De meeste mensen denken bij Italië waarschijnlijk aan pasta, schepijs en limoncello. Bij mij komen vooral namen als Ferrari, Lamborghini en Pagani naar boven. Tijdens een vakantie in Italië móest ik dus wel afreizen naar Maranello. De thuishaven van misschien wel het meest legendarische automerk ooit: Ferrari.
In plaats van een het museum in te duiken, koos ik ervoor om het gebied rondom het fabrieksterrein te verkennen. En dat bleek veel interessanter te zijn… Hieronder deel ik mijn ervaring en tips met je.
Om maar meteen met de deur in huis te vallen: bij Ferrari is een fabriekstour niet mogelijk. Je kunt wel met een bus over het fabrieksterrein, maar je komt er niet binnen. Met eigen ogen zien hoe de auto’s in elkaar geschroeft worden, kan dus niet.
Maar er is ook goed nieuws: er is meer dan genoeg te zien rondom het fabrieksterrein. Dat ga ik je nu laten zien.
Recent onthulde en toekomstige modellen spotten
Hier keek ik persoonlijk het meest naar uit. Het spotten van een Ferrari-model dat nog in ontwikkeling is. Je herkent ze altijd aan de heftige camouflage. Niemand mag namelijk nog weten hoe het model eruit komt te zien.
Opvolger LaFerrari
Ik was Maranello nog niet eens binnen, en het was al raak. Een laag en breed gevaarte kwam mij tegemoet, inclusief zwart/witte camouflage. Hoppa, die kon ik meteen afvinken. Helaas kon ik op dat moment geen foto’s maken. Toen ik even later koffie zat te drinken op een terras, kwam hij weer voorbij. Klik, klik, klik! Die heb ik! Waarschijnlijk kijken we naar de opvolger van de LaFerrari, met codenaam F250. Dit jaar nog trekt Ferrari het doek ervanaf.
Dit smaakte naar meer. Even later had ik de perfecte plek gevonden. Een onopvallende uitgang van het fabrieksterrein waar de testrijders de openbare weg op komen rijden.
Ik hoefde niet lang te wachten of de splinternieuwe Ferrari 12Cilindri kwam door de slagboom gereden. De camouflage was bijna volledig verdwenen, want de opvolger van de 812 Superfast is afgelopen mei onthuld.
Bijna klaar voor aflevering
Het zijn trouwens niet alleen recent of nog niet onthulde Ferrari’s die je rond ziet rijden bij de fabriek. Elke bestelde auto wordt uitvoerig op de openbare weg getest voordat deze wordt afgeleverd. In korte tijd zag ik onder andere een SF90, 296 GTB en GTS, Roma en Roma Spider, Purosangue en als klap op de vuurpijl een matgrijze Daytona SP3.
Hier spot je ze
Ik heb de verschillende in- en uitgangen van het fabrieksterrein hieronder op een kaartje weergegeven. Let op: Google Maps denkt dat het fabrieksterrein publiekelijk toegankelijk is, en geeft daardoor een verkeerde looproute aan. De looproute hieronder klopt wel.
Bij de oude fabrieksingang gebeurt niet zoveel, maar het is wel leuk om even te zien. Dit was vroeger dé in- en uitgang van de fabriek. Tegenwoordig dient het vooral als personeelsingang. De kans dat je hier iets speciaals ziet rijden is niet zo groot.
Een heel stuk verderop (het terrein is echt enorm) heb je de hoofdingang van het terrein. Loop nog een stukje door naar rechts, en je komt bij een onopvallende uitgang terecht. Laat je niet misleiden door de vele bestelbussen en vrachtwagens die door de slagboom rijden: dit is de uitgang die gebruikt wordt door de testrijders.
Gluur door de hekken: 296 GTB ‘Versione Speciale’?
Kijk tijdens de wandeling goed om je heen. Het terrein is hermetisch afgesloten, maar af en toe kun je door een opening in het hek gluren. Wie weet zie je nog iets wat je eigenlijk niet mag zien.
