Alsof je een kijkje neemt in het atelier van een kunstenaar. Zo zie ik mijn bezoek aan de Pagani-fabriek in San Cesario sul Panaro. Pagani noemt het zelf dan ook geen fabriek, maar het Pagani Atelier. Een unieke ervaring die je nooit meer vergeet. Aansluitend bracht ik een bezoek aan het museum.
De fabriekstour
Omdat je binnen geen foto’s en video’s mag maken, probeer ik zo goed mogelijk te beschrijven wat je allemaal ziet tijdens de fabriekstour. Wil je toch liever kijken? Bekijk dan onderstaande video van Curbstone Events.
Stilte en sereniteit
Het eerste dat opvalt wanneer je de fabriekshal binnenloopt, is de stilte. Bij een fabriek denk je vooral aan lawaaierige machines en rondrijdende robots. Maar bij Pagani is het een en al rust en sereniteit. Je vergeet haast dat hier hard gewerkt wordt.
Waarom het zo stil is heeft te maken met het ontbreken van een echte productielijn zoals je die kent van ’traditionele’ autofabrieken. Pagani bouwt ongeveer 50 auto’s per jaar en dat doen ze grotendeels met de hand.
De gids neemt ons (je gaat met een groep) eerst mee langs een rijtje iconische Pagani-modellen, zoals de eerste Zonda, een Huayra R en enkele prototypes.
Unieke schakelpook
Vervolgens kom je bij de afdeling die verantwoordelijk is voor het interieur. Stellingkasten liggen vol met stuurwielen, schakelpoken, deurpanelen en andere onderdelen. Enkele medewerkers klimmen voorzichtig in en uit enkele Utopia’s om alle onderdelen te monteren.
De gids laat een unieke aluminium pookknop zien in de vorm van een voetbal. Voor wie de auto is mag de gids niet verklappen, maar dat hij/zij iets met voetbal heeft is wel duidelijk. De hoeveelheid aandacht voor detail is echt bizar, en dat zie je goed bij alle onderdelen.
Zo wordt het stuur gefreesd uit een blok aluminium van 50 kg. En wat te denken van de ruim duizend bouten die gebruikt worden per auto? Ze zijn allemaal gemaakt van titanium en bevatten allemaal het Pagani-logo.
Koolstofvezel
Nu is het tijd om naar de bovenverdieping te gaan. Hier worden de koolstofvezel (carbon fiber in het Engels) carrosseriedelen gemaakt. Want ja, de complete carrosserie is van dit extreem dure spul gemaakt. Niet alleen de carrosserie trouwens. Ook de monocoque is hiervan gemaakt, maar dan versterkt met titanium (carbotanium) voor de veiligheid.
Het koolstofvezel dat Pagani gebruikt, komt binnen als grote flexibele lappen van enkele vierkante meters. Een machine snijdt met een laser de stukken precies op maat.
Vervolgens worden al deze losse stukken aangebracht op een mal. Bijvoorbeeld een mal voor de bumper. Als de mal helemaal bedekt is met koolstofvezel, gaat deze in een enorme oven. Daar wordt het lichtgewicht materiaal op 150 graden gebakken.
Perfectie
De volgende halte is de plek waar ze de koolstofvezel carrosseriedelen controleren en perfectioneren. Naast de bijna complete carrosserieën, zie je ook enkele losse onderdelen waar met witte stift aangegeven is waar imperfecties zitten. Deze worden bijgewerkt totdat het onderdeel helemaal perfect is.
De gids liet nog even een koolstofvezel buitenspiegel van de Huayra rondgaan. Leuk om te zien en vooral opvallend hoe licht het materiaal is.
We lopen weer terug naar beneden, langs de plek waar de interieurs in de Pagani’s wordt geplaatst. Daarnaast staan nog enkele exemplaren die nog in de echte bouwfase zitten. Hier worden bijvoorbeeld de verschillende carrosseriedelen op de monocoque gemonteerd.
