In “De configurator” duik ik in de configurator van een auto die ik recent heb getest. In deze editie staat de BMW iX2 centraal. Hieronder lees en zie je hoe ik mijn ideale BMW iX2 heb samengesteld.
Aandrijflijn: xDrive30
De BMW iX2 eDrive20 die ik heb getest, beschikt over een vermogen van 204 pk. Nou is daar helemaal niets mis mee natuurlijk. De auto accelereert daarmee in 8,6 seconden naar de 100. Snel zat voor je dagelijkse ritten.
De iX2 verdient alleen meer vermogen. Die 204 pk voel je vooral de eerste paar seconden, doordat een elektromotor zijn vermogen in een keer eruit gooit. Maar daarna voelt het een beetje ‘vlak’ aan. Een beetje saai zelfs. Terwijl de iX2 juist op sportief vlak goed scoort. Het is een heerlijke, typische BMW, die je graag wat sneller over een rotonde jaagt.
En dan is die 204 pk toch aan de magere kant. Zoals gezegd niet alleen om het vermogen op zich, maar ook door de manier waarop de motor het vermogen levert.
Daarom móet je eigenlijk wel gaan voor de xDrive30. Deze versie heeft dankzij een tweede motor een vermogen van 313 pk. Daarmee is de acceleratie naar 100 km/h in slechts 5,6 seconden achter de rug. Kost trouwens wel even 9.535 euro meer dan de minder krachtige versie.
Uitvoering: M Sportpakket
Ik zal heel eerlijk zijn. Ik vind de iX2 niet echt een mooie auto. Daarom zou ik ‘m ook nooit daadwerkelijk bestellen. Dat is ook meteen de reden dat ik ‘m samenstel met M Sportpakket. Dat smoelt toch een stuk beter dan de standaarduitvoering. Naast de uiterlijke kenmerken, voegt het M Sportpakket ook een 15 mm verlaagd onderstel, M sportstuur en deels alcantara bekleding toe. Dat moois kost trouwens op een paar euro na, 4.000 euro extra.
Kleur: Saphirschwarz metallic
Ook mijn kleurkeuze is gebaseerd op mijn mening over het uiterlijk van de auto. En dus geef ik virtueel 1.050 euro extra uit voor de kleur Saphirschwarz metallic.
Velgen: BMW Individual style 869
Er is één set velgen die ik echt heel erg geslaagd vind. Die maken de iX2 gewoon een stuk mooier als je het mij vraagt. De volledige naam van de velg is 20 inch BMW Individual Light alloy wheels multi-spoke style 869 I. De meerprijs ten opzichte van de standaard velgen valt mij dan weer alles mee: 695 euro.
Interieur: Veganza Oyster
Standaard beschikt de met M Sportpakket uitgevoerde iX2 uit stoffen bekleding met deels alcantara. Best mooi op zich. Leer is een optie met een meerprijs van ruim 1.300 euro. Maar, BMW biedt ook het “duurzame, diervrije” Sensatec aan. Lijkt op leer, maar is het niet. Bijkomend voordeel: het kost je maar 254,- euro extra.
Mijn keuze valt op het lichte Sensatec met de naam Veganza Oyster. Om het af te maken kies ik, zonder meerprijs, voor interieurlijsten in “Schwarz hoogglans”. Ik weet het, hoogglans interieurlijsten zijn een magneet voor vingerafdrukken. Gelukkig zit het op de iX2 vooral op plekken waar je niet met je vingers in de buurt komt.
Opties
En dan blijven er nog een paar wensen over. Want ondanks dat we ondertussen een auto hebben van ruim 66.000 euro, moet er voor stoelverwarming (374 euro) en stuurverwarming (213 euro) nog worden bijbetaald. Een panoramadak vind ik ook erg prettig, dus daar betaal ik graag 1420.50 euro voor.
Ik maak het af met het 1.595 euro kostende Premium Pack. Daarmee wordt de iX2 onder andere uitgerust met adaptieve LED-koplampen, keyless entry, automatisch dimmende binnen- en buitenspiegels, draadloze telefoonlader en geluidswerende ramen.
Prijs zoals samengesteld
- Vanafprijs BMW iX2 xDrive30: € 60.421,-
- Uitvoering M Sportpakket: € 3.997,-
- Exterieur Saphirschwarz metallic: € 1050,-
- Velgen Individual 20 inch: € 695,-
- Interieur Veganza Oyster: € 254,-
- Totaal inclusief alle opties: € 70.020,-*
* BMW hanteert prijzen tot achter de komma. Ik heb voor het overzicht de prijzen afgerond.