De 12 meest exclusieve Lamborghini’s ooit gebouwd

De 12 meest exclusieve Lamborghini’s ooit gebouwd

de lamborghini centenario en veneno naast elkaar in het lamborghini-museum

Lamborghini verkocht in 2024 het recordaantal van 10.687 auto’s. Niet de Urus, maar de Revuelto was het meest populaire model. Met dit soort verkoopaantallen ga je bijna twijfelen aan de exclusiviteit van het merk. En dat bracht me op het idee voor deze lijst. Dit zijn de 12 meest exclusieve Lamborghini’s ooit gebouwd. 

12. Lamborghini Countach LPI 800-4

Aantal geproduceerd: 112 

Een van mijn persoonlijke favorieten uit het lijstje werd in 2021 gepresenteerd: de moderne interpretatie van de Lamborghini Countach. De LPI 800-4 combineert een futuristisch design met duidelijke verwijzingen naar de oer-Countach. Onder de motorkap ligt, uiteraard, een V12 met mild hybride ondersteuning. Goed voor 814 pk.

de lamborghini countach lpi 800-4

11. Lamborghini Sián FKP 37

Aantal geproduceerd: 82

In 2019 presenteerde Lamborghini tijdens de IAA hun eerste auto met een elektronisch ondersteunde V12: de Sián. Rond dezelfde tijd als de introductie van de Sián, overleed oud Volkswagen Group-topman Ferdinand Karl Piëch. Hij speelde een grote rol in de aankoop van Lamborghini voor Volkswagen. Lamborghini besloot daarom om de naam van de Sián om te dopen tot Sián FKP 37, waar het getal staat voor het geboortejaar van de topman. Ook het aantal geproduceerde exemplaren heeft een betekenis. Lamborghini werd opgericht in 1963, en daarom werden er slechts 63 exemplaren van de Sián gebouwd. Een jaar later volgde de Sián Roadster waar 19 exemplaren van gebouwd zijn, wat het totaal op 82 stuks brengt. De Sián wordt zoals gezegd aangedreven door een V12 met mild hybride ondersteuning met in totaal 819 pk.

10. Lamborghini Silhouette

Aantal geproduceerd: 53

Voor deze exclusieve Lambo maken we een sprong terug in de tijd. Eerlijk gezegd had ik nog nooit van de Silhouette gehoord. Hij kwam in 1976 op de markt en was een evolutie van de Urraco. Het was ook de eerste targa van het merk. Het dakpaneel kon opgeborgen worden achter de voorstoelen. Achterin lag een V8 met een vermogen van 250 pk. In totaal produceerde Lamborghini 53 exemplaren.

9. Lamborghini Centenario

Aantal geproduceerd: 40

De Centenario werd alweer 9 jaar geleden (2016) onthuld. Dat zou je niet zeggen toch? Met dit model viert het merk dat Ferruccio Lamborghini, de oprichter van het merk, 100 jaar geleden geboren werd. Met de Centenario wil het merk laten zien wat er dankzij innovatie, allemaal mogelijk is op het gebied van design en vormgeving. Klinkt mij een beetje vaag, maar extreem ziet hij er zeker uit. Onder de kap ligt opnieuw een V12, maar in tegenstelling tot de Countach en Sián zonder hulp van een elektromotor.  Lamborghini bouwde 20 coupés en 20 roadsters. 40 stuks in totaal dus.

de lamborghini centenario in het lamborghini-museum

8. Lamborghini Essenza SCV12

Aantal geproduceerd: 40

Dit is de eerste (maar niet de laatste) Lamborghini uit de lijst waarmee je de openbare weg niet op mag. De Essenza SCV12 is een echt circuitbeest. Ontwikkeld door Lamborghini’s raceafdeling Squadra Course. Met de aanschaf van de Essenza SCV12 koop je niet alleen een auto, maar ook een soort lidmaatschap. Lamborghini organiseert verschillende evenementen op circuits rond de wereld waar je samen met andere kopers van de Essenza SCV12 samenkomt. Geen plek meer vrij in je garage? Geen probleem. De auto’s worden tussen de evenementen door gestald in een speciale hangar vlakbij de fabriek in Sant’Agata Bolognese. 

7. Lamborghini Reventón 

Aantal geproduceerd: 35 

Lamborghini noemt de Reventón zelf “a limited-edition work of art. A masterpiece of design.” En dat is precies waar het om draait bij dit gelimiteerde exemplaar. Het design van de Reventón is gebaseerd op de F-22 Raptor straaljager van de Amerikaanse luchtmacht. Leuk detail: de carbon kapjes op de velgen zorgen voor extra koeling van de remmen. Lamborghini bouwde in totaal 20 stuks van de Reventón. Later kwamen daar nog 15 roadsters bij.

de exclusieve lamborghini reventon

6. Lamborghini Veneno

Aantal geproduceerd: 12

In 2013 kwam Lamborghini met een gelimiteerd model waarbij de focus lag op aerodynamica. De Veneno moet dankzij zijn extreme carrosserie ook in snelle bochten optimale stabiliteit geven. Persoonlijk vind ik dit een van de minst geslaagde Lambo’s. In eerste instantie werden er slechts drie exemplaren gebouwd, ter ere van het 50 jarig bestaan van het merk. Ze kregen alle drie accenten in een van de kleuren van de Italiaanse vlag: groen, wit en rood. Later kwam de Veneno roadster, waarvan er 9 stuks zijn gebouwd. 