Zonda 760 LH
En dan komen we ook bij een, helaas, minder mooie afdeling. Hier staan de Pagani’s met schade, waaronder een Zonda 760 LH, waarbij de twee letters staan voor Lewis Hamilton. Het zou dus kunnen dat dit de ex van Lewis is (hij heeft zijn Zonda verkocht). Maar dat hoeft niet, want er zijn meerdere exemplaren van gebouwd.
Personalisatie
Vervolgens kregen we een afdeling te zien (ik noem het afdeling, maar er paste slechts één auto) die ik niet zo snel had verwacht. Stel, je koopt een tweedehands Pagani en hij is niet helemaal naar jouw smaak. Bij deze afdeling helpen ze je om er de Pagani van je dromen van te maken. Denk aan andere bekleding, of wijzigingen aan de carrosserie. Het is allemaal mogelijk zolang je maar betaalt.
Bijna klaar
Als laatste halte zien we enkele Pagani’s die binnenkort afgeleverd gaan worden. Waaronder een wel heel unieke Pagani Imola in een soort paarse olievlek kleur. In totaal staan er zo’n 15 auto’s in de fabriekshal, waarvan het overgrote deel Utopia’s.
Dit was echt een fantastische belevenis. Een belevenis die ik persoonlijk in ieder geval nooit meer vergeet. Dus ben je in de buurt, breng dan absoluut een bezoek aan het “Pagani Atelier”.
Door naar het Pagani-museum
De museumtour eindigt in het Pagani-museum. Hier kun je vrij rondlopen zolang als je wilt. Heel eerlijk? Na de fabriekstour word je door het museum niet echt omver geblazen. Leuk om even mee te pakken, aangezien je er toch bent.
Je ziet hier duidelijk dat Pagani een klein merk is. Er staan slechts acht auto’s, waaronder een Zonda Cinque Roadster (een van mijn favorieten). Daarnaast staan er nog wat onderdelen uitgestald en leer je meer over de geschiedenis van het merk.
Dus, best leuk, maar eigenlijk ben je gek als je alleen voor het museum komt. Moet je er een heel eind voor rijden, dan is alleen een bezoek aan het museum wat mij betreft de moeite niet waard.
Buiten gaat het feest door
Binnen is veel te zien, maar als je geluk hebt, zie je buiten ook nog wat interessants. Elke gebouwde Pagani wordt uitvoerig getest op de openbare weg. Zowel klantauto’s als auto’s die nog in ontwikkeling zijn. Zo zag ik de Pagani Utopia Roadster zijn testkilometers maken.
Je hoeft vrij weinig te doen om ze te spotten. Gewoon voor het pand gaan staan en je oren spitsen :).
Informatie voor je bezoek
Adres
Via dell’Industria, 26, 41018 San Cesario sul Panaro, Italië
De fabriek en het museum zijn op hetzelfde adres gevestigd.
Parkeren
Pagani is gevestigd op een industrieterrein. In de straat zijn genoeg (gratis) parkeerplekken. Ik zag heel wat glasscherven liggen, dus laat geen waardevolle spullen in je auto achter. Je parkeert dus niet op het terrein van Pagani zelf.
Entree
De fabriekstour kost 55 euro. Bezoek aan het museum is inbegrepen. Wil je alleen het museum bezoeken, dan betaal je 18 euro. Maar zoals gezegd ben je gek als je alleen voor het museum komt ;). Boek de fabriekstour (hier) vooraf om teleurstellingen te voorkomen.
Benodigde tijd
De fabriekstour duurt ongeveer een uur. Daarna heb je alle tijd om door het museum te lopen. Daar zou je in een half uur doorheen kunnen.
Is het de moeite waard?
Ab-to-luut. Als je ook maar een beetje autogek bent, dan vind je dit geweldig. Ik heb het uiteraard over de fabriekstour. Het museum is leuk om mee te pakken. En als je toch in de buurt bent, breng dan vooral ook een bezoek aan Ferrari (30 min. rijden) en Lamborghini (20 min. rijden).