Misschien wel het perfecte uitje voor elke autogek: een bezoek aan Classic Remise Düsseldorf. Hier vind je de meest exclusieve auto’s bij elkaar. Van stokoud tot splinternieuw. En je mag er nog gratis naar binnen ook.
Wat is Classic Remise?
Het industriële halfronde pand werd oorspronkelijk gebruik als werkplaats voor stoomlocomotieven. In 2005 werd het gebouw omgetoverd tot “een magische plek voor liefhebbers van klassieke auto’s”. Al zijn het lang niet alleen klassieke auto’s die je er ziet.

Classic Remise Düsseldorf (er zit ook een vestiging in Berlijn) is eigenlijk een verzamelgebouw waar verschillende bedrijven gevestigd zijn. Onder andere meerdere aanbieders van exclusieve auto’s, Aston Martin Düsseldorf, Morgan Düsseldorf, een kledingwinkel, bedrijven die oldtimers onderhouden en restaureren en nog veel meer (bekijk complete overzicht).
En, misschien wel de grootste attractie: de glazen opslagboxen waar eigenaren hun bijzondere auto’s kunnen stallen. Je vindt er echt de meest unieke auto’s.

Video: Classic Remise Düsseldorf in 1 minuut
Ferrari’s op een rij
Ferrari was tijdens mijn bezoek wel erg goed vertegenwoordigd. In centrale hal stonden een F355, 348, F8 Tributo, 488 Spider, 575M, Roma, 812 GTS en een 296 GTS naast elkaar. Verderop stond nog een 612 Scaglietti, 308, 599 GTB, SF90 Stradale en een FF. En dat was alleen nog maar in de centrale hal.

Er viel mij iets op aan de Roma en de 488 Spider die er stonden. Het heeft bij beide auto’s iets te maken met de kenmerkende Ferrari-schilden op de zijschermen. Bij de Roma ontbraken die, en dat vond ik toch wel een erg kaal gezicht.

Wie de standaard schilden te normaal vindt, kan voor de “hand-painted Scuderia Ferrari fender shields” gaan. De schilden worden dan met de hand geschilderd. Een optie van zo’n 15.000 euro. De 488 Spider bij Classic Remise beschikt over deze dure optie.
In de glazen opslagboxen stonden trouwens ook een paar Ferrari’s, waaronder een F40 met zwarte OZ-velgen en een Daytona.

De Bugatti’s van Adrian Sutil
Eerlijk gezegd had ik geen idee wie Adrian Sutil was. Na het zien van deze unieke Chiron Pur Sport was ik benieuwd naar meer informatie over deze auto. Vooral door de beschildering op het deurpaneel.

Het bleek dus te gaan om de Chiron Pur Sport van ex-F1 coureur Adrian Sutil. Hij reed onder andere voor Sauber en Force India. Wat hij tegenwoordig doet weet ik niet, maar wat ik wél weet, is dat hij gek is op exclusieve auto’s.
Een daarvan is dus deze Chiron Pur Sport met de bijnaam “Green Rhapsody”. De donkere delen van de carrosserie zijn dan ook niet zwart (zoals het op de foto’s lijkt) maar groen carbon. Aan de binnenkant van de deur zit een schildering van een F1-auto die langs de oude Bugatti-fabriek rijdt.

Iets verderop staat nog een Bugatti gestald. Dit keer gaat het om een Veyron Centenaire. Van deze speciale versie zijn er slechts 4 gebouwd. Ook deze blijkt van Adrian Sutil te zijn, net als de witte Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss die er stond. Geen verkeerde verzameling dus.

Mercedes SLR McLaren iemand?
Bij binnenkomst viel mij vooral het aantal SLR McLarens op. In de opslag stond de hierboven benoemde SLR McLaren Stirling Moss, en in de centrale hal stonden nóg vier SLR McLaren roadsters, waarvan twee als 722-uitvoering. Dat nummer verwijst dan weer naar het startnummer van Stirling Moss tijdens de Mille Miglia in 1955.

Dat Mercedes en McLaren deze auto samen ontwikkelden, was geen toeval. De twee merken zaten samen in het McLaren-Mercedes Formule 1-team. Met de ontwikkeling van deze auto vierden ze als het ware hun overwinningen.

