Doei Twingo, hallo Focus!

Doei Twingo, hallo Focus!

Een Ford Focus met een strik

Het is zover. Na ruim 6 jaar en 122.000 km is de Twingo de deur uit. De parkeerplaats voor het huis wordt nu ingenomen door een Ford Focus Wagon Titanium.

Hieronder vertel ik je waarom de Twingo moest vertrekken, en waarom daar een Ford Focus voor in de plaats is gekomen.

Waarom de Twingo weg moest

De Twingo was onze eerste auto. Gedurende ruim 6 jaar heeft hij ons overal gebracht. Maar toch was het tijd voor wat anders. We hadden drie redenen om naar een andere auto te gaan kijken.

De Renault Twingo schuin van voren

Wegenbelasting

Onze Twingo reed op diesel. Toen we de auto kochten kon dat makkelijk uit. Toen reden we nog zo’n 30.000 km per jaar.

Maar tegenwoordig werken we beide in onze woonplaats, en staat de auto regelmatig een paar dagen stil. En dan is het wel heel erg zonde om 82 euro per maand aan wegenbelasting te betalen.

Onderhoudskosten

De Twingo begon langzaamaan wat gebreken te vertonen. Het was wachten op hoge reparatiekosten. Daarnaast kwam het vervangen van de distributieriem ook alweer in zicht (reken op 800 euro bij een onafhankelijke garage).

Sowieso zijn de onderhoudsbeurten relatief duur voor de Twingo diesel. Ze zijn zelfs nog iets duurder dan de beurten voor onze nieuwe Focus. 

Kortom: we wilden niet een hoop geld in de Twingo investeren, om ‘m vlak daarna weer in te ruilen op een andere auto. 

Onder de motorkap Renault 1.5 dCi motor

Toekomst

We hebben de hoop dat we niet voor altijd met z’n tweeën blijven. De nieuwe auto moest dus ook een stuk ruimer en praktischer worden.

Is dit wel het moment?

Nog voordat we écht serieus op zoek gingen naar een andere auto, struinde ik de occasionsites al af. Gewoon om te kijken wat er te koop was voor ons budget.

En terwijl de maanden verstreken, gingen de prijzen van occasions steeds verder omhoog. Voornamelijk door het wereldwijde chiptekort.

Auto’s die eerst nog binnen het budget vielen, vielen daar nu ineens buiten. Ai… 

Maar het werd al snel duidelijk dat die prijzen de komende tijd niet zouden gaan dalen. Dus, we hebben ons erbij neergelegd dat we misschien iets ’te veel’ zouden betalen voor onze nieuwe auto.

We hadden kunnen wachten, maar misschien hadden we dan wel dure reparaties aan onze Twingo moeten betalen. Dan steek ik dat geld toch liever in een andere auto. 

Buiten de kans op reparaties om, hadden we geen haast met de nieuwe auto. We hadden zelf bedacht om ergens in het laatste kwartaal van 2022 serieus op zoek te gaan en een auto te kopen. 

Dat werd uiteindelijk dus iets eerder. Op 17 mei reden we naar huis met onze Ford Focus Wagon. Waarom zo vroeg? Nou, ik ben best een beetje kritisch. Dus we hadden zoiets van, als de juiste auto voorbij komt, dan gaan we ervoor. 

De voor- en zijkant van de Ford Focus Wagon 3.5

Waarom een Ford Focus Wagon?

De Focus is niet de enige auto die ik (ja, m’n vrouw liet me hierin aardig vrij ;)) overwogen heb. Ik heb ook gekeken naar de Renault Mégane en de Mazda 6. De Mégane viel al aardig snel af, want die vind ik gewoon wat minder mooi. 

De Mazda 6 had mijn voorkeur, maar die was gewoon te duur. De auto’s die binnen ons budget vielen, waren 3 jaar ouder en hadden het dubbele aantal kilometers gelopen vergeleken met de Focus die we uiteindelijk hebben gekocht.  

Ik was er dus vrij snel over uit dat het een Ford Focus moest worden. Ik heb ook geen proefrit gemaakt in een Mégane of 6. Want waarom zou ik proefrijden in een auto die ik toch niet kan of wil kopen?

