken.

Die V6 hoeft het niet allemaal alleen te doen, maar wordt bijgestaan door drie elektromotoren. Daarmee komt het totale vermogen uit op 1200 pk. Hallo dan! De bekende acceleratie naar 100 km/h neemt daardoor maar 2,15 seconden in beslag. Misschien nog wel indrukwekkender is de acceleratie vanuit stilstand naar 200 km/h: 5,75 seconden. De topsnelheid ligt op 350 km/h.
Specificaties Ferrari F80
V6 | |
Type | V6 – 120° – dry sump |
Cilinderinhoud | 2992 cc |
Boring en slag | 88 mm × 82 mm |
Maximaal vermogen | 900 pk @ 8750 tpm |
Maximaal koppel | 850 Nm @ 5550 tpm |
Maximaal toerental | 9000 tpm (dynamic limiter @ 9200 tpm) |
Compressieverhouding | 9.5:1 |
Specifiek vermogen | 300 pk per liter |
Elektromotor achter (MGU-K) | |
Voltage | 650 – 860 V |
Maximaal koppel | 45 Nm |
Maximaal toerental | 30.000 tpm |
Gewicht | 8,8 kg |
Elektromotoren voor | |
Maximaal vermogen | 105 kW (142 pk) per motor |
Maximaal koppel | 121 Nm |
Maximaal toerental | 30.000 tpm |
Gewicht | 12,9 kg |
Gewichten en afmetingen | |
Maximale downforce | 1050 kg |
Lengte | 4840 mm |
Breedte | 2060 mm |
Hoogte | 1138 mm |
Wielbasis | 2665 mm |
Droog gewicht | 1525 kg |
Pk-gewichtsverhouding | 0,79 |
Gewichtsverdeling | 42,2% voor / 57,8% achter |
Inhoud benzinetank | 63,5 liter |
Bagageruimte | 35 liter |
Banden en velgen | |
Voor | 285/30 R20 |
Achter | 345/30 R21 |
Remschijven | |
Voor | 408 x 220 x 38 mm |
Achter | 390 x 263 x 32 mm |
Prestaties | |
Topsnelheid | 350 km/h |
0-100 km/h | 2,15 sec. |
0-200 km/h | 5,75 sec. |
100-0 km/h | 28 m |
200-0 km/h | 98 m |
Het design
Minstens zo belangrijk als de specificaties, is het design van een hypercar. En ik moet eerlijk zeggen dat ik niet meteen enorm enthousiast ben. Het front wordt gedomineerd door het zwarte vlak wat we ook kennen van de 12Cilindri. Ik snap alleen niet zo goed waarom ze dat ook op de F80 hebben toegepast.


Dat zwarte vlak is namelijk een verwijzing naar de Ferrari 365 GTB Daytona. Bij de 12Cilindri snap ik die verwijzing, want het is een zelfde soort Ferrari: korte kont, lange motorkap en de motor voorin. Maar de F80 heeft daar helemaal niets mee te maken.
Verder was het eerste wat in mij opkwam: SF90 XX. Natuurlijk verschillen de auto’s flink van elkaar, maar als Ferrari zou zeggen dat beide auto’s op dezelfde basis staan, had ik het ook geloofd. Toch een beetje jammer voor een auto die ruim drie keer zo duur is.


De Enzo en LaFerrari zien er een stuk unieker uit. Die wijken veel sterker af van de reguliere modellen uit die tijd.
De zijkant van de auto vind ik dan wel weer heel goed gelukt. Vooral de ronding van de deuren. En de motorkap niet te vergeten, met zijn koelopeningen. Misschien vind ik de Ferrari F80 vooral schuin van boven het mooiste.

Eerder al gespot
Vorige maand bracht ik een bezoek aan Maranello, waar ik het terrein rond de Ferrari-fabriek verkende (echt een aanrader). Ik heb de Ferrari F80 toen al rond zien rijden met een hoop camouflage.
Uitverkocht
Ferrari bouwt 799 stuks van de F80 voor een vanafprijs van 3,6 miljoen euro. En ja, ze zijn alle 799 al verkocht. Zo gaat dat met dit soort Ferrari’s. De beste Ferrari-klanten worden uitgenodigd om er een te kopen en doen dat massaal. Bizar eigenlijk. Dat je je klanten uitnodigt om geld bij je uit te geven.
Eind volgend jaar moeten de eerste exemplaren van de F80 op de weg verschijnen.
Fotogalerij Ferrari F80







