Update 2 juli 2024
In maart schreef ik al over de facelift voor de Hyundai Ioniq 5. Nu, vier maanden later, is de vernieuwde Ioniq 5 ook daadwerkelijk te bestellen.
Dankzij het grotere accupakket gaat de actieradius ook iets omhoog, maar wel minder dan ik eerder voorspelde. De RWD-variant gaat van 507 naar 530 km. De versie met AWD gaat van 481 naar 500 km.
Nieuw is ook de vanafprijs. Die ligt nu op € 42.995,-. Dat is een verlaging van € 6.300,-, en daarmee komt de Ioniq 5 nu in aanmerking voor SEPP-subsidie.
Bekijk hieronder alle andere veranderingen.
Oorspronkelijke bericht van 5 maart 2024
Hyundai heeft een facelift voor de Ioniq 5 gepresenteerd. En daar zitten een paar hele fijne verbeteringen bij. Hieronder lees je welke dat zijn.
Belangrijkste wijzigingen
- Accupakket van 77,4 naar 84 kWh
- Meer fysieke knoppen
- Achterruitenwisser
- Soepeler rijgedrag
- Nu ook als N Line
- Uiterlijke wijzigingen
Accupakket van 77,4 naar 84 kWh
Op dit moment is de Ioniq 5 leverbaar met een accupakket van 58 en 77,4 kWh. Die laatste wordt vervangen voor een exemplaar van 84 kWh. Wat dat met de range doet is nog niet bekend, maar ik kan wel een inschatting maken. Als de batterijtechniek verder hetzelfde blijft, zal de variant met RWD uitkomen op zo’n 550 km (nu 507), en de versie met AWD op 520 km (nu 481).
Meer fysieke knoppen
Het is om gek van te worden af en toe. Het verdwijnen van steeds meer fysieke knoppen. Niemand vindt het fijn, en toch doen zoveel merken het. Vooral bij hun elektrische modellen. Zo ook Hyundai. Tijdens mijn test met de Hyundai Ioniq 5 kreeg ik het niet voor elkaar om de stoelventilatie aan te zetten. Maar dat is dankzij deze facelift verholpen. Hyundai voegt nu fysieke knoppen toe voor de stoelventilatie, stoelverwarming, stuurverwarming en de functies van de parkeerassistent.
Achterruitenwisser
Ook prettig: de gefacelifte Ioniq 5 wordt uitgerust met een achterruitenwisser. Onmisbaar voor een auto als dit. Door de luchtstroom onder en boven de auto, slaat viezigheid neer op de achterruit. Daar heb je bijvoorbeeld bij een sedan veel minder last van, omdat die nog een kont heeft. Dit probleem is nu dus opgelost.
Soepeler rijgedrag
Hyundai voerde verschillende kleine wijzigingen door om de Ioniq 5 nog wat aangenamer te laten rijden. Zo hebben ze extra isolatie toegevoegd rondom de elektromotor, andere schokdempers gemonteerd en op verschillende plekken verstevigingen aan het onderstel aangebracht. De Ioniq 5 moet daardoor stiller en comfortabeler zijn.
Nu ook als N Line
De meeste modellen van Hyundai zijn te bestellen als N Line. Je krijgt dan een sportief uiterlijk, zonder motorische wijzigingen. Vergelijkbaar met het M Sportpakket van BMW. De Ioniq 5 is vanaf nu ook als N Line leverbaar. Je krijgt dan sportiever gevormde bumpers, andere velgen en sportstoelen.
Uiterlijke wijzigingen
De uiterlijke wijzigingen heb ik voor het laatst bewaard, want die zijn vrij klein. Om je te laten zien wat er precies is veranderd, zie je hieronder foto’s van de Ioniq 5 van voor en na de facelift.
Gefacelifte Ioniq 5 later dit jaar naar Nederland
De gefacelifte Hyundai Ioniq 5 laat nog even op zich wachten. Hij wordt deze maand (maart) geïntroduceerd in thuisland Zuid-Korea. Ergens daarna komt hij naar Nederland. Tegen die tijd zullen ook de nieuwe prijzen bekend worden.