Toch maar geen hatchback

Oorspronkelijk hadden we het idee om een hatchback te kopen. Een stationwagon ziet er vaak toch wat degelijker uit. Maar toen kwamen vrienden van ons op bezoek. Met één kind.

Je wil niet weten wat ze allemaal mee moesten slepen in de auto. Kinderwagen, maxi-cosi, luiertas, campingbedje. Voor je het weet zit zo’n auto vol. Zij hebben ook een stationwagon en hadden daar absoluut geen spijt van.

Het was ons wel duidelijk: we moesten toch gaan kijken naar een stationwagon.

Een Ford Focus Wagon met de achterklep open

Het werd dus een Ford Focus Wagon (Fords benaming voor een stationwagon), en daar hebben we nog geen moment spijt van gehad. Ook zonder kinderen is die extra ruimte erg handig. En stiekem vind ik de Wagon toch mooier dan de Focus hatchback.

Specificaties en uitrusting

Onze Focus beschikt over een 1.0-liter kleine 3-cilindermotor. Ik moest er eerst een beetje om lachen. Dat kan toch nooit wat zijn? Deze generatie Focus is ook geleverd met een 1.5-liter 4-cilinder, maar die viel op een gegeven moment buiten ons budget.

Maar tijdens de proefrit was ik al snel overtuigd van dit kleine motortje. Hij rijdt soepel, is lekker stil en voelt vlotter aan dat hij is. Met 125 pk zul je niet alle stoplichtsprintjes winnen, maar daar kochten we deze auto ook niet voor. Tot nu toe valt de motor alles behalve tegen. 

Specificaties

  • Vermogen: 125 pk / 170 Nm koppel
  • Acceleratie van 0-100 km/h: 11,2 seconden
  • Topsnelheid: 193 km/h
  • Rijklaar gewicht: 1.316 kg
  • Bouwjaar: 2015

Opties

De Twingo was al geen kale auto, maar qua opties gingen we er toch op vooruit.

  • Titanium uitvoering (onder andere chromestrips onder de zijramen, bij de mistlichten en in de grille)
  • 17 inch lichtmetalen velgen
  • Keyless Go (wegrijden met de sleutel in je broekzak)
  • Verwarmde voorruit
  • Regensensor
  • Lichtsensor
  • Hill Start Assist (auto blijft zelf op de rem staan bij een hellingproef)
  • Climate control
  • Cruise control
  • Parkeersensoren voor en achter
  • Automatisch dimmende binnenspiegel

Eigenlijk hadden we niet zoveel eisen, dus de meeste opties zijn gewoon mooi meegenomen. 

Het interieur van de Ford Focus 2015

Grootste verschillen met de Twingo

De grootste verschillen zitten ‘m in de ruimte en het comfort. Niets ten nadele van de Twingo hoor, maar de Focus glijdt echt over de weg, en gaat lekker strak de bocht door.

Ik vind de zithouding ook een hele vooruitgang, want in de Twingo was die nooit helemaal ideaal (ik ben 1,83 m lang). En die extra ruimte is ook ideaal. Ook wanneer je mensen mee wil nemen. Die zitten prima achterin de Focus. 

Voor zover ik weet is onze Focus uitgerust met het standaard audiosysteem. Maar ik ben positief verrast door de geluidskwaliteit. In eerste instantie trouwens niet. Totdat ik de equalizer op ‘Pop’ zette. Dat veranderde het geluid echt behoorlijk. En niet alleen van popmuziek :).

Vooral via bluetooth muziek afspelen klinkt goed. Ook hardere muziekgenres doen het lekker. De muziek knalt eruit, met een hele stevige bass. Ja, ik ben tevreden.

Binnenkort deel ik een wat uitgebreidere eerste indruk van de Ford Focus Wagon. 

Tot snel.

Daar is ´ie dan: Review: Eerste 4.000 km met de Ford Focus Wagon 1.0 EcoBoost uit 2015

Written by
Robert van Heerde