De Mitsubishi Outlander PHEV is terug van weggeweest. Op 1 oktober werd de vierde generatie aan de Europese pers onthuld. Hieronder vertel ik je alles wat je moet weten over de aandrijflijn, specificaties, de prijzen & uitvoeringen, en vergelijk ik ‘m met zijn concurrenten.
In het kort:
- Vanaf € 51.990,-
- Altijd plug-in hybride
- 86 km elektrische actieradius
- Altijd vierwielaandrijving
- 1600 kg trekgewicht
- Vanaf feb-mrt bij de dealer
Prijzen & uitvoeringen Outlander PHEV
De Mitsubishi Outlander PHEV heeft in Nederland een vanafprijs van € 51.990,-. Zoals je kunt zien onder het kopje Concurrenten is dat een bijzonder scherpe prijs. Bekijk hieronder de uitrusting per uitvoering.
Op telefoon: scroll opzij of kantel je scherm.
Uitvoering > | Pure | Intense | First Edition | Instyle | Instyle+ |
Vanafprijs > | €51.990 | €53.990 | €56.990 | €60.990 | €63.490 |
12,3″ Full digital driver display | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
12,3″ Smartphone Link Display Audio | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
18″ velgen | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
DAB radio | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Dual zone climate control | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Dynamic Sound Yamaha Premium (8 Speakers) | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Frameloos automatisch dimmende binnenspiegel | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Handmatig verstelbare voorstoelen | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Inklapbare buitenspiegels | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Led koplampen & led achterlichten | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Lendensteun | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Lichtsensor | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Multi Around Monitor | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Parkeersensoren voor en achter | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Standkachel | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Super-All Wheel Control (4WD) | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ |
Combinatie kunstleder/stof stoelen | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Draadloze smartphone oplader | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Elektrisch verstelbare stoelen | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Koplampsproeiers | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Led mistlampen | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Privacy glas | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Stoelverwarming voorzijde | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
Verwarmbaar stuurwiel | ✓ | ✓ | ✓ | ✓ | |
1500w 230v aansluiting | ✓ | ✓ | ✓ | ||
20″ velgen | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Adaptieve led koplampen | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Dakrails zilver | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Handsfree elektrische achterklep | ✓ | ✓ | ✓ | ||
Head-up display | ✓ | ✓ | ✓ | ||
3 zone climatecontrol | ✓ | ✓ | |||
Digitale achteruitkijk spiegel | ✓ | ✓ | |||
Dynamic Sound Yamaha Ultimate (12 speakers) | ✓ | ✓ | |||
Elektrische verstelbare passagiersstoel met lendensteun | ✓ | ✓ | |||
Geventileerde stoelkoeling | ✓ | ✓ | |||
Lederen bekleding | ✓ | ✓ | |||
Memory seats voorzijde en passagiersstoel | ✓ | ✓ | |||
Panoramisch dak | ✓ | ✓ | |||
Verwarmbare achterbank | ✓ | ✓ | |||
Bruine lederen bekleding | ✓ | ||||
Massagestoelen | ✓ | ||||
Zwart dak | ✓ | ||||
Zwarte hemelbekleding | ✓ |

Concurrenten
Als je kijkt naar de concurrenten, dan heeft Mitsubishi met de nieuwe Outlander PHEV een goede aanbieding in huis. Zeker als je bedenkt dat Mitsubishi 8 jaar garantie geeft (max. 160.000 km).
Wel goed om te vermelden: bij sommige merken is de vanafprijs hoger, maar krijg je daar ook een rijkere uitrusting voor terug. Zo is de plug-in hybride Honda CR-V alleen leverbaar in de meest luxe uitvoering die Honda te bieden heeft.
Auto | Vanafprijs | Elektrische actieradius | Trekgewicht |
Skoda Kodiaq PHEV | € 48.990,- | 123 km | 1800 kg |
Mitsubishi Outlander PHEV | € 51.990,- | 86 km | 1600 kg |
Toyota RAV4 PHEV | € 55.995,- | 75 km | 1500 kg |
Mazda CX-60 PHEV | € 56.690,- | 64 km | 2500 kg |
Volvo XC60 PHEV | € 59.995,- | 82 km | 2250 kg |
Kia Sorento PHEV | € 60.295,- | 55 km | 1000 kg |
Honda CR-V PHEV | € 63.905,- | 82 km | 1500 kg |
Aandrijflijn en prestaties
In Europa wordt de Outlander, in tegenstelling tot andere werelddelen, uitsluitend aangeboden als PHEV. Onder de motorkap vind je een 2.4-liter benzinemotor met 100 kW (136 pk) en een koppel van 203 Nm. In de basis dezelfde motor als in de vorige generatie Outlander, maar dan flink geüpgraded.
De benzinemotor werkt samen met twee elektromotoren. Op de achteras een exemplaar met 100 kW (136 pk) en 195 Nm aan koppel, en op de vooras eentje met 85 kW (116 pk) en 255 Nm aan koppel.
Dat betekent dat je altijd over vierwielaandrijving beschikt. Het zal dan ook geen probleem zijn om het maximaal beschikbare vermogen van 225 kW (306 pk) te benutten.
De accu heeft een capaciteit van 22,7 kWh, waarmee de Outlander PHEV maximaal 86 km volledig elektrisch moet kunnen rijden. Laden gaat met 11 kW. Snelladen met 50 kW. De auto ondersteunt ook V2H (Vehicle-to-Home), waarmee je stroom terug kan leveren aan je huis.
Type aandrijflijn | Plug-in hybride |
Aangedreven wielen | Vierwielaandrijving |
Benzinemotor | 2.4-liter viercilinder |
Elektromotoren | Een per as |
Accucapaciteit | 22,7 kWh |
Elektrische actieradius | 84-86 km* |
Laadsnelheid | AC 11 kW / DC 50 kW |
Type laadkabel | CHAdeMO |
Vermogen | 225 kW / 306 pk |
Koppel | 450 Nm |
Acceleratie 0-100 km/h | 7,9 sec. |