Vooral de 722-versie lijkt een goede investering te zijn geweest. Het matzwarte exemplaar staat te koop voor 950.890 euro.
Mocht je iets moderners willen, wat denk je dan van deze AMG GT Black Series in de heerlijke kleur Magmabeam Orange? Vooral het contrast tussen het oranje en zwart doet het erg goed op deze auto.

Murciélago of toch Aventador?
Het is alweer 23 jaar geleden dat de Lamborghini Murciélago op de markt kwam. De Murciélago stond geparkeerd naast een felgroene Aventador Roadster en een knalrode Aventador coupé. Vederop stond nog een matwitte Aventador en een donkerrode Espada.

Wat mij vooral opvalt is hoe rustig de Murciélago vormgegeven is. Zeker in vergelijking met de Aventador, die uit een hoop drukke lijnen en hoeken bestaat. Ik vind vooral dat Lamborghini nogal wisselend is in hun designs. De ene keer ontwerpen ze echt een geweldige auto (zoals de Countach LPI 800-4), en de andere keer slaan ze naar mijn idee de plak volledig mis (zoals de Veneno).
Aston Martin-dealer
Aston Martin was verreweg het best vertegenwoordigde merk bij Classic Remise Düsseldorf. Niet zo gek ook, aangezien hier de merkdealer gevestigd is. Zo stonden er bijvoorbeeld 5 DBX’en bij elkaar, met daarachter een prachtige DB12 Volante. In de werkplaats stonden twee exemplaren van de V12 Vantage.

Ook gaaf, maar het mooiste stond achter een glazen wand: een Aston Martin Vanquish Zagato Shooting Brake waarvan er slechts 99 gemaakt zijn. Geparkeerd naast een splinternieuwe Vantage in een geweldige donkerpaarse kleur. Helaas was het onmogelijk om echt goede foto’s te maken.

Er stond trouwens een nog zeldzamere Aston Martin: met slechts 88 stuks is de V12 Speedster een van de meest exclusieve Aston Martin’s ooit gebouwd. Ik zag al eens een preproductie exemplaar bij CITO Motors.

Die dakloze V12 Speedster stond trouwens toevallig (?) gestald boven een eveneens dakloze Mercedes-Benz SLR McLaren Stirling Moss, waarvan er slechts 75 gebouwd zijn. Wat een gekkenwerk :).
3x BMW M1
De BMW M1 is met 460 geproduceerde exemplaren een echte zeldzaamheid. Hoe bijzonder is het dan dat er drie stuks tegelijkertijd bij Classic Remise Düsseldorf staan? Waarvan een zelfs nog een stuk zeldzamer is dan de andere M1’s: de M1 Prototype.

Deze M1 werd door BP als promotiemiddel gebruikt bij een poging om het snelheidsrecord van 300 km/h te verbreken. Italdesign werd ingeschakeld voor de aangepaste carrosserie. Voor zover ik kan ontdekken is dat record verbroken. Maar wat de behaalde snelheid is kan ik niet vinden.
Gezien de zeldzaamheid vallen de prijzen die momenteel gevraagd worden voor een M1 mij alles mee. De huidige prijzen liggen rond de 500.000-600.000 euro.

De M1 werd geïntroduceerd in 1978 en was destijds het beste wat BMW te bieden had. In de jaren daarna heeft de auto een enorme hoeveelheid fans gecreëerd. 30 jaar later, in 2008, kwam BMW met een eerbetoon aan deze sportwagen in de vorm van de M1 Hommage.
Praktische informatie
Overweeg je Classic Remise Düsseldorf te bezoeken? Zeker doen! Hieronder vind je de belangrijkste praktische informatie.
Adres
Harffstraße 110a, 40591 Düsseldorf, Duitsland
Parkeren
Je kan gratis parkeren op het terrein van Classic Remise Düsseldorf.
Entree
Toegang is helemaal gratis.
Openingstijden
365 dagen per jaar geopend. Bekijk de actuele openingstijden.
Horeca
In de centrale hal vind je restaurant Mezzobar.
Bronnen
https://www.europeanprestige.co.uk/news/2024-08-01/1-of-4-bugatti-veyron-16.4-centenaire-malcolm-campbell-edition/16
https://www.carscoops.com/2019/04/this-bmw-m1-prototype-once-hit-186-mph/
https://www.bmw-m.com/en/topics/magazine-article-pool/bmw-m1-from-procar-to-icon.html
https://nl.wikipedia.org/wiki/Mercedes-Benz_SLR_McLaren