Mitsubishi heeft het doek getrokken van de nieuwe Grandis die, zoals de meesten wel weten, eigenlijk gewoon een Renault Symbioz is. Toch verschilt de Grandis op 7 punten van zijn tweelingbroer. Hieronder heb ik ze voor je op een rij gezet. Bekijk de video of lees de tekst eronder.
Walkaround Mitsubishi Grandis
1. Front in ASX-stijl
Meest in het oog springend is de gewijzigde grille van de Grandis. Het hele stuk tussen de koplampen is aangepast door Mitsubishi. De ASX (Captur) onderging dezelfde behandeling en geeft de Grandis toch een beetje een eigen gezicht. En als je goed kijkt zie je ook dat de kenmerkende dagrijverlichting bij de Grandis anders is dan bij de Symbioz.


2. Andere achterlichtunits
Eigenlijk was ik hier het meest door verrast. Zowel de vorm, als de indeling van de achterlichtunits is veranderd. Het gaat om details, maar Mitsubishi-kopers bleken dat eerder bij de ASX ook te kunnen waarderen.


3. Hexagon achterklep
Je moet het maar net weten, maar Mitsubishi heeft zelfs de moeite genomen om de achterklep aan te passen. Deze beschikt nu net als de Outlander PHEV over een hexagon-vorm. Een knipoog naar de Pajero van vroeger.
Deze wijziging heeft nog een voordeel. Bij de ASX hebben ze de plek waar het Renault-logo zat, afgedekt met de achteruitrijcamera. Dat ziet er een beetje vreemd uit. Aangezien Mitsubishi de achterklep voor de Grandis toch onder handen ging nemen, hebben ze dat weten te voorkomen.
4. Unieke velgen
Twee van de vier uitvoeringen van de Grandis worden voorzien van unieke velgen. Velgen die niet op de Symbioz verkrijgbaar zijn. Afhankelijk van de gekozen uitvoering staat de Grandis op 17, 18 of 19 inch velgen.

5. Geen losse opties
Mitsubishi houdt het lekker overzichtelijk.. De Grandis is er in de uitvoeringen Inform, Invite, Intense en Instyle. Losse opties doen ze niet aan. Bij de Symbioz is bijvoorbeeld het panoramadak als optie beschikbaar op de twee duurste uitvoeringen. Bij de Grandis is het panoramadak onderdeel van de standaarduitrusting, maar alleen op de duurste versie, de Instyle.

6. Meer zwart
De Symbioz in de uitvoeringen Techno en Iconic beschikt over zilverkleurige strips in de voorbumper, sideskirts en achterbumper. Bij de Evolution en Esprit Alpine zijn ze in het zwart uitgevoerd. Ook hier houdt Mitsubishi het lekker simpel. Bij de Grandis zijn de strips op alle uitvoeringen in het zwart uitgevoerd.

7. Alleen als hybride
Sinds kort wordt de Symbioz van een andere hybride aandrijflijn voorzien. De 1.6 maakte plaats voor een 1.8, en ook het accupakket werd iets groter. Het resultaat is een hoger vermogen (160 i.p.v. 145 pk) en een lager verbruik (4,3 i.p.v. 4,7 l/100 km). De Grandis profiteert uiteraard ook van deze wijziging, en daar blijft het ook bij.

De mild hybride aandrijflijn die naar de Symbioz komt, gaat in Nederland aan de neus van de Grandis voorbij. De PR-manager gaf aan dat deze aandrijflijn, door een hogere C02-uitstoot bijna net zo duur zou worden als de hybride. Bij de ASX kiest 90% van de kopers voor de hybride. Slechts 10% gaat voor de mild hybride of benzineversie zonder enige vorm van elektrische ondersteuning.
Grandis dit najaar in de showroom
De nieuwe Grandis komt “dit najaar” naar de Mitsubishi-dealers. De prijzen zijn tot nu toe nog niet bekend.
Steeds meer verschil in design
Bij elke nieuwe Mitsubishi die gebaseerd is op een Renault, worden de uiterlijke verschillen iets groter. Het begon met de Colt op basis van de Clio. Bij die auto is alleen de grille iets anders. Toen kwam de ASX op basis van de Captur. Naast de gewijzigde grille, beschikt deze auto ook over unieke velgen.
En nu, bij de Grandis, is Mitsubishi weer een stapje verder gegaan. Want naast de grille en de velgen, zijn ook de achterlichtunits en de achterklep aangepast. Later dit jaar volgt de nieuwe Eclipse Cross op basis van de Scenic, en die gaat nóg weer een stapje verder.
Op de eerste beelden is te zien dat de volledige koplampen opnieuw getekend lijken te zijn voor de Eclipse Cross. Net als bij de Grandis lijkt ook de indeling van de achterlichtunits te zijn aangepast. Op 17 september dit jaar weten we meer, want dan is de officiële onthulling van de Eclipse Cross.

Waarom verkoopt Mitsubishi vooral Renaults?
Op dit moment is de Outlander PHEV de enige echte Mitsubishi. De overige modellen zijn allemaal licht aangepaste Renaults. Je kunt je afvragen wat er dan overblijft van het Japanse merk. Gelukkig zit er wel degelijk een strategie achter. Het heeft alles te maken met het voornemen wat Mitsubishi had om zich terug te trekken uit Europa. Meer hierover en over het succes ervan, lees je in onderstaand artikel.
Waarom verkoopt Mitsubishi Renault-modellen met een ander logo?
Foto’s Mitsubishi Grandis







