De Mitsubishi Outlander PHEV is terug van weggeweest. Hieronder vertel ik je alles wat je moet weten over de aandrijflijn, specificaties, de prijzen & uitvoeringen, en vergelijk ik ‘m met zijn concurrenten.
In het kort:
- Vanaf € 51.990,-
- Altijd plug-in hybride
- 86 km elektrische actieradius
- Altijd vierwielaandrijving
- Altijd 1600 kg trekgewicht
Lees ook: Review 2025 Mitsubishi Outlander PHEV: laat, maar niet té laat
Prijzen & uitvoeringen Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft in Nederland een vanafprijs van € 51.990,-. Zoals je kunt zien onder het kopje Concurrenten is dat best een scherpe prijs. Bekijk hieronder de uitrusting per uitvoering.
Pure | Intense | First Edition | Instyle | Instyle+ |
€51.990 | €53.990 | €56.990 | €60.990 | €63.490 |
12,3″ Full digital driver display | 12,3″ Full digital driver display | 12,3″ Full digital driver display | 12,3″ Full digital driver display | 12,3″ Full digital driver display |
12,3″ Smartphone Link Display Audio | 12,3″ Smartphone Link Display Audio | 12,3″ Smartphone Link Display Audio | 12,3″ Smartphone Link Display Audio | 12,3″ Smartphone Link Display Audio |
18″ velgen | 18″ velgen | DAB radio | DAB radio | DAB radio |
DAB radio | DAB radio | Dual zone climate control | Dynamic Sound Yamaha Premium (8 Speakers) | Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel |
Dual zone climate control | Dual zone climate control | Dynamic Sound Yamaha Premium (8 Speakers) | Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel | Inklapbare buitenspiegels |
Dynamic Sound Yamaha Premium (8 Speakers) | Dynamic Sound Yamaha Premium (8 Speakers) | Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel | Inklapbare buitenspiegels | Led koplampen & led achterlichten |
Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel | Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel | Inklapbare buitenspiegels | Led koplampen & led achterlichten | Lendensteun |
Inklapbare buitenspiegels | Inklapbare buitenspiegels | Led koplampen & led achterlichten | Lendensteun | Lichtsensor |
Led koplampen & led achterlichten | Led koplampen & led achterlichten | Lendensteun | Lichtsensor | Multi Around Monitor |
Lendensteun | Lendensteun | Lichtsensor | Multi Around Monitor | Parkeersensoren voor en achter |
Lichtsensor | Lichtsensor | Multi Around Monitor | Parkeersensoren voor en achter | Standkachel |
Multi Around Monitor | Multi Around Monitor | Parkeersensoren voor en achter | Standkachel | Super-All Wheel Control (4WD) |
Parkeersensoren voor en achter | Parkeersensoren voor en achter | Standkachel | Super-All Wheel Control (4WD) | Draadloze smartphone oplader |
Standkachel | Standkachel | Super-All Wheel Control (4WD) | Combinatie kunstleder/stof stoelen | Elektrisch verstelbare stoelen |
Super-All Wheel Control (4WD) | Super-All Wheel Control (4WD) | Combinatie kunstleder/stof stoelen | Draadloze smartphone oplader | Koplampsproeiers |
Combinatie kunstleder/stof stoelen | Draadloze smartphone oplader | Elektrisch verstelbare stoelen | Led mistlampen | |
Draadloze smartphone oplader | Elektrisch verstelbare stoelen | Koplampsproeiers | Privacy glas | |
Elektrisch verstelbare stoelen | Koplampsproeiers | Led mistlampen | Stoelverwarming voorzijde | |
Koplampsproeiers | Led mistlampen | Privacy glas | Verwarmbaar stuurwiel | |
Led mistlampen | Privacy glas | Stoelverwarming voorzijde | 1500w 230v aansluiting | |
Privacy glas | Stoelverwarming voorzijde | Verwarmbaar stuurwiel | 20″ velgen | |
Stoelverwarming voorzijde | Verwarmbaar stuurwiel | 1500w 230v aansluiting | Adaptieve led koplampen | |
Verwarmbaar stuurwiel | 1500w 230v aansluiting | 20″ velgen | Dakrails zilver | |
20″ velgen | Adaptieve led koplampen | Handsfree elektrische achterklep | ||
Adaptieve led koplampen | Dakrails zilver | Head-up display | ||
Dakrails zilver | Handsfree elektrische achterklep | 3 zone climatecontrol | ||
Handsfree elektrische achterklep | Head-up display | Digitale achteruitkijk spiegel | ||
Head-up display | 3 zone climatecontrol | Dynamic Sound Yamaha Ultimate (12 speakers) | ||
Digitale achteruitkijkspiegel | Elektrische verstelbare passagiersstoel met lendensteun | |||
Dynamic Sound Yamaha Ultimate (12 speakers) | Geventileerde stoelkoeling | |||
Elektrische verstelbare passagiersstoel met lendensteun | Lederen bekleding | |||
Geventileerde stoelkoeling | Memory seats voorzijde en passagiersstoel | |||
Lederen bekleding | Panoramisch dak | |||
Memory seats voorzijde en passagiersstoel | Verwarmbare achterbank | |||
Panoramisch dak | Bruine lederen bekleding | |||
Verwarmbare achterbank | Massagestoelen | |||
Zwart dak | ||||
Zwarte hemelbekleding |