EV, serie of parallel
De drie motoren werken op verschillende manieren samen: volledig elektrisch, in serie of parallel. Bij aandrijving in serie drijven de elektromotoren de wielen aan, terwijl ze gevoed worden door de brandstofmotor. Bij de parallelle aandrijving drijven zowel de elektromotoren als de brandstofmotor de wielen aan.
Gelukkig voor jou hoef je daar zelf niet over na te denken. Dat doet de Outlander PHEV allemaal zelf. Afhankelijk van de situatie wordt de meest efficiënte manier van samenwerken gekozen.

S-AWC
Niet alleen Audi heeft een rijke geschiedenis in de vierwielaandrijving. Voor Mitsubishi geldt dat net zo goed. Denk maar eens aan auto’s zoals de Pajero en Lancer. De nieuwe Outlander beschikt dat ook over S-AWC, wat staat voor Super All Wheel Control. Als bestuurder heb je de beschikking over zeven verschillende modi. Omdat beide assen over een eigen elektromotor beschikking, is de koppel tussen de voor- en achterwielen perfect te verdelen.

Gewichten en bagageruimte Outlander
De nieuwe Outlander PHEV gaat er op het gebied van bagageruimte op vooruit. Met 495 liter heb je 32 liter meer ruimte tot je beschikking dan bij de derde generatie. Het maximaal trekgewicht geremd nam met 100 kg toe naar 1600 kg.
Beide waardes zijn niet grensverleggend. Er zijn meerdere concurrenten die meer ruimte bieden, en waar je een zwaardere aanhanger of caravan mee kan trekken. Maar ik verwacht dat de meeste autorijders er genoeg aan hebben.
Trekgewicht geremd | 1600 kg |
Trekgewicht ongeremd | 750 kg |
Maximale daklast | 80 kg |
Maximale kogeldruk | 75 kg |
Bagageruimte | 472 liter |
Bagageruimte bank plat | 14392 liter |
Afmetingen Outlander
De 2025 Outlander PHEV is in alle richtingen gegroeid. Hieronder zie je alle afmetingen.
Outlander PHEV | |
Lengte | 4719 mm |
Breedte met ingeklapte spiegels | 1897 mm |
Breedte met uitgeklapte spiegels | 2144 mm |
Hoogte met 18 inch velgen | 1746 mm |
Hoogte met 20 inch velgen | 1750 mm |
Wielbasis | 2704 mm |
Bodemvrijheid met 18 inch velgen | 195 mm |
Bodemvrijheid met 20 inch velgen | 199 mm |

Dynamic Sound Yamaha
Een audiosysteem van Yamaha is standaard aanwezig. In de goedkopere uitvoeringen krijg je acht speakers (Dynamic Sound Yamaha Premium). In de duurdere versies zijn dat er zelfs 12 (Dynamic Sound Yamaha Ultimate).
Uniek is dat het audiosysteem voor de beste geluidskwaliteit zorgt in alle omstandigheden. Zo wordt het geluid niet alleen aangepast afhankelijk van de snelheid, maar ook op basis van de airco (Premium installatie) en de regen (Ultimate installatie).
Interieur en ruimte
Trek het portier open en je blik valt meteen op het deurpaneel die bekleed is met mooi gestikt leer. Hetzelfde patroon vind je ook op de stoelen terug. Het dashboard ziet er gewoon heel netjes uit. Strak en modern, zonder de kille uitstraling van veel moderne (elektrische) auto’s.


De ergonomie is ook dik in orde. Zaken als klimaatbediening en het selecteren van een rijmodus gebeurt allemaal met fysieke knoppen.
Op de achterbank heb ik met mijn 1.83 meter meer dan genoeg beenruimte. Ook aan hoofdruimte heb ik absoluut geen gebrek. Ondanks het te openen panoramadak inclusief zonwering. In de voorstoelen zitten verschillende vakken, waaronder eentje speciaal voor je telefoon. Handig.

De achterbak biedt, zoals eerder vermeld, 495 liter aan bagage (1422 liter met bank plat). Niet bijzonder veel in deze categorie auto, maar voor de meesten waarschijnlijk genoeg.
Zevenzitter
De nieuwe Outlander wordt in eerste instantie alleen als vijfzitter geleverd in Nederland. Later volgt ook een variant met zeven zitplaatsen.
Productie start in december
Gezien de prijs in combinatie met de specificaties, moet de nieuwe Outlander PHEV haast wel een succes worden. Vanaf december dit jaar rolt hij van de band in de Japanse stad Okazaki. In februari of maart moet de SUV bij de dealers te bewonderen zijn, waar ze ongetwijfeld met smart wachten op een nieuw model.
