Een cabrio is een auto waarvan het dak open kan.
Dat is natuurlijk perfect als het mooi weer is. Je voelt de wind door je haren en je bent veel meer verbonden met de buitenwereld.
Een cabrio beschikt eigenlijk altijd over twee deuren en is meestal gebaseerd op de coupévariant van de auto.
Voor- en nadelen van een cabrio
Het grote voordeel van een cabrio is duidelijk. Je rijdt bij mooi weer met het dak open. Je voelt de wind in je haren en de zon op je huid. Je beleeft de omgeving meer dan in een dichte auto.
Autoliefhebbers kennen nog een voordeel van een cabrio. Met het dak open, geniet je nog meer van het sportieve geluid van de auto.
Het grootste nadeel van een cabrio, is de beperkte bagageruimte. Het dak neemt veel ruimte in. Ook wanneer het dak gesloten is.
Sportieve rijders ervaren nog een ander nadeel. Door het weghalen van het dak, wordt de carrosserie een stuk minder stevig. Bij stevig rijgedrag merk je dat de auto ‘werkt’.
Dit wordt deels tegengegaan door het toevoegen van verstevigingen aan de carrosserie. Hierdoor wordt de auto uiteraard nóg zwaarder.
Daarnaast heb je met een cabrio, dezelfde nadelen als bij een coupé. Achterpassagiers moeten meer moeite doen om in te stappen, en de portieren zijn langer dan bij een sedan. Dit is vooral een nadeel wanneer je op een krappe parkeerplaats staat.
Bekende cabrio’s
Hieronder zie je een overzicht van enkele bekende cabrio’s.
- BMW Z4 (voorheen Z3)
- Mercedes SLK
- Audi A5 cabrio
- Mazda MX-5
- Peugeot 206 CC
- Saab 9-3 cabrio
- Volvo C70
- MG F
- Jaguar XK-8 convertible
- Honda S2000
Roadster, spider of convertible?
Oorspronkelijk is een roadster een auto met open dak, zonder zijruiten. De benaming spider werd oorspronkelijk gebruikt als aanduiding voor een open auto, met de motor achterin.
Tegenwoordig worden de termen echter allemaal door elkaar gebruikt, en kun je roadster, spider en cabrio als synoniemen beschouwen. Convertible is simpelweg de Amerikaanse benaming voor een cabrio.
Stoffen dak of stalen dak
Vroeger werden cabrio’s bijna allemaal uitgerust met een stoffen dak. Tegenwoordig zijn de meeste merken overgegaan tot een stalen dak.
Merken als Rolls-Royce, Bentley en Aston Martin houden nog steeds vast aan stoffen daken. Een stoffen kap zorgt voor een meer chique uitstraling.
Elk voordeel heeft zijn nadeel. Dat geldt ook voor het type kap. Een stoffen kap ziet er stijlvoller uit en is lichter. Maar een stoffen kap zorgt ook voor minder isolatie en is gevoeliger voor inbraken. De stoffen kap is open te snijden met een mes.
Een stalen klapdak is zwaarder en minder chique. Maar deze variant zorgt ook voor een betere isolatie en is niet open te snijden met een mes.
Wanneer je in een cabrio met stalen dak rijdt, heb je meer het idee dat je in een auto met een vast dak zit. Een auto met dit type dak, ziet er in gesloten toestand meer uit als een ‘gewone’ auto.
Daardoor werden de eerste cabrio’s met stalen dak, ook wel coupé-cabrio’s genoemd. Sommige merken noemde hun cabriomodellen dan ook ‘CC’.
Wat is een hardtop?
En dan heb je nog de hardtop. Een hardtop is een los dak wat over de stoffen kap geplaatst wordt. Omdat de hardtop één geheel is, heb je minder last van windgeruis en is je auto beter geïsoleerd.
Het nadeel is dat een hardtop meestal niet in de bagageruimte van de auto past. Wil je open rijden, dan moet de hardtop dus thuis blijven.