Concurrenten
Auto | Vanafprijs | Elektrische actieradius | Trekgewicht |
Mitsubishi Outlander PHEV | € 51.990,- | 86 km | 1600 kg |
Skoda Kodiaq PHEV | € 44.990,- | 124 km | 1800 kg |
Toyota RAV4 PHEV | € 48.990,- | 75 km | 1500 kg |
Mazda CX-60 PHEV | € 55.290,- | 64 km | 2500 kg |
Volvo XC60 PHEV | € 61.995,- | 82 km | 2250 kg |
Kia Sorento PHEV | € 60.295,- | 55 km | 1010 kg |
Hyundai Santa Fe PHEV | € 59.995,- | 62 km | 1010 kg |
Honda CR-V PHEV | € 64.105,- | 82 km | 1500 kg |
Als je kijkt naar de concurrenten, dan heeft Mitsubishi met de nieuwe Outlander PHEV een goede aanbieding in huis. Zeker als je bedenkt dat Mitsubishi 8 jaar garantie geeft (max. 160.000 km).
Wel goed om te vermelden: bij sommige merken is de vanafprijs hoger, maar krijg je daar ook een rijkere uitrusting voor terug. Zo is de plug-in hybride Honda CR-V alleen leverbaar in de meest luxe uitvoering die Honda te bieden heeft.
Specificaties aandrijflijn
Type aandrijflijn | Plug-in hybride |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Benzinemotor | 2.4-liter viercilinder |
Elektromotoren | Een per as |
Accucapaciteit | 22,7 kWh |
Elektrische actieradius | 84-86 km* |
Laadsnelheid | AC 11 kW / DC 50 kW |
Type laadkabel DC | CHAdeMO |
Vermogen | 225 kW / 306 pk |
Koppel | 450 Nm |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 sec. |
In Europa wordt de Outlander, in tegenstelling tot andere werelddelen, uitsluitend aangeboden als PHEV. Onder de motorkap vind je een 2.4-liter benzinemotor met 100 kW (136 pk) en een koppel van 203 Nm. In de basis dezelfde motor als in de vorige generatie Outlander, maar dan flink geüpgraded.
De benzinemotor werkt samen met twee elektromotoren. Op de achteras een exemplaar met 100 kW (136 pk) en 195 Nm aan koppel, en op de vooras eentje met 85 kW (116 pk) en 255 Nm aan koppel.
Dat betekent dat je altijd over vierwielaandrijving beschikt. Het zal dan ook geen probleem zijn om het maximaal beschikbare vermogen van 225 kW (306 pk) te benutten.
De accu heeft een capaciteit van 22,7 kWh, waarmee de Outlander PHEV maximaal 86 km volledig elektrisch moet kunnen rijden. Laden gaat met 11 kW. Snelladen met 50 kW. De auto ondersteunt ook V2H (Vehicle-to-Home), waarmee je stroom terug kan leveren aan je huis.

EV, serie of parallel
De drie motoren werken op verschillende manieren samen: volledig elektrisch, in serie of parallel. Bij aandrijving in serie drijven de elektromotoren de wielen aan, terwijl ze gevoed worden door de brandstofmotor. Bij de parallelle aandrijving drijven zowel de elektromotoren als de brandstofmotor de wielen aan.
Gelukkig voor jou hoef je daar zelf niet over na te denken. Dat doet de Outlander PHEV allemaal zelf. Afhankelijk van de situatie wordt de meest efficiënte manier van samenwerken gekozen.