Zelf zag ik door het hek een klein stukje van twee Ferrari’s staan. Op het eerste oog lijken het ‘gewoon’ twee 296 GTB’s. Totdat je oog valt op het schuifje in de zijruit. Dat is kenmerkend voor raceauto’s…
Zou dit misschien de extra heftige straatversie van de 296 GTB kunnen zijn, die op verschillende fora wordt aangeduid als de 296 GTB Versione Speciale?
Carrozzeria Zanasi
Onderstaande tafereel kwam ik meerdere keren tegen in Maranello. Een volledige carrosserie die vervoerd werd op een vrachtwagen. Maar waarom? In mijn ooghoek zag ik ineens een werkplaats, met daarin iets wat leek op een Purosangue. Dat bleek te kloppen, al ging het, net als de eerder gespotte 296 GTB, om enkel de carrosserieën.
Ik zag de bedrijfsnaam ‘Zanasi’ staan. Na wat research blijkt het een lokaal bedrijf te zijn dat al sinds de begintijd van Ferrari met het merk samenwerkt. Ze doen complete restauraties, maar houden zich ook bezig met bepaalde specifieke verzoeken op het gebied van lakkleur en personalisatie (Ferrari Tailor Made). Op de website zie je enkele voorbeelden hiervan.
Ik ben benieuwd in welke kleuren de Purosangues worden gespoten waar aan gewerkt werd.
Een verlaten Alfa Romeo Giulia GTAm
Op de dag dat ik door Maranello struinde, was het 30 graden. Ik kreeg wel zin in iets te drinken. Ik liep naar een tankstation om een flesje drinken te scoren. Helaas, gesloten. Ik draai me om en mijn blik valt ineens op een Alfa Romeo Giulia die geparkeerd staat in een verwaarloosde wasbox. Het bleek niet zomaar een Giulia, maar een Giulia GTAm. Zonder wielen in dit geval. Geen idee wat de auto hier deed…..
Tips voor je bezoek
Adres Ferrari-fabriek
Oude ingang: Via Abetone Inferiore, 4, 41053 Maranello, Italië
Nieuwe ingang: Via Grizzaga, 1, 41053 Maranello, Italië
Parkeren
Parkeren in Maranello is best een uitdaging. Alle parkeerterreinen die ik heb gezien hadden een maximale parkeertijd van slechts 60 tot 120 minuten. Ik heb uiteindelijk geparkeerd bij een parkeerterrein voor bezoekers van het Ferrari Maranello Museum, net buiten het centrum (gratis!).
Officieel mag je daar alleen staan als je het museum bezoekt, wat ik niet heb gedaan (het Lamborghini-museum heb ik wel bezocht). Gelukkig vond de dame bij de ingang het geen probleem als ik daar parkeerde. Jij kunt dat natuurlijk ook proberen. Volg de borden P4 Museo Ferrari om er te komen. In 15-20 minuten loop je terug naar het centrum van Maranello.
P4 Museo Ferrari: Via Madonna del Sagrato, 41042 Fiorano Modenese, Italië
Pista di Fiorano
Bonus: pas toen ik terugkwam bij mijn auto, had ik door dat het parkeerterrein grenst aan het Fiorano circuit. Het circuit van Ferrari zelf. Het circuit is afgeschermd, maar daar hebben ze niet echt hun best op gedaan. Ik kon gewoon de auto’s zien die er rondreden: een paar 296 GTB’s. Niet heel spannend dus, maar wie weet zie jij er wel iets heel bijzonders rijden.
Meer tips?
Ondanks dat ik het fabrieksterrein niet op ben geweest en het museum heb overgeslagen, was het een onvergetelijke trip naar Maranello. Je weet nooit precies wat je tegenkomt, en dat maakt het extra leuk.
Wil je meer tips of heb je een vraag? Stuur mij gerust een mailtje. Mijn mailadres vind je hieronder.