5. Lamborghini Sesto Elemento

Aantal geproduceerd: 10-20

“Sesto Elemento” verwijst naar het zesde element uit de scheikunde: koolstof. De Sesto Elemento bestaat dan ook voornamelijk uit carbon fiber (koolstofvezel). Met deze gelimiteerde auto wil Lamborghini waar het merk toe in staat is op het gebied van carbon fiber en gewichtsbesparing. De Sesto Elemento weegt dan ook slechts 999 kg. Dat is inclusief V10-motor en vierwielaandrijving. Op de openbare weg zal je ‘m niet snel zien. Je mag er alleen mee op het circuit. Lamborghini zegt dat er 20 exemplaren gebouwd zijn, maar er gaan geruchten rond dat het uiteindelijke aantal ergens tussen de 11 en 15 exemplaren ligt. 

de lamborghini sesto elemento

4. Lamborghini Autentica & Invencible

Aantal geproduceerd: 2 

In 2020 kwam Lamborghini met de Aventador Ultimae. Deze speciale uitvoering markeerde een belangrijke gebeurtenis. Het zou snel over en uit zijn voor de V12 zonder ondersteuning van turbo’s of een elektromotor. En toen kwam Lamborghini met de Autentica en Invencible. Dit zouden dan echt de laatste twee Lambo’s zijn met de V12 in zijn puurste vorm. Lamborghini introduceerde ze als twee aparte modellen, maar feitelijk is het dezelfde auto, maar dan als coupé en als roadster. Inspiratie voor het design haalde Lamborghini onder andere uit de Veneno en Sesto Elemento. Er werd slechts 1 coupé en 1 roadster gebouwd.

3. Lamborghini SC18 Alston

Aantal geproduceerd: 1

We zijn ondertussen aanbeland bij de echte one-offs. Als je écht heel veel geld hebt, dan bouwt Lamborghini gewoon een auto speciaal voor jou. De SC18 Alston is straatlegaal, maar wel met een duidelijke focus op circuitgebruik. Squadra Corse, de raceafdeling van Lamborghini, was verantwoordelijk voor de ontwikkeling. Bij het ontwerpen werd inspiratie opgedaan bij de Huracán GT3 Evo en Super Trofeo Evo. 

2. Lamborghini SC20

Aantal geproduceerd: 1

Nog een stuk extremer is de volgende one-off van Lamborghini: de SC20. De koper van de one-off was vanaf het begin betrokken bij het ontwerp van de auto. De uitdaging was om aerodynamica te combineren met extreme vormen en lijnen. Volgens mij is dat prima gelukt. Dankzij die aerodynamica zit je, ondanks het ontbreken van een voorruit, toch uit de wind. Ondanks dat zou ik wel een helm dragen in deze auto.

1. Lamborghini Aventador J

Aantal geproduceerd: 1

Ondertussen zijn we aangekomen bij de laatste van deze lijst. Van de Lamborghini Aventador J is er ook maar één geproduceerd. Puur als aandachtstrekker voor de Autosalon van Geneve in 2012. Oneerbiedig gezegd is het een tot speedster verbouwde Aventador. Toen een goede Lamborghini-klant hoorde over dit project, bood hij meteen aan de auto te kopen. En dat is precies wat er gebeurde. De Aventador J verdween na de beurs in een ongetwijfeld indrukwekkende autoverzameling van een rijke liefhebber.

Bekijk (een deel van) deze modellen in het echt

Dit zijn de dan. De 12 meest exclusieve Lamborghini’s ooit gebouwd. Wil je een deel van deze Lambo’s in het echt zien? Dat kan! In het Lamborghini-museum in Sant’Agata Bolognese staan enkele van deze exclusieve modellen naast elkaar opgesteld. Een indrukwekkend gezicht. Absoluut een bezoek waard voor iedereen die gek is op dit merk.

de lamborghini countach, sian, centenario, veneno en sesto elemento naast elkaar in het lamborghini museum

Bronnen
https://www.autoweek.nl/autonieuws/artikel/lamborghini-brengt-hommage-aan-piech/
https://www.autovisie.nl/nieuws/hamer-lamborghini-reventon-twintig/
https://www.lambocars.com/the-sesto-elemento-is-10-years-old/
https://topgear.nl/autonieuws/lamborghini-aventador-j-test-uitgelicht/
https://www.lamborghini.com/en-en/history

Written by
Robert van Heerde