S-AWC
Niet alleen Audi heeft een rijke geschiedenis in de vierwielaandrijving. Voor Mitsubishi geldt dat net zo goed. Denk maar eens aan auto’s zoals de Pajero en Lancer. De nieuwe Outlander beschikt dat ook over S-AWC, wat staat voor Super All Wheel Control. Als bestuurder heb je de beschikking over zeven verschillende modi. Omdat beide assen over een eigen elektromotor beschikking, is de koppel tussen de voor- en achterwielen perfect te verdelen.

Gewichten en bagageruimte Outlander
Ledig gewicht | 2070 – 2120 kg* |
Maximaal toelaatbaar gewicht | 2665 kg |
Maximale belading | 600 – 630 kg* |
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Trekgewicht ongeremd | 750 kg |
Maximale daklast | 80 kg |
Maximale kogeldruk | 75 kg |
Bagageruimte | 498 liter |
Bagageruimte bank plat | 1392 liter |
De nieuwe Outlander PHEV gaat er op het gebied van bagageruimte op vooruit. Met 498 liter heb je bijna 40 liter meer ruimte tot je beschikking dan bij de derde generatie. Het maximaal trekgewicht geremd nam met 100 kg toe naar 1600 kg.
Beide waardes zijn niet grensverleggend. Er zijn meerdere concurrenten die meer ruimte bieden, en waar je een zwaardere aanhanger of caravan mee kan trekken. Maar ik verwacht dat de meeste autorijders er genoeg aan hebben.
Afmetingen Outlander
De 2025 Outlander PHEV is in alle richtingen gegroeid. Hieronder zie je alle afmetingen.
Lengte | 4719 mm |
Breedte zonder spiegels | 1862 mm |
Breedte met ingeklapte spiegels | 1897 mm |
Breedte met uitgeklapte spiegels | 2144 mm |
Hoogte met 18 inch velgen | 1746 mm |
Hoogte met 20 inch velgen | 1750 mm |
Wielbasis | 2704 mm |
Bodemvrijheid met 18 inch velgen | 195 mm |
Bodemvrijheid met 20 inch velgen | 199 mm |

Dynamic Sound Yamaha
Een audiosysteem van Yamaha is standaard aanwezig. In de goedkopere uitvoeringen krijg je acht speakers (Dynamic Sound Yamaha Premium). In de duurdere versies zijn dat er zelfs 12 (Dynamic Sound Yamaha Ultimate).
Uniek is dat het audiosysteem voor de beste geluidskwaliteit zorgt in alle omstandigheden. Zo wordt het geluid niet alleen aangepast afhankelijk van de snelheid, maar ook op basis van de airco (Premium installatie) en de regen (Ultimate installatie).
Interieur en ruimte
Trek het portier open en je blik valt meteen op het deurpaneel die bekleed is met mooi gestikt leer. Hetzelfde patroon vind je ook op de stoelen terug. Het dashboard ziet er gewoon heel netjes uit. Strak en modern, zonder de kille uitstraling van veel moderne (elektrische) auto’s.


De ergonomie is ook dik in orde. Zaken als klimaatbediening en het selecteren van een rijmodus gebeurt allemaal met fysieke knoppen.
Op de achterbank heb ik met mijn 1.83 meter meer dan genoeg beenruimte. Ook aan hoofdruimte heb ik absoluut geen gebrek. Ondanks het te openen panoramadak inclusief zonwering. In de voorstoelen zitten verschillende vakken, waaronder eentje speciaal voor je telefoon. Handig.

De achterbak biedt, zoals eerder vermeld, 498 liter aan bagage (1422 liter met bank plat). Niet bijzonder veel in deze categorie auto, maar voor de meesten waarschijnlijk genoeg.
Zevenzitter
De nieuwe Outlander wordt in eerste instantie alleen als vijfzitter geleverd in Nederland. Later volgt ook een variant met zeven zitplaatsen.
Rond deze tijd bij de dealer
Gezien de prijs in combinatie met de specificaties, moet de nieuwe Outlander PHEV haast wel een succes worden. De demo’s worden rond deze tijd bij de dealers afgeleverd, waar ze ongetwijfeld met smart wachten op een nieuw model.
